بانوی زیبا روی سینمای ایران درگذشت

بازیگر پیشکسوت و زیبا روی سینما و تلویزیون پس از طی یک دوره بیماری درگذشت.

فاواپرس: فریماه فرجامی، بازیگر پیشکسوت زیبا روی سینما و تلویزیون پس از طی یک دوره بیماری منجر به کما در ۷۱ سالگی درگذشت.

در پی درگذشت تاسف برانگیز بانوی با وقار و هنرمند فریماه فرجامی، انجمن بازیگران سینمای ایران پیام تسلیتی به شرح زیر صادر نمود:

بازگشت همه به سوی اوست

بانوی باوقار و هنرمند سینما و تئاتر کشورمان سرکار خانم فریما فرجامی پس از تحمل دوران سخت و طولانی بیماری چشم فرو بست و به آرامش جاودان پیوست.

شورای مرکزی انجمن صنفی بازیگران سینما، در کمال تاسف و تاثر در گذشت این بازیگر توانا و ارزشمند را از صمیم قلب به خانواده محترم ایشان و همکاران عزیز تسلیت عرض می‌نماید.

همچنین به اطلاع می‌رساند مراسم تشییع این هنرمند گرامی متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.

جزییات درگذشت فریماه فرجامی

فریماه فرجامی حدود ۲ ماه قبل دچار سکته مغزی شد و پس از بهبود نسبی درمان را تحت نظر پزشک در منزل ادامه داد اما مدتی قبل دوباره براثر سکته راهی بیمارستان شد و حدود پنج روز است که در یکی از بیمارستان‌های تهران در حالت بیهوشی و کما به سر می‌برد که امروز درگذشت.

فریماه فرجامی در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد. او دانش‌آموختهٔ دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک است. در سال ۱۳۵۶ از این دانشگاه لیسانس کارشناسی دراماتیک دریافت کرد.

فریماه فرجامی در همان سال در مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی شورای عالی فرهنگ و هنر و فصلنامه فرهنگ و زندگی به عنوان ویراستار، محقق و پژوهشگر مشغول به کار شد.

فاواپرس / فریماه فرجامی، بانوی زیبا روی سینمای ایران درگذشت

فریماه فرجامی از سال ۱۳۵۵ با گویندگی نمایش‌های رادیویی و بازی در نمایش تلویزیونی آدمک مومی فعالیت هنری خود را آغاز کرد.

فریماه فرجامی در سال ۱۳۵۹ با فیلم گفت هر سه نفرشان به کارگردانی غلامعلی عرفان وارد عرصهٔ سینما شد. او موفق به دریافت سیمرغ بلورین نقش اول زن برای فیلم پرده آخر از نهمین دوره جشنوارهٔ فیلم فجر شد.

در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۸۹، مصاحبهٔ ضبط‌ شدهٔ او با برنامه تلویزیونی هفت از شبکهٔ ۳ صدا و سیما پخش شد. این گزارش گفتگویی از فرجامی را پخش کرد.

فریماه فرجامی در این مصاحبه انتقادات تندی را در مورد برخی از سینماگران و فاطمه معتمدآریا بیان کرد. در پی نمایش این مصاحبه امین تارخ در برنامهٔ همان شب و یک روز بعد رخشان بنی‌اعتماد در یک نامه، واکنش نشان داده و به‌خاطر پخش گزارشی از این بازیگر در وضعیتی نامناسب، به صداوسیما اعتراض کردند.

اعتراض‌ها به دلیل نمایش فرجامی در وضعیتی بد، غیرعادی و به سخره‌ گرفتن او در گزارش تلویزیونی برنامهٔ هفت بود. در ادامه شورای تهیه‌کنندگان نیز به همین دلیل برنامهٔ هفت را تحریم کرد.

این شورا اعلام کرد به دلایلی از جمله نمایش دردناک چهره‌های سرشناس سینما این برنامه را تحریم می‌کند.

