4 شرط صدور اینماد برای فعالان رمزارزی: عدم سوپیشینه، امنیت کسب‌وکار، گواهی افتا و احراز هویت

انجمن بلاک‌چین ایران در دورهمی این انجمن اعلام کرد، باتوجه به پیاده‌سازی روش خود تنظیم‌گری برآمده از دل تشکل‌های بخش خصوصی از جمله انجمن بلاک‌چین، فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال و دریافت اینماد با رعایت حداقل ۴ شرط صدور اینماد برای فعالان رمزارزی شامل سوپیشینه، امنیت پایه کسب‌وکار فضای مجازی، قبولی در تست استاندارد افتا و احراز هویت انجام می‌شود.

به گزارش فاواپرس، از زمان ورود تکنولوژی رمزارزها به ایران، مشکلات قانون‌گذاری همچنان حل نشده باقی مانده است و امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کسب‌وکارهای این حوزه درپی بسته شدن پی‌درپی درگاه‌های پرداخت، اینماد است. یکی از راه‌حل‌های بخش خصوصی از جمله انجمن بلاک‌چین، ارائه راهکار خود تنظیم‌گری بوده که در رویداد دورهمی انجمن بلاک‌چین به این موضوع پرداخته شد.

روش خود تنظیم‌گری و حل مشکل اینماد

در پنلی که در دورهمی انجمن بلاک‌چین برگزار شد، سهیل نیکزاد عضو کارگروه تبادل انجمن بلاک‌چین گفت: چالش‌های میان صنعت ارزهای دیجیتال و دولت در همه کشورها مرسوم است. برخی کشورها مانند آمریکا، سوییس یا ژاپن به مرور به سمت قانون‌گذاری این حوزه رفته‌اند.

نیکزاد در ادامه گفت: اما وقتی در مورد فضای داخلی صحبت می‌کنیم دو موضوع ممنوعیت‌های فراوان و دست‌اندرکاری نهاد‌های خصوصی‌نما وجود دارد. با این حال روال موجود، روال سلبی بعد از ایجاب است. به این صورت که در ابتدا اجازه راه‌اندازی کسب‌وکار داده، درگاه پرداخت گرفته و هویت معامله‌گری آنلاین ایجاد می‌شود و بعد از انجام این فرآیند به تمامی نهادهای قانونی پاسخگو می‌شود اما به یک باره کسب‌وکارهای ایجاد شده مانند همین چند روز پیش که ۳ هزار درگاه پرداخت بسته شد، بدون اطلاع با بسته شدن درگاه پرداخت مواجه می‌شوند.

او ادامه داد: این اتفاق هزینه‌ای در بر دارد که هزینه آن در بخش اجتماعی، سیاسی، امنیتی، خصوصی یا دولتی بسیار زیاد است. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد به این معنی است که هر کار، تلاشی و توافقی که انجام شده، بی معنی است. برای مثال در بین همین ۳ هزار درگاه، یکی از صرافی‌ها بعد از بسته شدن درگاه پرداخت با ایراد نداشتن کارت پایان خدمت مواجه شده که بعد از بارگذاری فایل کارت پایان خدمت مشکل برطرف شده و درگاه پرداخت باز شده است. سوال از کسی که درگاه را بسته است اینجاست که اگر این سیستم ابزاری برای استعلام دارد چرا درگاه بسته شده است؟ اگر دسترسی برای استعلام وجود ندارد، بعد از بارگذاری چگونه از صحت اطلاعات اطمینان حاصل و درگاه باز شده است؟ در سال گذشته براساس تخمین‌ها، حدود دو سوم دارایی‌های کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی و مابقی در صرافی‌های داخلی بود. امروزه این نسبت برعکس شده است و تاثیرگذاری تصمیمات سلیقه‌ای در آمارها مشخص است.

