الکامپ 26 آغاز به کار کرد

قطعی برق پی‌درپی در سالن افتتاح نمایشگاه الکامپ برنامه افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ را تحت‌الشعاع قرار داد و موجب شد وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس سازمان نصر ایران بدون سخنرانی نمایشگاه الکامپ را افتتاح کند.

به گزارش فاواپرس، اولین قطعی برق هنگام سخنرانی رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اتفاق افتاد که پس از چند ثانیه برق متصل شد اما مجدداً قطع شد.

محمدصادق خیاطیان وقتی اولین بار حین سخنرانی‌اش با قطعی برق مواجه شد به شوخی گفت: به نظر می‌رسد صحبت‌های من خیلی داغ بود و موجب قطعی برق شده است.

او در سخنان خود اعلام کرد تقریباً ۲۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند و اگر به این تعداد، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه برق و مخابرات را نیز اضافه کنیم، نسبت شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۵ درصد سایر شرکت‌ها می‌رسد.

طبق گفته خیاطیان، هشت هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۸۰۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.

فاواپرس / الکامپ 26 آغاز به کار کرد
محمدصادق خیاطیان،‌ رییس صندوق نوآوری و شکوفایی

او از خدمات تخصصی که در اختیار شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات قرار می‌گیرد نام برد و گفت: فعالیت ۲۰ پارک تخصصی فناوری اطلاعات و ۹ صندوق جسوانه بورسی با سرمایه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بخشی از خدماتی است که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

خیاطیان تاکید کرد ۷۷ سرویس متنوع از طریق صندوق در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد. او گفت بانک‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان را جزو مشتریان خوش‌حساب خود به حساب می‌آورند و ساده‌تر به آنان تسهیلات می‌دهند.

هوش مصنوعی اولویت است

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در مراسم افتتاحیه گفت مساله اقتصاد دیجیتالی به چند فناوری کلیدی وابسته است. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی گفت: مساله اقتصاد دیجیتالی به چند فناوری کلیدی وابسته است و اگر می‌خواهیم در دنیا ماندگار شویم، باید به صورت جدی به این فناوری‌ها بپردازیم.

او از میکروالکترونیک و ریزتراشه‌ها، فناوری اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به عنوان فناوری‌های کلیدی نام برد که ملزم به استفاده از آنها و سرمایه‌گذاری در آنها هستیم.

فاواپرس / الکامپ 26 آغاز به کار کرد
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری

او با اشاره به اینکه فناوری‌ها به تدریج زندگی را تغییر می‌دهند گفت اگر شبکه‌های اجتماعی در طول مدت تعاملات انسانی را تحت تاثیر قرار دادند بی‌شک هوش مصنوعی نیز به سمتی می‌رود که روی فکر و اندیشه افراد تاثیر بگذارد و قدرت تفکر را از آنها بگیرد مگر اینکه خود سازنده هوش مصنوعی باشند.

دهقانی فیروزآبادی یکی از برنامه‌های این معاونت را توسعه هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: هوش مصنوعی، میکروالکترونیک و اینترنت اشیا جزو برنامه‌های این معاونت است.

به رگولاتوری بخش خصوصی اعتماد کنیم

مجتبی توانگر رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در سخنرانی خود یکی از ضعف‌های برنامه هفتم توسعه را بی‌توجهی به هوش مصنوعی عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه ساختارهای دولت برای تحول آماده نیست گفت: جدیدترین ساختارها عمر ۲۰ساله دارند و در این تحولات، حداقل با هوش مصنوعی در تنافرند. موضوع اقتصاد دیجیتالی در کنار راهبری آن با کارگروه ویژه دولت، نیازمند ساختار حمایت‌گر است. حتی هوش مصنوعی و دولت هوشمند نیز با این ساختارها و فرایندهای فرسوده، سخت بتواند از عهده ماموریت خود برآید.

فاواپرس / الکامپ 26 آغاز به کار کرد
مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس

او ادامه داد: بنا بر گزارش‌های میدانی نمایندگان مردم در مجلس، مطالبه اول مردم، حتی در روستاها، اینترنت، کیفیت آن و معضل فیلترینگ است. از طرفی مصوبات مجلس هم رویکرد داده‌محور دارد و به‌ نظر می‌رسد نحوه حکمرانی ما در این فضا نیازمند بازنگری‌ است. باید این تغییرات و مطالبات مردم را نه تنها باور کنیم، بلکه این چرخش‌های تحول‌آفرین را با ابتکارات سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری همراهی و هدایت کنیم.

