4 روش برای پیگیری مرسولات پستی و جزییات آن

روش پیگیری مرسولات پستی توسط کاربران بسیار ساده است و اطلاعات مرسولات پستی توسط خدمات اداره پست در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

فاواپرس: روش پیگیری مرسولات پستی توسط کاربران بسیار ساده است و اطلاعات مرسولات پستی توسط خدمات اداره پست در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در صورتی که قصد اطلاع از آخرین موقعیت مکانی محموله‌ پستی را داشته باشید، باید از سامانه رهگیری مرسولات پستی استفاده کنید.

فاواپرس / 4 روش برای پیگیری مرسولات پستی و جزییات آن

آموزش پیگیری مرسولات پستی

آشنایی و کار با سامانه پیگیری مرسولات پستی، به زمان و مهارت خاصی نیاز ندارد. طراحی این سایت و دسترسی به امکانات آن آسان است و جهت اطلاع از جزئیات مرسوله پستی خود، تنها کافی‌ست در قسمت مدنظر، اطلاعات مربوط به آن را وارد کنید.

سپس مواردی مانند تاریخ و ساعت پذیرش مرسوله توسط اداره پست، نام فرستنده و گیرنده، وزن مرسوله و هزینه ارسال و غیره را نیز مشاهده می‌کنید.

توسط سامانه پیگیری مرسولات پستی به‌راحتی از زمان تحویل مرسوله‌تان آگاهی پیدا می‌کنید و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام خواهید داد.

فاواپرس / 4 روش برای پیگیری مرسولات پستی و جزییات آن

پیگیری مرسولات پستی از طریق شماره بارکد

زمانی که بسته پستی مدنظر را به اداره پست تحویل می‎‌‌دهید، شماره‌ای مشخص و منحصر به آن در اختیارتان قرار می‌گیرد. این شماره حاوی ۲۰ رقم بوده و ربطی هم به حجم یا نوع مرسوله نداشته و تنها به مرسولاتی اختصاص دارد که از طریق پست پیشتاز به گیرنده تحویل داده می‌شوند.

بعد از تحویل بسته به اداره پست، یک شماره را در اختیار خواهید داشت که به عنوان شماره مرسوله پستی شناخته می‌شود. برای پیگیری مرسولات پستی با دریافت این شناسه، باید به سامانه رهگیری با آدرس tracking.post.ir مراجعه کنید. با باز شدن صفحه اصلی این سامانه، بخشی را مشاهده می‌کنید که به ورود شماره مرسوله یا همان بارکد اختصاص دارد. تنها کافی‌ست کد ۲۰ رقمی را وارد کنید. با کلیک نمودن بر روی علامت جست‌و‌جوی زرد رنگ، نسبت به آخرین وضعیت و جزئیات مربوط به ارسال بسته پستی خود نیز آگاه خواهید شد.

فاواپرس / 4 روش برای پیگیری مرسولات پستی و جزییات آن

در این روش، مشخصات اولیه مرسوله همچون زمان و ساعت دقیق تحویل مرسوله به پست، نوع سرویس‌رسانی، اطلاعات مربوط به مبدا و مقصد، نام ارسال‌کننده و تحویل گیرنده، کدپستی تحویل‌دهنده و دریافت‌کننده، حجم و هزینه مربوط به ارسال بسته، تاریخ و زمان مربوط با آخرین مکانی که مرسوله در آن به ثبت رسیده است، محل پستی، مشخصات نامه‌رسان و عکس آن، جدید‌ترین وضعیت مرسوله، امضا و ثبت‌نام گیرنده و غیره در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

پیگیری مرسولات پستی از طریق پیامک

برای پیگیری مرسولات پستی در صورت عدم دسترسی‌ به اینترنت، اداره پست راه‌حل دیگری را در اختیار مشتریان قرار داده و آن هم استفاده از سرویس پیامک‌ می‌باشد. برای این کار تنها کافی‌ است حرف R را در قالب یک پیامک تایپ کنید.

سپس کد ۱۰ یا ۲۰ رقمی مرسوله را هم به آن اضافه کنید. در صورت ارسال این پیامک به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ آخرین وضعیت بسته‌ را مشاهده خواهید کرد. اگر محموله در شرایط خاصی قرار داشته باشد، اداره پست شما را راهنمایی خواهد کرد.

