بیانیه انجمن بلاک‌چین: هشدار به کاربران تبادل رمزارز

انجمن بلاک‌چین ایران با توجه به مشکلات حقوقی کاربران این انجمن با وب‌سایت‌های تبادل رمزارز، در بیانیه‌ای به مواردی برای پیشگیری از سرقت و کلاهبرداری در پلتفرم‌های تبادل، تاکید کرده است.

فاواپرس: بیانیه انجمن بلاک‌چین ایران با عنوان «هشدار انجمن بلاک‌چین به کاربران تبادل رمزارز» به مواردی می‌پردازد که کاربران برای انتخاب و انجام خرید و فروش رمزارز در وب‌‌سایت‌های تبادل بهتر است رعایت کنند تا مبادا دچار کلاهبرداری و سرقت دارایی خود شوند.

در این بیانیه ۶ مورد عنوان شده است که در مرحله اول بررسی دامنه وب‌سایت را پیشنهاد می‌دهد. در این مرحله بهتر است کاربر دامنه لینکی که از طرف دوستان یا آشنایان دریافت کرده است را در مرورگر خود جست‌وجو کند تا از صحت دامنه و مطابقت با لینک دریافتی مطمعن شود.

مرحله دوم شامل احراز هویت پلتفرم معاملاتی می‌شود. شامل بررسی آدرس، تلفن، نحوه پشتیبانی، راه‌های دسترسی و دیگر موارد که باید هنگام انتخاب صرافی مد نظر قرار بگیرد.

مورد سوم این بیانیه به موضوغ تبیلغات می‌پردازد. تبلیغات صرافی‌های غیرمتعارف که وعده‌هایی برای قیمت پایین در خرید و یا قیمت بالاتر در هنگام فروش را می‌دهند اما در حقیقت ترفندی برای جذب کاربران و کلاهبرداری است.

چهارمین مورد هم مربوط به مشکلات سواستفاده از مدارک هویتی کاربران در ازای سود است که به این صورت در بیانیه به آن اشاره شده است: گروهک‌های کلاهبرداری اقدام به اخذ مدارک و هویت افراد اعم از کارت ملی، شناسنامه، تعهدنامه و غیره به منطور قراردادن این مدارک در وبسایت‌های رمزارز می‌نمایند و از این طریق با استفاده از ایجاد تراکنش در حساب بانکی شما، معامله رمزارز انجام میدهند. تبعات حقوقی این تراکنش‌ها با شخص احراز هویت شده در وبسایت می‌باشد زیرا این تراکنش ها از طریق فیشینگ و مواردی نظیر آن رقم میخورد و در زمان مشخصی شما به عنوان شخص احراز شده و کسی که مدارکش را در اختیار قرارداده‌اید، با حجم بالایی از شکایات مواجه خواهید شد. این مورد در شرکت های کاریابی و یا نظافتی (حتی در برنامه دیوار) گزارش شده است.

باتوجه به وجود صفحات تبادل رمزارز در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور، در بیانیه انجمن بلاک‌چین نسبت به ارسال لینک‌های مخرب در این صفحات هشدار داده است.

در پایان هم این بیانیه در مورد نگهداری دارایی در صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی خصوصا خارجی هشدار داده و کیف پول شخصی (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) را بهترین روش نگهداری معرفی کرده است.

به دلیل نبود آگاهی کافی، در کشور کلاهبرداری‌هایی در حوزه رمزارزها اتفاق می‌افتد. در این بین می‌توان به مواردی مانند دریافت مدارک هویتی کاربران در ازای سود یا تبلیغات وسوسه کننده‌ای که در خدمت وب‌سایت‌های کلاهبرداری هستند، اشاره کرد که بخش قابل توجهی از کلاهبرداری‌ها و سواستفاده‌ها را شامل می‌شوند.

موارد موجود در بیانیه انجمن بلاک‌چین شامل توضیحاتی می‌شود که راهنمای کاربر در کاهش ریسک استفاده از پلتفرم‌های تبادل رمزارز به‌حساب می‌آید. با بررسی موارد گفته شده نسبت به پلتفرم معاملاتی مد نظر، می‌توان ریسک سواستفاده و کلاهبرداری را کاهش داد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.