در ادامه عباس آشتیانی عضو کارگروه کارشناسی و مدیرعامل انجمن بلاک‌چین در مورد ضرورت اینماد گفت: دغدغه نظم در بین حاکمیت، کسب‌وکارها و کاربران وجود دارد. واقعیت اینجاست که در فضای خاکستری امروزه، کسب‌وکارها با نگرانی‌هایی برای فعالیت و توسعه روبه‌رو هستند. کاربران هم در این فضا که تعداشان امروزه به ۷ میلیون نفر رسیده است، برای تشخیص درست و غلط در این فضا با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند. در همین فضا هنوز تعاریف پایه این صنعت برای بسیاری از تصمیم‌گیرندگان دولتی و کاربران وجود ندارد. در سال‌های گذشته و قبل از سال ۹۹ همچنان در طبقه‌بندی رمزارزها مشکلات فراوانی وجود داشت. نهادهایی رمزارزهای را به عنوان ارز عنوان می‌کردند و اگر این روال ادامه پیدا می‌کرد برای بحث قانون‌گذاری در آینده ما با مشکلات بسیار زیاد و ریشه‌ای مواجه می‌شدیم. در این بین با تلاش‌های انجمن بلاک‌چین و موج ورود مردم به این حوزه، موضوع حل و مانند دنیا، رمزارزها به عنوان یک کلاس دارایی معرفی شدند.

او در ادامه گفت: جو موجود را هم نمی‌توان نادیده گرفت. در آن زمان با تجربه موسسات مالی و همچنین دستگیری و زندانی شدن افراد رده بالای بانک مرکزی، ترس وجود داشت که همین موضوع جلوی ورود نهاد و اورگان‌های مختلف را می گرفت.

آشتیانی با اشاره به اینکه در نهایت به این نقطه رسیدیم که این حوزه نیاز به تنظیم‌گری بدون نگاه مجوز محورانه دارد، ادامه داد: مجوز محور بودن می‌تواند به معانی امضاهای طلایی و فساد باشد که یکی از این مجوزها اینماد است. در سال ۹۹ و در نتیجه همکاری سه تشکل انجمن فین‌تک، انجمن بلاک‌چین و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به راهکاری پیشنهادی به نام روش خود تنظیم‌گری یا SRO رسیدیم. باتوجه به مصوبه شوارای عالی پول و اعتبار، کسب‌وکارهایی که اینماد ندارند حق استفاده از شبکه بانک مرکزی را ندارند. بعد از مشکلات فراوان برای کسب‌وکارهای این حوزه که امکان دریافت اینماد را نداشتند، به پیشنهاد خود تنظیم‌گری رجوع شد. برای حل این مشکل کسب‌وکارهای این حوزه به عنوان سایر خدمات مالی دسته‌بندی شدند و اینماد را بدون ستاره و بدون امکان درج در سایت دریافت کردند. در این پروسه به مکانیزم SRO یا روش خود تنظیم‌گری رسیدیم. جایی که کسب‌وکارها الزامات مشخص شده را رعایت می‌کنند و تشکل‌ها مسئولیت نظارت را برعهده می‌گیرند. این روش در کشورهایی مانند سنگاپور، سوییس و ژاپن در حال پیاده‌ساری است.

همچنین آشتیانی گفت: ما از حالت سندباکس تقریبا عبور کرده است. ابتدا سه تشکل باید به مکانیزم اجماع برای پیاده‌سازی شکل صحیح SRO (روش خود تنظیم‌گری) برسند. در این روش اولین قدم عضویت در یکی از این تشکل‌ها است. اما چهار الزام به احتمال زیاد مد نظر قرار خواهد گرفت. گواهی سوءپیشینه کادر مدیریت شرکت، اجرای الزامات پایه کسب‌وکارهای فضای مجازی، بستن قرارداد برای پاس شدن تست استاندارد افتادر جهت امنیت نرم‌افزار کسب‌وکار مربوطه و وجود احراز هویت برای کسب‌وکار، ۴ شرط صدور اینماد برای فعالان رمزارزی هستند که در حال حاضر کسب‌وکارها باید برای فعالیت و دریافت اینماد رعایت کنند.

