وزیر ارتباطات:

گزارش انجمن تجارت الکترونیک در مورد اینترنت کشور، بی‌انصافی است

وزیر ارتباطات گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران در مورد کیفیت پایین اینترنت در ایران را بی‌انصافی خواند و گفت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی که در این گزارش به آن اشاره شده در این دولت اتفاق نیفتاده است.

فاواپرس: هفته گذشته انجمن تجارت الکترونیک تهران گزارش کیفیت اینترنت در ایران را منتشر کرد.

زارع پور در مورد این گزارش که ایران را در قعر جدول کیفیت اینترنت در جهان نشان می‌دهد گفت: «بخشی از این گزارش کم انصافی و بی‌انصافی است، چند روز پیش جلسه ۳ ساعت ونیمه با حضور تهیه کنندگان این گزارش داشتیم. ما از هر نقد و پیشنهاد برای بهبود کیفیت شبکه استفاده می‌کنیم و به این دوستان عرض کردیم که این گزارش اشکالاتی دارد و اشکالات را هم دوستان قبول داشتند، قرار شد که این جلسه‌ها ادامه پیدا کند که بتوانیم یک گزارش واقعی و مبتنی بر واقعیات کشور ارائه کنیم.»

وزیر ارتباطات گفت: «به عنوان مثال یکی از پایه‌های این گزارش این است که ۱۰۰ سایت پربیننده در دنیا ۳۰ درصدش در ایران فیلتر است. شما بروید ببینید این سایت‌ها چه سایت‌هایی هستند، شاید یک سوم آنها سایت‌هایی باشند که در همه دنیا با محدودیت‌ روبه‌رو هستند، چون سایت‌های غیراخلاقی هستند. یا سایت‌های اول تا چهارم شبکه‌های اجتماعی هستند که نزدیک به ۱۵ سال است که در کشور دسترسی به آنها با محدودیت روبه‌رو است و در این دولت اتفاق نیفتاده است.»

زارع‌پور در واکنش به اینکه دومین کشور پراختلال اینترنت هستیم هم گفت: «این شکلی نیست که دومین کشوری که اختلال اینترنت دارد ما باشیم، خود تهیه‌کنندگان گزارش هم به اشکالات گزارش اذعان داشتند.»

به گفته او با این حال بخش‌هایی از این گزارش مانند عدم توسعه مناسب زیرساخت‌های ارتباطی کشور قابل استفاده است و آنها از آن استقبال می‌کنند چرا که شبانه‌روز در تلاش هستند که کیفیت شبکه را بالا ببرند.

زارع‌پور تاکید کرد که قرار است با مشارکت بخش خصوصی و در اختیار گذاشتن دیتای بیشتر، گزارش کامل‌تری از وضعیت اینترنت تهیه شود.

همچنین در حالی زارع‌پور از تهیه گزارش دقیق‌تر از وضعیت اینترنت کشور خبر می‌دهد که شب گذشته در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، طبق دستور ابراهیم رییسی، رئیس جمهوری مقرر شد که کارگروه پیگیری مشکلات اینترنت تا جلسه بعدی شورا به فعالیتش ادامه دهد.

کمتر از یک ماه پیش بود که رئیس جمهوری دستور داد کارگروهی متشکل از وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شود تا به دلیل کندی اینترنت در کشور رسیدگی شود. حال و پس از گذشت نزدیک به یک ماه از این دستور، کارگروه مذکور، گزارش ارزیابی خود را در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی به رئیس جمهوری ارائه کرده، اما جزئیات این گزارش تا این لحظه به صورت شفاف منتشر نشده است.

با این حال روز گذشته (۳ مرداد) با دستور رییسی، رییس شورای‌ عالی فضای مجازی، این کارگروه تا جلسه بعدی شورا به فعالیت خود ادامه می‌دهد و باید با اخذ نظرات تکمیلی متخصصان، بررسی موضوع را ادامه دهد. علاوه بر این دستور داده شده همزمان راهکارهای عملیاتی رفع مشکلات، طراحی و تدوین شود و اجرای اصلاحات از سوی مسئولان ذی‌ربط آغاز شود.

در گزارش این کارگروه، فرآیند صورت بررسی ابعاد مختلف اینترنت از منظر فنی ارائه و نتایج بررسی‌ها نیز مطرح شد. ظاهرا گزارش مذکور که جزییات آن در دسترس نیست به ارایه راهکار نیز پرداخته است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.