خانم فرجانی در سال 1367 با سریال بخش چهار جراحی نیز وارد قاب تلویزیون شد اما شهرت زیاد او بخاطر بازی در فیلم نرگس رخشان بنی اعتماد در سال 1370 است.

خط قرمز و سرب مسعود کیمیایی، اجاره‌نشین‌ها ساخته داریوش مهرجویی، مادر علی حاتمی، پرده آخر واروژ کریم‌مسیحی و نرگس رخشان بنی‌اعتماد از جمله فیلم‌های این بازیگر هستند.

فاواپرس / فریماه فرجامی، بانوی زیبا روی سینمای ایران درگذشت

در همین حال علی دهکردی، عضو هیات مدیره خانه سینما، با بیان اینکه این تشکل صنفی هنرمندان سینما ساعاتی قبل خبری رسمی از درگذشت فریماه فرجامی دریافت کرده است، گفت: پیگیر خاکسپاری پیکر فریماه فرجامی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا خواهیم بود اما خانواده خانم فرجامی نیز در نظر گرفته خواهد شد چرا که ممکن است خاکسپاری در شهر زادگاه یا مقبره‌ای خانوادگی مدنظر این خانواده باشد.

فریماه فرجامی حدود دو ماه قبل دچار سکته مغزی شد و پس از بهبود نسبی، درمان را تحت نظر پزشک در منزل ادامه داد اما مدتی قبل دوباره بر اثر سکته راهی بیمارستان شد و نزدیک به دو هفته در یکی از بیمارستان‌ های تهران در حالت بیهوشی و کما بود.

ویدیویی تلخ از مرحومه فریماه فرجامی؛ آرزوی زنده ماندن تا ۱۲۰ سالگی

 

فریماه فرجامی که سال ها به دلیل بیماری خانه نشین بود، بعد از بازی در فیلم کاغذ دیواری زرد ساخته رامین لباسچی در سال ۸۲ دیگر در هیچ فیلم سینمایی ظاهر نشد و تنها گاهی در محافل سینمایی حضور می‌یافت.

او بالاخره پس از ۱۱ سال دوری از سینما، در سال ۹۳ در فیلم نیم به کارگردانی بهمن کامیار بار دیگر جلوی دوربین رفت و در سال ۹۸ نیز حضوری افتخاری در فیلم لامینور داریوش مهرجویی داشت که آخرین حضور او جلوی دوربین سینما بود.

فاواپرس / فریماه فرجامی، بانوی زیبا روی سینمای ایران درگذشت

مصاحبه جنجالی فریماه فرجامی با برنامه هفت

در سال ۸۹ مصاحبه از پیش ضبط‌ شده‌ای از فریماه فرجامی در برنامه تلویزیونی هفت شبکه سه سیما پخش شد که جنجال برانگیز شد.

فرجامی در این مصاحبه انتقادات تندی را در مورد برخی سینماگران از جمله فاطمه معتمدآریا بیان کرد و شکستگی چهره و تغییر ظاهر شدید او مخاطبان را شوکه کرد.

پخش این مصاحبه مورد انتقاد امین تارخ، رخشان بنی‌ اعتماد و بسیاری از دیگر اهالی سینما قرار گرفت که معترض نمایش این بازیگر در وضعیتی بد و نامناسب بودند. در ادامه شورای تهیه‌ کنندگان نیز به همین دلیل برنامه هفت را تحریم کرد. این شورا اعلام کرد به دلایلی از جمله نمایش دردناک چهره‌های سرشناس سینما این برنامه را تحریم می‌‌کند.

