ویژگی‌های رگولاتوری عصر دیجیتال از نگاه بنیان‌گذار توسن

ولی‌الله فاطمی،‌ بنیان‌گذار هلدینگ توسن در اولین روز همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال در ارایه خود با موضوع رگولاتوری هوشمند و هدفمند به موضوع تنظیم‌گری اقتصاد دیجیتال و راه‌های بهبود آن پرداخت.

فاواپرس: ولی‌الله فاطمی،‌ بنیان‌گذار هلدینگ توسن در اولین روز همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال در ارایه خود با موضوع رگولاتوری هوشمند و هدفمند به موضوع تنظیم‌گری اقتصاد دیجیتال و راه‌های بهبود آن پرداخت. به عقیده او همان‌طور که عصر دیجیتال یک فضای یادگیرنده و داده‌محور است رگولاتوری هم باید با سازگارشدن با این فضا یادگیرنده و هوشمند شود. به گفته او یکی از راه‌های ارائه داده به تنظیم‌گر فضای گلخانه‌ای است.

او همچنین در خصوص شرایط فعلی رگولاتوری کشور معتقد است یکی از نکات مهم رگولاتوری در کشور این است که تنظیم‌گران به صرف فعل تنظیم‌گری به انجام آن می‌پردازند و هیچ هدف مبتنی بر توسعه‌ای در عملکرد رگولاتوری مشاهده نمی‌شود.

بنیان‌گذار هلدینگ توسن با طرح این پرسش که انتظار ما از یک رگولاتوری هوشمند چیست،‌ عنوان کرد: عصر دیجیتال یک فصای یادگیرنده است و بنابراین تنطیم‌گری هم باید با این فضا سازگار شود و تصمیم‌گیری‌ها به‌گونه‌ای صورت گیرد که فرصت‌ها را از دست ندهیم تا بتوانیم به آینده امیدوار باشیم.

طبق توضیحات او می‌توان چالش میان ارزش‌های یک نوآوری جدید در اقتصاد و مخاطراتی که در اثر کاربست نوآوری ایجاد می‌شود را در یک فضای گلخانه‌ای مورد آزمایش قرار داد و سنجید. به گفته او این روشی است که از سال ۲۰۱۶ در دنیا هم به کار گرفته می‌شود.

فاطمی معتقد است در این فضا به نوآوران فرصت داده می‌‌شود ایده خود را در مقیاس کوچک عملی کنند و حتی اجازه داده می‌شود برخی مقررات دست‌وپاگیر را نادیده بگیرند.

فاطمی در این خصوص توضیح داد:‌ با این روش می‌توان مخاطرات احتمالی را به رگولاتور شناساند و برای چالش‌ها و بحران‌ها راه‌حل‌ یافت.

به اعتقاد او اگر تنطیم‌گر نگاه داده‌محور دارد باید داده‌های مورد نیاز حاصل از این فضای آزمایشی را در اختیار او قرار داد تا مخاطرات ورود یک نوآوری را بشناسد؛ چراکه در غیر این صورت دچار دردسرهای زیادی می‌شود.

فاطمی با تأکید بر اینکه البته شرکت‌های فناوری هم مقصر هستند، توضیح داد: موضوعات اساسی و کاربردی را برای رگولاتور تفهیم نکرده و باعث ایجاد یک فضای پرابهام برای آنها شده‌اند. شرکت‌های فناوری باید بدانند که اگر نتوانند دیتای لازم برای ارزیابی تنظیم‌گر ایجاد کنند چیزی جز ابهام و تصمیمات نادرست به بار نمی‌آید.

بنیان‌گذار هلدینگ توسن بیان کرد:‌ داده‌‌های حاصل از فصای گلخانه‌ای به تنطیم‌گران ارائه می‌شود و مبنای مقررات جدید برای کاربست ایده‌ها و نوآوری‌های جدید قرار می‌گیرد. حتی سرمایه‌گذاران هم می‌توانند از داده‌های تولیدشده برای تصمیم‌گیری استفاده کنند.

به گفته فاطمی اگر استارتاپ‌ها با استفاده از این فضای گلخانه‌ای بتوانند ثابت کنند که مخاطره‌ای ایجاد نمی‌کنند و برای مدیریت چالش‌های احتمالی برنامه و اهداف مشخصی دارند،‌ تنظیم‌گران با تعیین چهارچوب‌های مشخص می‌توانند زمینه ورود نوآوری‌ها را به بازار فراهم کنند.

یکی از نکات مهم رگولاتوری در کشور این است که تنظیم‌گران به صرف فعل تنظیم‌گری به انجام آن می‌پردازند و هیچ هدف مبتنی بر توسعه‌ای در عملکرد رگولاتوری مشاهده نمی‌شود.

فاطمی با تأکید بر اینکه تنظیم‌گران باید خود را آموزش داده و به‌روزرسانی کنند، توضیح داد: رگولاتوری باید یادگیرنده باشد و به برون‌رفت از شرایط حال حاضر کمک کند.

او با اشاره به دو ویژگی اثربخشی و بهینه‌سازی در اقتصاد دیجیتال بیان کرد: سؤال اینجاست که آیا تنطیم‌گر با توجه به این دو ویژگی اقتصاد دیجیتال می‌تواند ما را از وضعیت امروزی که به عنوان مثال بودجه یارانه پنج‌برابر بودجه عمومی دولت است خارج کند؟

به گفته فاطمی انتظاری که از یک تنظیم‌گر عصر دیجیتال می‌رود، این است که با استفاده از فناوری‌‌های همین عصر صنعت را به بهره‌وری برساند، نترسد و با استفاده از اقتصاد پلتفرم، رانت یا یارانه را در نقطه مصرف به صورت بهینه توزیع کند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.