وزیر ارتباطات: بساط فیلترشکن فروشی را جمع کنیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص راهکار‌های برچیده شدن بساط سوداگری فیلتر شکن فروشان، اظهار داشت: راهکار برچیده شدن بساط این‌ها صرفا فنی نیست بلکه نیازمند قانون است.

فاواپرس: وزیر ارتباطات با بیان اینکه نیاز است تا در زمینه کاهش استفاده مردم از فیلترشکن‌ها اقداماتی صورت گیرد، اعلام کرد که این وزارتخانه در تلاش است بساط فیلترشکن‌فروشی در کشور را جمع کند. او استفاده زیاد از فیلترشکن را باری اضافی و عامل کاهش کیفیت شبکه دانست. این صحبت در حالی مطرح می‌شود که رشد استفاده از فیلترشکن‌ها بخاطر دستور فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی محبوب در بین کاربران رخ داده و کسب‌وکارها و مردم برای نیاز روزمره خود، مجبور به استفاده از این ابزارها هستند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جمع نمایندگان در پاسخ به این سؤال که آیا به‌عنوان وزیر از وضع موجود رضایت دارد یا خیر، گفت: با همه تلاش‌های صورت‌گرفته، اعتقاد دارم مردم ما شایسته وضعیت بهتری هستند. من می‌خواهم برای مردم اینترنت باکیفیت و سرعت چندصد مگابیتی فراهم کنم اما کارهای انجام‌نشده در گذشته زیاد است و ما در تلاشیم برای همه لایه‌ها مسئله را دنبال کنیم.

او درباره چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، گفت: یکی از این چالش‌ها تعدد مراجع تصمیم‌گیری است که گاهی به‌دلیل ضعف در تنظیم‌گری در کشور، از ما می‌خواهند با ابزارهای فنی درخواست‌های آنان را برآورده کنیم. برای مثال، در بحث قطع اینترنت برای کنکور – که البته با اقداماتی که ما انجام دادیم، امسال این اتفاق نیفتاد – باری اضافی روی شبکه ایجاد می‌شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید تا جای ممکن از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده کرد، توضیح داد: برای مثال، بساط سوداگری و فیلترشکن‌فروشی افرادی که از نیاز مردم سوءاستفاده می‌کنند، صرفاً فنی نیست و بار زیادی را به شبکه تحمیل می‌کند. این نیازمند قانون مشخصی است که من آن را تقدیم هیئت‌رئیسه خواهم کرد. من اعتقاد دارم که با کمک نمایندگان مجلس، بساط فیلترشکن‌فروشی را جمع خواهیم کرد. من به‌عنوان وزیر ارتباطات آرزو دارم هیچ ایرانی برای هیچ‌گونه از نیازهای خود به فیلترشکن نیاز نداشته باشد.

به گفته وزیر ارتباطات، برای کاهش نیاز مردم به فیلترشکن‌ها نیاز است اقداماتی صورت بگیرد. زارع‌پور درباره این اقدامات توضیح داد: اولین کاری که باید انجام شود، این است که ما باید در لیست سایت‌هایی که در گذشته به دلایل غیرامنیتی فیلتر شده و حاکمیت ملی ما را دچار خدشه نمی‌کند، بازنگری کنیم. ما در سال گذشته پس از دستوری که ریاست‌جمهوری دادند، لیستی متشکل از چند هزار دامنه و سایت را که توسط کارگروه تعیین مصادیق فیلتر شده است، تقدیم کارگروه کردیم. حدود ۳۰۰ سایت و سرویس باز شد، اما اعتقاد داریم هنوز جای تجدیدنظر وجود دارد. زارع‌پور همچنین برای همکاری با مرکز ملی فضای مجازی برای تهیه این لیست اعلام آمادگی کرد و از نمایندگان نیز خواست که در این راه به وزارت ارتباطات کمک کنند.

به باور وزیر ارتباطات، موضوع دیگری که با آن روبه‌رو هستیم، بحث تحریم‌هاست. به گفته او، کسانی که ادعای دفاع از حقوق مردم دارند، بیش از ۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد را روی کاربران ایرانی بسته‌اند و مردم این را از چشم دولت دیده و تصور می‌کنند این سایت‌ها فیلتر شده است. زارع‌پور همچنین گفت: البته ما ابزارهای متعددی مانند سرویس ۴۰۳ را برای مقابله با تحریم راه‌اندازی کرده‌ایم. اما باید این را از مجامع بین‌المللی پیگیری کنیم که این تحریم‌ها از دامنه‌های موردنیاز کاربران برداشته شود.

او همچنین گفت پیگیری حقوقی برای رفع تحریم‌ سایت‌ها و سرویس‌های موردنیاز دانشگاهیان و نخبگان نیز در دستور کار قرار دارد.

زارع‌پور حملات گسترده به زیرساخت‌های کشور را از دیگر چالش‌های کیفیت شبکه عنوان کرد و گفت: طی سال گذشته، آمار حملات هدفمندی که به زیرساخت‌های ارتباطی کشور صورت گرفته، بیش از ۲۰ برابر شده است. همکاران من در بخش‌های خصوصی و دولتی تاکنون توانسته‌اند بیش از ۹۹ درصد این حملات را دفع کنند. اما گاهی این حملات هدفمند که حتی خدمات داخلی را نیز مختل می‌کنند، مردم را آزرده خاطر کرده‌اند. لذا بحث توسعه ابزارهای مقابله با این حملات را نیز در دستور کار داریم.

براساس گفته‌های وزیر ارتباطات، اختلال اینترنت در کشور بیشتر یک جنگ روانی است. او دراین‌باره با اشاره به تیتر یکی از روزنامه‌های کشور، گفت: تیتر یکی از روزنامه‌های کشور در هفته گذشته این بود که ایران در صدر قطعی‌های اینترنت قرار دارد. اما می‌بینیم که در در این گزارش فقط به قطعی اینترنت در یکی از شهرهای جنوب شرقی کشور در چند روز محدود که آن‌هم با تصمیمات مراجع امنیتی بود، اشاره شده است.

به باور زارع‌پور، چنین اتفاقاتی در کل کشور این را القا می‌کند که ما بدترین اینترنت را در جهان داریم، درحالی‌که شاخص‌ها این‌گونه نمی‌گویند.

او همچنین پیرامون مسئله شتاب‌بخشی به اجرای شبکه ملی اطلاعات، به پیشرفت این طرح اشاره کرد و گفت که از ۲۳ درصد در ابتدای دولت به ۶۲ درصد رسیده است.

به باور وزیر ارتباطات، عدم سرمایه‌گذاری برای توسعه در این حوزه نیز از موضوعات مهمی است که باید به آن رسیدگی شود. او با اشاره به اینکه بخشی از شبکه در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، گفت: باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاری در این حوزه توجیه داشته باشد. این اتفاق با نظام تعرفه‌گذاری کنونی میسر نمی‌شود. می‌گویند اینترنت ما گران است اما زمانی که با عراق با درباره اینترنت زائران مذاکره می‌کردیم، باید بگویم در عراقی که میانگین درآمد سرانه‌اش از ما کمتر است، هر گیگ اینترنت ۲ دلار، یعنی ۱۰۰ هزار تومان است، درحالی‌که در کشور ما ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

او در پایان از نمایندگان مجلس تقاضا کرد که در لایحه برنامه هفتم برای بحث تنظیم‌گری فضای مجازی و یکپارچه‌سازی آن چاره‌اندیشی کنند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.