توانگر در صحبت‌های خود به واگذاری تنظیم‌گری به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در کارگروه اقتصاد دیجیتال، تجربه خوبی برای واگذاری تنظیم‌گری آزادکاران داشتیم. نترسیم از اینکه بخش‌ خصوصی کنار ما در حاکمیت باشد و برخی مسئولیت‌ها را نیز بردارد. چابکی و مشارکت بخش‌خصوصی می‌تواند در کنار سیاست‌ها و راهبردهای تعیین‌شده در تنظیم‌گری، روند توسعه اقتصاد دیجیتالی را شتاب‌ بخشد.

او توضیح داد: در اعطای نقش تنظیم‌گری فریلنسرها، دولت سخاوت داشت اما بخش‌ خصوصی با وجود همه توانمندی‌ها به قدر کافی چابکی از خود نشان نداد. شما دوستان بخش‌ خصوصی هم باید همراه شوید و از اینکه مدیری، میانی، مانع است نگران نباشید؛ اهمیت اقتصاد دیجیتالی برای دولت، بنا بر لایحه برنامه هفتم، ۱۵ درصدِGDP و حداقل یک‌هفتم کل اقتصاد است.

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: نکته دیگر در تعامل بخش خصوصی و نهاد تقنینی کشور در حوزه اقتصاد دیجیتالی این است که تجربه همه سال‌های گذشته نشان می‌دهد اگر ما پیش‌دستانه به امر رگولاتوری توجه نکنیم عملاً با ورود فناوری‌های جدید و کسب‌وکارهای دیجیتالی، به دلیل برخی پیامدها و آسیب‌ها عملاً قانون‌گذار و مقرره‌گذار از زاویه سلبی ورود کرده و قوانین و مقررات محدودکننده، وضع خواهد شد لذا تلاش داریم در مجلس با همکاری تشکل‌های فراگیر این حوزه چون نظام صنفی رایانه‌ای و بدنه فکری و فنی آن، مانع از تصویب قوانین سریع‌السیر و ناقص شویم بلکه نسخه‌های پیش‌نویسی آماده شود که با آغوش باز از فناوری و تغییر استقبال شود.

تولید نیازمند واردات است

حسین اسلامی، رییس سازمان نظام صنفی استان تهران نیز در مراسم افتتاحیه به غیبت چهارساله الکامپ اشاره کرد و گفت: بازار امروز با بازار چهار سال پیش متفاوت است اما در همین دوره نیز هرچند شرکت‌های محدودتر استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه حاضر شدند اما تعداد فعالان رمزارزی در این نمایشگاه قابل توجه است؛ همچنین ۷۰ مهمان خارجی از ۱۰ کشور مختلف در این نمایشگاه حضور دارند.

او در صحبت‌های خود به مشکلات واردات سخت‌افزار پرداخت و گفت: هرچند باید برای تولید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرد اما تولید خوب نیز نیازمند واردات خوب و به‌موقع است.

فاواپرس / الکامپ 26 آغاز به کار کرد
حسین اسلامی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران

اسلامی به مقاومت بانک مرکزی و وزارت صمت برای واردات اشاره کرد و افزود: این دو نهاد در برابر واردات مقاومت می‌کنند و واردات سخت‌افزار با مشکل مواجه می‌شود، این در حالی است که دیگر زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات کالای لوکس به شمار نمی‌آید بلکه یک کالای زیرساختی است.

او ادامه داد: فقط اگر بپذیریم که فناوری اطلاعات زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتالی است می‌توانیم آینده بهتری برای اقتصاد دیجیتالی رقم بزنیم.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در پایان صحبت‌های خود گفت: ما انتظار داریم بخش خصوصی با یک تنظیم‌گر در ارتباط باشد و با یک مجموعه به عنوان تنظیم‌گر وارد مذاکره شویم و سایر تنظیم‌گران ذیل آن قرار گیرند، این در حالی‌ است که بخش خصوصی در شرایط فعلی با تنظیم‌گرهای متفاوتی مواجه است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.