درگاه پرداخت 3 هزار کسب‌وکار به صورت ناگهانی مسدود شد

صاحبان برخی از کسب‌وکارها در روزهایی که گذشت با مسدودی درگاه‌های پرداختشان مواجه شدند که به دلیل تعلیق اینماد رخ داده بود.

به گزارش فاواپرس به نقل از پیوست، صاحبان برخی از کسب‌وکارها در روزهایی که گذشت با مسدودی درگاه‌های پرداختشان مواجه شدند که به دلیل تعلیق اینماد رخ داده بود. مدیرعامل پادرو، دلیل این امر را رد صلاحیت کسب‌وکارها از سوی اماکن عنوان کرد. مدیرعامل زرین پال بنیز گفت حدودا ۳ هزار کسب‌وکار با چنین مشکلی مواجه شده‌اند.

پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو می‌گوید: بعد از ظهر روز چهارشنبه بدون اطلاع قبلی، به طور ناگهانی دسترسی به درگاه‌هایمان قطع شد. پیگیری از PSP هم نتیجه‌ای نداشت و آنها هم نمی‌دانستند چه اتفاقی رخ داده است. نهایتاً بعد از بررسی و پیگیری از نهادهای مختلف متوجه شدیم که اینماد ما به دلیل رد صلاحیت از سوی اماکن تعلیق شده است. صبح پنجشنبه با پیگیری‌های مجدد به ما گفتند اماکن به دنبال تغییر رویه‌هایی که داشته، صلاحیت برخی اشخاص و شرکت‌های درخواست‌کننده را رد کرده است و از آن جایی که تایید صلاحیت توسط اماکن از موارد بااهمیت در کسب اینماد است، به محض اینکه صلاحیت رد می‌شود به طور اتومات و بدون هیچگونه اطلاع‌رسانی اینماد تعلیق می‌شود. هنگامی که اینماد تعلیق می‌شود، به طور خودکار درگاه‌های بانکی توسط شاپرک مسدود می‌شوند.

او با بیان اینکه ظاهرا برای کسب‌وکارهای زیادی این اتفاق رخ داده است گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از اماکن درخواست کرده تا همه مراحل را به عقب بازگرداند (رول بک) تا اینمادها از تعلیق خارج شود. نکته جالب اینجاست که زمانی که اینماد تعلیق می‌شود، درگاه به صورت خودکار مسدود می‌شود اما زمانی که اینماد رفع تعلیق می‌شود برای رفع مسدودی درگاه باید پیگیری و تلاش کرد. پنج‌شنبه شب، دوستان شاپرک به من گفتند که ۷۲ ساعت کاری رفع مسدودی درگاه‌ها طول می‌کشد.زمانی که اینماد تعلیق و دوباره تایید می‌شود همه استعلام‌ها باید مجدا گرفته شود.

پورپزشک درباره اثری که این مسئله بر فعالیت پادرو داشته می‌گوید: هم مشتریان فروشگاه‌های ما از چهارشنبه تا جمعه دچار مشکل بودند و هم فروشگاه‌هایی که مشتریان ما به شمار می‌روند امکان پرداخت نداشتند. ما به چند هزار فروشگاه اینستاگرامی مشغول ارائه سرویس هستیم، هم مشتریان آن‌ها امکان خرید نداشتند و باید دید چه درآمدی را از دست داده‌اند.

به گفته مدیرعامل پادرو، اماکن هیچ اطلاع‌رسانی‌ای درباره تغییر رویه‌ها نداشته است و مدیران این کسب‌وکار هنوز هم نمی‌دانند که دقیقا این تغییرات چه بوده است.

ژاکت نیز وب‌سایت دیگری است که در هفته‌ گذشته با مسدود شدن درگاه‌ها و تعلیق اینماد مواجه شده بود. امیر عصاری، عضو هیات مدیره این کسب‌وکار می‌گوید: ما چهارشنبه صبح متوجه شدیم که درگاه قطع شده است اما به نظر می‌رسد که سه‌شنبه ظهر اینماد تعلیق شده بود. مرکز تجارت الکترونیکی اعلام کرد که تغییر رویه‌ای در اماکن ایجاد شده و به دنبال این تغییر رویه، برخی از استعلام‌هایی که اینماد برای اماکن ارسال می‌کرده است، از سوی اماکن رد شده است. در سیستم اینماد، در صورتی که استعلام از سوی اماکن رد شود، درگاه‌ها خود‌به‌خود تعلیق می‌شوند. پنج‌شنبه بعد از ظهر اینماد اعلام کرد که همه تغییرات را رو‌ل‌بک کرده یعنی اینمادها تایید شدند. هنوز هم درباره جزئیات این تغییر رویه چیزی به ما گفته نشده است. برای کسب‌وکارهای متعددی در شهرهای مختلف این اتفاق رخ داده است.

او در پاسخ به سوالی درباره زیان مالی وارد شده به ژاکت می‌گوید: ما از چهارشنبه ده صبح توانستیم درگاه دیگری را به صورت موقتی روی سایت فعال کنیم. از چهارشنبه ده صبح تا دوازده شب حدود ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشتیم. البته مشخص نیست که دقیقا چهارشنبه از چه ساعتی درگاه مشکل داشته و ما مجبور شدیم به مشتریان پیامک دهیم که درگاه به مشکل خورده است. نداشتن فروش یک مشکل است و مشکل بزرگتر این است که به اعتبار سایت لطمه خورده چرا که مشتری در این شرایط سه بار وارد سایت شده و نتوانسته خرید کند.

مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال با اشاره به اینکه درگاه‌های برخی از کسب‌وکارهایی که از زرین‌پال خدمات می‌گیرند در روزهای گذشته مسدود شده بود گفت: حدودا ۳۰۰۰ کسب‌وکار با چنین مشکلی مواجه شده‌اند. با پیگیری‌هایی که از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و پلیس اماکن انجام دادیم، مشخص شد اتفاقی در مکانیسم بررسی صلاحیت‌ها رخ داده است و تعداد زیادی از کسب‌وکارها رد صلاحیت و اینمادشان معلق شده است.

او ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده رول بک اتفاق افتاد. هم پلیس هم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی باید پاسخگوی زیان مالی کسب‌وکارها باشند و باید در رویه اخذ اینماد و ابطال آن بازنگری شود.

امیری علت رخ دادن این مشکل برای کسب‌وکارهای اینترنتی را بروز یک اشتباه در سیستمی که میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و پلیس اماکن وجود دارد عنوان کرد و گفت: یک اشتباهی در مکانیسم‌های شناسایی اتفاق افتاده که اساسا موضوع رد صلاحیت نبوده است خطای سیستمی رخ داده است و این موضوع از ۱۵، ۱۶ خرداد آغاز شده است. سرویسی بین مرکز تتا و پلیس اماکن وجود دارد که در این چند روز خطا داشته و باعث بروز این مشکل شده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.