جهش بزرگ ریپل بعد از اعلام رای دادگاه

ریپل به‌بالاترین سطح از فروردین ۱۴۰۱ رسیده و درحال حاضر بعد از بیت‌کوین، اتریوم و تتر مهمترین ارز دیجیتال دنیاست.

فاواپرس: دادگاه ریپل را باید مهمترین اتفاق این روز‌های بازار ارز دیجیتال بدانیم. بعد از رد شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از شرکت ریپل که ماجرا‌های آن از دو سال قبل استارت خورد، ارزش این ارز دیجیتال ظرف چند ساعت ۷۵ درصد افزایش پیدا کرد و خود ریپل از نظر تسلط به بازار به جمع چهار ارز دیجیتال مهم دنیا اضافه شد. کمیسون بورس و اوراق بهادار آمریکا موسوم به SEC از دو سال قبل ریپل را یکجور اوراق بهادار می‌دانست، اما با رد این ادعا در دادگاه همه‌چیز به نفع شرکت ریپل و معامله‌گران آن تمام شد.

قیمت ریپل نسبت به یک هفته قبل حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. هر واحد ریپل درحال حاضر حدود ۰.۷۵ دلار ارزش دارد، اما یک هفته قبل یعنی روز ۲۰ تیر خرید ریپل ۰.۴۷ دلار هزینه داشت. با احتساب نرخ دلار آزاد قیمت ریپل برای معامله‌گران ایرانی بازار ارز دیجیتال معادل ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان است، ولی هفت روز قبل این عدد حول‌وحوش ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. اینطوری بازدهی ریپل برای هولدر‌های ایرانی آن به‌خاطر کاهش جزیی نرخ دلار در این مدت به ۵۸ درصد می‌رسد.

قیمت ریپل در این بازه‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، نهایتا ۰.۸۲ دلار بوده و این عدد روز ۲۲ تیر یعنی همزمان با تاریخ برگزاری دادگاه ریپل به‌ثبت رسیده است. آن موقع معامله‌گران ایرانی ریپل می‌توانستند آن را با قیمت ۴۰ هزار و ۷۰۰ تومان بفروشند. البته قیمت ریپل درمقایسه با قله تاریخی خودش که عدد ۳.۸ دلار است، حدود ۸۰ درصد ریخته است، اما جالب بدانید از سال ۹۶ که قیمت ریپل به این عدد تاریخی رسید، هولدر‌های ایرانی آن تا الان کمتر از ۹ درصد ضرر کردند. چون در این مدت قیمت دلار از حدود چهار هزار و ۳۰۰ تومان به کف کانال ۴۹ هزار تومان پریده است.

ریپل الان یکی از چهار رمزارز مهم دنیا از نظر تسلط به بازار است و در روز‌های قبلی توانسته از بایننس‌کوین سبقت بگیرد. حجم معاملات ریپل درحال حاضر به مرز ۴۰ میلیارد دلار رسیده و به‌خاطر اینکه ارزش بازار تقریبا ۱.۲ تریلیون دلار است، باید سهم ریپل از کل معاملات را معادل ۳.۱ درصد بدانیم. از این جهت فقط بیت‌کوین، اتریوم و تتر اوضاع بهتری از ریپل دارند و بایننس‌کوین که تا یک هفته قبل صاحب جایگاه فعلی ریپل بود، به رده پنجم سقوط کرده است.

ریپل به‌لطف افزایش قیمتی که در چند روز قبلی داشته، بازدهی ماهانه ۵۴ درصدی را تجربه می‌کند. آن‌هایی که به‌قصد سرمایه‌گذاری از دوماه قبل ریپل را در کیف پولشان نگه داشتند، به سود ۶۴ درصدی رسیدند. نسبت به شش ماه قبل قیمت ریپل ۹۷ درصد افزایش پیدا کرده و درمقایسه با یک سال قبل شاهد رشد ۱۰۸ درصدی قیمت ریپل هستیم. بابت همان دلایلی که گفتیم و می‌دانید، سود هولدر‌های ایرانی ریپل در این بازه‌هایی که اشاره کردیم، به‌مراتب بیشتر است. قیمت ریپل با رسیدن با محدوده ۰.۸۲ دلار در روز ۲۲ تیر، با فروردین ۱۴۰۱ برابری کرد و روی قله سالانه خودش ایستاد.

قیمت ریپل روز ۲۲ تیر و بعد از تعیین‌تکلیف ماجرای شکایت SEC که به ریپل‌لبز شهرت یافته، ظرف چند ساعت ۷۵ درصد افزایش پیدا کرد. تا قبل از اعلام رای دادگاه ریپل، این ارز دیجیتال ۰.۴۷ دلار ارزش داشت و بلافاصله ارزش آن به عدد ۰.۸۲ دلار تبدیل شد. ماجرا به رد شکایت کمیسیون اوراق بهادار بورس آمریکا موسوم به SEC از شرکت ریپل مربوط می‌شود. SEC از دو سال قبل رسما با شرکت ریپل گلاویز شده و اعتقاد دارد XRP یا همان ریپل یکجور اوراق بهادار است. آن‌ها می‌گویند مدیران شرکت ریپل بدون اینکه آن را در کمیسیون ثبت کنند، بابت معاملات ریپل میلیون‌ها دلار به‌جیب زدند و حالا باید این پول‌ها را برگردانند.

دادگاه ریپل روز ۲۲ تیر با بررسی شکایت SEC برگزار و نهایتا رای نهایی به سود ریپل اعلام شد. موضوعی که طبق انتظار بالافاصله اثرش را در بازار گذاشت و ریپل روی قله سالانه ایستاد. حالا آن‌هایی که به آینده ریپل همچنان امیدوار هستند از احتمال ملاقات آن با محدوده یک دلار صحبت می‌کنند. هرچند که ریپل از روز ۲۲ تیر توانی برای نزدیک شدن به مرز ۰.۸۰ دلار را نداشته و در این مدت حتی تا محدوده ۰.۶۸ دلار پایین رفته است.

دادگاه ریپل و نتیجه آن تقریبا برای همه معامله‌گران بازار ارز دیجیتال اهمیت داشت. در صورت پیروزی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، آن‌ها احتمالا سراغ بقیه رمز‌ارز‌ها می‌رفتند و حالا با رای اعلام شده به نفع شرکت ریپل، همه‌چیز به‌نفع سرمایه‌گذاران آن تمام شده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.