فاواپرس / فریماه فرجامی، بانوی زیبا روی سینمای ایران درگذشت

جیرانی در برنامه هفته بعد خود از فریماه فرجامی عذرخواهی کرد اما با اشاره به وضعیت زندگی بازیگران در ایران گفت: واقعیت تلخ است و فرار از این واقعیت دردی را دعوا نمی‌ کند. او همچنین درباره تصمیم خود برای پخش این مصاحبه از فریماه فرجامی گفت: عزیزان آبروی هر چیزی من‌جمله بازیگری زمانی حفظ می‌شود که بازیگران در شرایط خوبی باشند و در واقع اگر در شرایط بدی بودند آن واقعیت را منکر نشویم. چرا که انکار چنین واقعیتی فقط و فقط به ضرر بازیگران تمام می‌شود که روزهای شکننده‌ای را سپری می‌کنند. باید شرایط خوب را ایجاد کنیم و برای ایجاد این شرایط باید اطلاع‌رسانی کنیم.

فاواپرس / فریماه فرجامی، بانوی زیبا روی سینمای ایران درگذشت

فرجامی در سال ۹۳ در بخشی از گفتگوی خود به مناسبت بازگشتش به سینما با فیلم نیم بهمن کامیار، درباره مصاحبه جنجالی اش با برنامه هفت گفت: یادآوری آن برنامه و مصاحبه را اصلا دوست ندارم و خیلی ناراحتم می‌کند. خیلی متاسفم بابت این موضوع و دلم می‌خواهد همه آن را فراموش کنند. من اصلا دوست نداشتم در آن برنامه و مصاحبه شرکت کنم، اما با اصرار و پیگیری مداوم جیرانی این کار را قبول کردم. قبلاً فیلم آب و آتش را با جیرانی کار کرده بودم.

وقتی جیرانی برای مصاحبه بارها با کیک و شیرینی به دیدنم آمد و خواست مصاحبه‌ای برای برنامه‌اش داشته باشیم، به واسطه اینکه قبلا با او کار کرده بودم، اعتماد کردم و گمان می‌کردم او هم مثل سایر دوستان و همکارانم، هدفی خیرخواهانه دارد، اما متاسفانه این‌گونه نبود.

فاواپرس / فریماه فرجامی، بانوی زیبا روی سینمای ایران درگذشت

او در همان مصاحبه درباره دوری‌ طولانی اش از عرصه بازیگری گفته بود: آخرین بار در فیلمی با عنوان کاغذ دیواری زرد رامین لباسچی بازی کردم. پس از آن چند پیشنهاد داشتم که خوب نبود. فیلمنامه‌ها را می‌خواندم اما به دلم نمی‌نشست؛ بنابراین ترجیح دادم بازی نکنم تا پیشنهاد خوبی از راه برسد که متاسفانه با گذشت زمان پیشنهادها کم و کمتر شد و نهایتا موجب ۱۱ سال دوری از سینما شد تا زمانی که بهمن کامیار پیشنهاد بازی در فیلم نیم را داد. فیلمنامه‌اش را خواندم و نقشی که پیشنهاد داده بود را پسندیدم.

فاواپرس / فریماه فرجامی، بانوی زیبا روی سینمای ایران درگذشت

فرجامی در پاسخ به این پرسش که در سال‌های دوری اش از سینما چه می‌کرده، گفت: در این سال‌ها بیشتر وقتم به مطالعه و خواندن سناریو و کتاب و همچنین دیدن فیلم‌های جدید و قدیمی می‌گذشت. دورادور سینما را که بسیار به آن علاقمند هستم، پیگیری می‌کردم و حالا هم اگر فیلم‌های خوبی پیشنهاد شود، دوست دارم که باز هم بازی کنم.

بیوگرافی فریماه فرجامی

فریماه فرجامی متولد ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۳۱ در تهران و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران بود. او در سال ۱۳۵۶ از این دانشگاه لیسانس کارشناسی دراماتیک دریافت کرد و در همان سال در مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی شورای عالی فرهنگ و هنر و فصلنامه فرهنگ و زندگی به عنوان ویراستار، محقق و پژوهشگر مشغول به کار شد.

