خاندوزی: امکان استخراج رسمی رمزارز وجود دارد

وزیر امور اقتصاد و دارایی در حالی از امکان استخراج رسمی رمزارز گفت که به گفته فعالان این صنعت باتوجه به مشکلات موجود، عملا امکان ماینیگ وجود ندارد.

فاواپرس: احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به پر مناقشه بودن رمزارزها گفت: در اسفند ۱۴۰۰ رئیس دولت دستوری خطاب به معاون اقتصادی صادر کردن که شامل تعیین و تکلیف مقرراتی، شفافیت شدن، رسمیت بخشیدن و تنظیم‌گری این بخش را در دستور کار قرار دهند. او در ادامه گفت: امروزه اگر فردی قصد استخراج رمزارز داشته باشد می‌تواند طی مراحلی به صورت رسمی استخراج را انجام دهد.

این صحبت‌ها درحالی انجام می‌شود که صنعت ماینینگ عملا در یک سال گذشته با افزایش نرخ تعرفه و خاموشی‌های دستوری طولانی مدت، نتوانسته فعالیت مستمری داشته باشد. همچنین عطف به ماسبق شدن قیمت تعرفه برق مصرفی این صنعت هم در ابتدای سال ۱۴۰۲ ، باعث بروز اختلاف حساب‌های سنگین برای ماینرها به توانیر شده است. در صورتی که به گفته فعالان این حوزه هیچ اطلاع‌رسانی در این مورد انجام نشده است.

اما صنعت ماینینگ با همه چالش‌ها از دریافت مجوز تا استخراج، یک حلقه گمشده دارد. فعالان ماینینگ با وجود اینکه در یک صنعت رسمی در حال فعالیت هستند، امکان فروش دارایی‌های استخراج شده خود را ندارند. براساس برآوردها حدود ۱۵۰۰ بیت‌کوین استخراج شده آماده وارد شدن به چرخه اقتصاد و بکارگیری در واردات را دارند اما پلفترم یا سازوکاری برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

خاندوزی با اشاره به این موضوع می‌گوید: در این مورد که رمزارز تولید شده به چه ترتیبی قرار است مبادله یا ذخیره شود، موضوعی است که جزییات آن در لایجه بعدی مورد تصویب قرار خواهد گرفت.

به گفته علی بابک‌نیا، رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین، تاکنون در ۴ مصوبه بانک مرکزی و وزارت صمت موظف به راه‌اندازی سامانه‌ای برای بازگشت ارز حاصل از ماینینگ شده‌اند که هیچکدام اجرایی نشده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.