پیگیری مرسولات سازمانی از طریق گواهینامه و کارت سوخت

در صورتی که قصد رهگیری مدارکی همچون شناسنامه، کارت خودرو، گواهینامه، اطلاعیه‌های مربوط به دیوان عدالت اداری، مرسولات مربوط به نظام وظیفه آقایان و غیره را داشته باشید، باید به سامانه مخصوص پیگیری مرسولات سازمانی که به نشانی najatracking.post.ir می‌باشد، مراجعه کنید. با ورود به این سامانه، باید ابتدا نوع سندی که قصد پیگیری از طریق اداره پست دارید را وارد کنید.

فاواپرس / نحوه پیگیری مرسولات پستی و جزییات آن / پیگیری مرسولات سازمانی از طریق گواهینامه و کارت سوخت

بعد از انتخاب، اطلاعات مربوط به سند مدنظر را دریافت خواهید کرد؛ به عنوان‌مثال در صورتی که قصد دارید کارت ملی خود را رهگیری کنید، باید شماره مربوط به این کارت را هم در دسترس داشته باشید. اگر هم هدفتان بررسی آخرین وضعیت کارت‌سوختتان است، باید شماره VIN را وارد کنید تا بعد از تایید صحت اطلاعات، نتیجه مدنظرتان را به دست آورید.

رهگیری مرسولات با ستاره مربع و کد USSD

در صورتی که قصد دارید از طریق سامانه رهگیری وضعیت گواهینامه، گذرنامه یا کارت پایان‌‌ خدمت خود را پیگیری کنید، کافی‌ست کد ستاره ۱۱۰ مربع را شماره گیری و در مرحله بعد نیز گزینه پلیس ۱۰+ را انتخاب کنید. با ورود به صفحه مدنظر، گزینه وضعیت مدارک را انتخاب کنید. با مشخص کردن نوع مدرک، می‌توانید از وضعیت بسته پستی خود آگاه شوید.

 

بسیاری از افرادی که از خدمات اداره پست استفاده می‌کنند، معمولا در رابطه با قوانین آن یا خدمات ویژه‌ای که به مشتریان ارایه می‌کند، اطلاعات کافی را ندارند. به همین دلیل در این قسمت از متن، به بررسی سوالات رایج مشتریان می‌پردازیم تا از این‌طریق، پاسخ تعدادی از سوالات را بیابیم:

 

پرسش‌های متداول در مورد مرسولات پستی

تا چه زمانی می‌توان مرسولات پستی را نگهداری کرد؟

هر مرسوله با توجه به نوع سرویس خود، مدت زمان مشخصی را دارد. به عنوان‌مثال، مرسوله‌ای که با پست پیشتاز به دست تحویل‌گیرنده رسیده است، نهایتا تا ۵ روز و پس از ۲ بار مراجعه نامه‌رسان به شخص موردنظر قابل نگهداری است.

مرسولات به چه علت برگشت می‌خورند؟

در صورتی که مرسوله مدنظر نواقصی همچون نقص آدرس گیرنده، عدم مراجعه تحویل‌گیرنده برای دریافت بسته خود، فوت گیرنده و غیره طی مدت زمان مشخصی به فرستنده ارسال خواهد شد.

در صورت عدم حضور گیرنده، سرنوشت بسته پستی چه خواهد شد؟

در صورتی که نامه‌رسان اداره پست به محل تحویل مرسوله مراجعه کرده و نتواند به تحویل‌گیرنده دسترسی داشته باشد، می‌تواند اطلاعیه ورود خود را صادر کرده و از این‌طریق، گیرنده را متوجه حضور خود در نشانی مدنظر کند. در صورتی که در مرتبه دوم نیز نتواند بسته را به دست تحویل‌گیرنده برساند، آنگاه بار دیگر باید برگه اطلاعیه ورود را صادر کرده و از گیرنده بخواهد تا در اولین‌فرصت، نسبت به دریافت مرسوله خود اقدام کند. این اطلاعیه در نزدیک‌ترین محل یا صندوق پستی به گیرنده قرار خواهد گرفت.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.