در قسمت بعدی پنل به این سوال که نقش انجمن و مراحل پیش‌روی کسب‌وکارها برای دریافت اینماد مطرح شد که مهکامه شریف‌زاد ریاست کارگروه تبادل انجمن بلاک‌چین گفت: حوزه تبادل رمزارز کسب‌وکارهایی دارد که در حال ارائه خدمات در سطح کلان و به صورت شفاف است، قانون‌گذاری رانتی به درد این حوزه نمی‌خورد. نهادهای مختلف امنیتی، نظارتی و خدماتی کسب‌وکارها را دوره کرده‌اند. شاید کوچک‌ترین کاری که می‌توانستند در این حوزه انجام دهند ابلاغ مکتوب بود نه مانند الزام ۷۲ ساعت برای کسب‌وکارهای تبادل که به صورت ابلاغ شفافی انجام شد. حال بعد از عبور از این حجم مشکلات و رعایت الزامات و قوانین از طرف کسب‌وکارها چه اتفاقی می‌افتد که یک شبه بدون ابلاغ اداری و مکتوب، درگاه پرداخت این همه کسب‌وکار بسته می‌شود؟

او ادامه داد: مراحل دریافت معرفی نامه انجمن بلاک‌چین و اینماد با عضویت در انجمن و ارائه مدارک مشخص و رعایت ۴ شرط صدور اینماد برای فعالان رمزارزی انجام می‌شود.

آخرین سوال هم به مسئولیت حاکمیت بعد از واگذاری بسیاری از مسئولیت‌ها به سه‌ تشکل‌ها پرداخت.

نیما نعیمی‌خواه از اعضای هیئت ریئسه انجمن گفت: نوآوری بی نظمی بوجود می‌آورد. موضوعی که دولت‌ها و حاکمیت‌ها در تمام دنیا از آن فراری هستند. اما بعد از گذشت سال‌ها بعد از ورود تکنولوژی بلاک‌چین و گذر از مرحله بی‌نظمی، امروزه به نقطه قانون‌گذاری رسیده‌ایم.

عملکرد انجمن بلاک‌چین

همچنین در این رویداد به ارائه دستاوردهای گذشته و همچنین برنامه‌های آینده پرداخته شد. در این بخش اعلام شد، انتخابات کارگروه‌های انجمن انجام شده و ریاست چهار کارگروه تبادل، استخراج، کارشناسان و آموزش با عمر یک‌ساله مشخص شده است. تا سه ماه آینده انتخابات هیئت مدیره دوم انجمن هم انجام می‌شود که عمر این هیئت مدیره دوساله است.

همچنین اعلام شده که انجمن در سال‌های گذشته باتوجه به شرایط موجود، وجه صنفی بیشتر به خود گرفته بود اما در سال پیش رو تمرکز بیشتری روی حوزه آموزش در کنار دیگر وظایف انجام می‌شود.

برنامه‌های آموزشی انجمن بلاک‌چین ایران در قسمت‌های مختلفی مانند همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای برای ارائه مدرک در حوزه بلاک‌چین و همچنین همکاری‌هایی با آکادمی ایرانسل، آکادمی همراه، مرکز مالی ایران، دانشگاه آزاد برای بهبود فضای آموزشی شکل گرفته است.

همچنین انجمن بلاک‌چین برنامه‌های دیگری در مورد آگاه‌سازی و جریان‌سازی با استفاده از برنامه‌های مختلف مانند برگزاری منظم رویداد بلاک‌دی، بررسی‌های تخصصی با نام بلاک‌میت، بلاک‌تاک برای صحبت با سازمان‌ها، بلاک‌کست برای تولید محتوا با برند انجمن، بوت‌کمپ‌های تخصصی و دیگر برنامه‌ها در راستای اهداف مشخص شده، دارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.