از سال ۱۳۵۵ با گویندگی نمایش‌های رادیویی و بازی در نمایش تلویزیونی آدمک مومی فعالیت هنری خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۵۹ با فیلم گفت هر سه نفرشان به کارگردانی غلامعلی عرفان وارد عرصه سینما شد. سریال بخش چهار جراحی به کارگردانی مسعود فروتن اولین تجربه وی از حضور در یک سریال تلویزیونی بود که در سال ۱۳۶۷ روی آنتن رفت.

فاواپرس / فریماه فرجامی، بانوی زیبا روی سینمای ایران درگذشت

او در سال ۱۳۶۷ برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی از جشنواره فیلم فجر شد.

او همچنین در سال ۱۳۶۹ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی اش در فیلم پرده آخر به کارگردانی واروژ کریم مسیحی دریافت کرد.

فاواپرس / فریماه فرجامی، بانوی زیبا روی سینمای ایران درگذشت

از دیگر فیلم ها و سریال های مشهور او می توان به فیلم های سینمایی اجاره نشین ها، مادر، نرگس و آب و آتش و سریال های تلویزیونی پهلوانان نمی میرند، ولایت عشق و روشن تر از خاموشی اشاره کرد.

فریماه فرجامی ازدواج کرده بود اما از زندگی شخصی او اطلاعاتی در دست نیست.

کارنامه فیلم‌های فریماه فرجامی

  • گفت هرسه نفرشان – ۱۳۵۹
  • خط قرمز – ۱۳۶۰
  • تیغ و ابریشم – ۱۳۶۴
  • اجاره‌نشین‌ها – ۱۳۶۵
  • بی‌پناه – ۱۳۶۵
  • سرب – ۱۳۶۷
  • مادر – ۱۳۶۸
  • پرده آخر – ۱۳۶۹
  • نرگس – ۱۳۷۰
  • راز گل سرخ – ۱۳۷۱
  • تماس شیطانی – ۱۳۷۱
  • بانی چاو – ۱۳۷۴
  • عشق گمشده – ۱۳۷۵
  • جوانمرد – ۱۳۷۵
  • ساغر – ۱۳۷۶
  • آب و آتش – ۱۳۷۹
  • زهر عسل – ۱۳۸۱
  • کاغذ دیواری زرد – ۱۳۸۲
  • نیم – ۱۳۹۴
  • لامینور – ۱۳۹۸

کارنامه سریال‌های تلویزیونی

  • آدمک مومی (تله‌تئاتر) – ۱۳۵۵
  • تراژدی کسری (تله‌تئاتر) – ۱۳۶۳
  • بخش چهار جراحی – ۱۳۶۷
  • پاییز بلند – ۱۳۷۲
  • خانه سبز – ۱۳۷۵
  • پهلوانان نمی‌میرند – ۱۳۷۶
  • راه سوم – ۱۳۷۷
  • گل من گلی – ۱۳۷۷
  • ولایت عشق – ۱۳۷۹
  • فرمان – ۱۳۸۱
  • روشن‌تر از خاموشی – ۱۳۸۲

تصاویری کمتر دیده شده از فریماه فرجامی

عکس ورزشی از فریماه فرجامی در ۲۲ سالگی

مرحومه فریماه فرجامی ستاره سرشناس و بلندآوازه سینمای ایران که شامگاه جمعه درگذشت، چندان در رسانه‌ها با ورزش معرفی نشد.

تصویر فرجامی در ۲۲ سالگی نفر دوم از راست، همراه با دیگر دانشجویان دانشکده هنرهای دراماتیک، ۱۰شهریور ۱۳۵۳ در استادیوم آریامهر (آزادی) در حال اجرای مراسم افتتاحیه هفتمین دوره بازی‌های آسیایی در تهران ثبت شده است.

فاواپرس / عکس ورزشی از فریماه فرجامی در ۲۲ سالگی

بانو فریماه فرجامی شب گذشته در ۷۱سالگی و پس از سالها گوشه‌گیری از سینما و تحمل رنج بیماری درگذشت. آثار برجسته او برای فرهنگ و هنر ایران به یادگار مانده است. روحش شاد

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.