سیم کارت بدون فیلتر گردشگران خارجی قطعی شد

سیم کارت بدون فیلتر گردشگران خارجی قطعی شد و به این ترتیب گردشگران و فعالان این صنعت تازه‌ترین افرادی هستند که قرار است از اینترنت طبقاتی بهره‌مند شوند.

فاواپرس: گردشگران و فعالان این صنعت تازه‌ترین افرادی هستند که قرار است از اینترنت طبقاتی بهره‌مند شوند. با وجود اینکه طی یک سال گذشته، به اقشار مختلفی اینترنت طبقاتی ارائه شده اما مسئولان همچنان از پذیرش این نام سر باز می‌زنند.

اینترنت طبقاتی همچنان به پیش می‌رود. با شروع محدودیت‌های اینترنتی در شهریور ماه سال گذشته بود که مسئولان حکومتی از مجلس و دولت بار دیگر و این بار جدی‌تر صحبت از ارائه اینترنت بدون فیلتر و به قول خودشان با دسترسی‌های خاص کردند.

در جدیدترین پرده از این نمایش، علی اصغر شالبافیان، معاون وزیر گردشگری خبر داد با تایید کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه سیم‌کارت بدون فیلتر در اختیار گردشگران خارجی، دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و راهنمایان گردشگری قرار می‌گیرد.

تا کنون اما به آژانس‌های گردشگری در خصوص دریافت این سیم‌کارت‌های بدون فیلتر چیزی اعلام نشده است.

ضرغامی، پیگیر جدی حقوق گردشگران

اولین بار اسفند ماه ۱۴۰۱ بود که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد پیگیر ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی است و نمی‌توان از آنها خواست از بله و ایتا استفاده کنند.

او در این رابطه گفته بود: «باید حداقل خدمات به گردشگران خارجی داده شود. بعضی دوستان می‌نشینند که چرا گردشگری خارجی به کشور نمی‌آید یا تعدادشان کم است. مسائلی دارد که ما اینها را مشخص کرده‌ایم و داریم حل می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین نیازهایشان وقتی وارد کشور ما می‌شوند، اینترنت و سکوهای خارجی و بین‌المللی مثل نان و آب و هوا برای اینها لازم است.»

ضرغامی بار دیگر اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد پیگیر تخصیص سیم‌کارت مخصوص به گردشگران خارجی است و گفت این مساله تا حد زیادی به تصویب رسیده است.

به تازگی و در جریان سفر تیم فوتبال النصر عربستان به تهران برای دیدار با پرسپولیس بود که زمزمه‌هایی از اختصاص سیم‌کارت بدون فیلتر به آنها از سوی ایرانسل مطرح شد. ایرانسل در واکنش به این شایعات طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد این سیم‌کارت‌ها به صورت پیش‌فرض دارای دسترسی ویژه نیستند و در صورت تمایل، باشگاه پرسپولیس باید مجوز مربوطه را «مراجع ذی‌ربط» دریافت کند تا النصری‌ها اینترنت بدون فیلتر دریافت کنند.

ضرغامی پیش از سفر النصری‌ها به تهران نیز گفته بود: «اگر رونالدو به ایران بیاید باید سکوی بله و ایتا را نصب کرده و با خانواده و دوستان خود تماس بگیرد و به آنها بگوید این سکوها را نصب کنند. خیلی هم دلش بخواهد این کار را بکند.»

داستان تکراری اصرار و انکار

با وجود اینکه ارائه دسترسی ویژه به اقشار مختلف به بهانه نیازهای ویژه آنها در طول یک سال گذشته به صورت مداوم پیگیری شده است اما مسئولان مربوطه، ارائه اینترنت طبقاتی را از اساس انکار می‌کنند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها گفته است چیزی به اسم اینترنت طبقاتی نداریم و برای ما همه مردم خاص هستند. او در ادامه همین جمله گفته بود: «بر اساس مصوبه‌ای که از سال‌ها پیش بوده برخی متخصصان مثل فریلنسرها و آزادکارها دسترسی وسیع‌تر دارند.»

مسئولان مربوطه به شدت به نام «اینترنت طبقاتی» حساس هستند و هر مرتبه وجود آن را انکار کرده و سعی بر این دارند نام‌های متفاوتی روی آن بگذارند.

«اینترنت ویژه» نامی بود که زارع‌پور برای این پروژه انتخاب کرده و البته گفته بود وزارت ارتباطات تنها مجری آن است. وزیر ارتباطات، اردیبهشت ماه در حاشیه اینوتکس ۲۰۲۳ گفته بود: «همه دارند ارائه اینترنت ویژه را دنبال می‌کنند که بالاخره جای ویژه برای فعالان که اینترنت پرسرعت و زیرساخت ارتباطی قوی نیاز دارند را فراهم کنند. سطح دسترسی هم دست من نیست باید شرکت‌ها و تیم‌ها بروند با کمیته تعیین مصادیق چانه‌هاشان را بزنند. ما در اینجا مجری هستیم، اگر کمیته همراهی کند با آنها و توافق کنند ما هم مشکلی نداریم. متولی فیلتر و رفع فیلتر ما نیستیم، کارگروه است.»

در یکی از موارد دیگر، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از اجرایی شدن آن چه «اینترنت حرفه‌ای» نامید تا دو سه ماه بعد از آن خبر داد. او گفته بود قرار است با همکاری وزارت ارتباطات مراکز نوآوری و هم‌آفرینی اینترنت پرسرعت و خاصی دریافت کنند.

وزیر علوم نیز خرداد ماه از نام جدید اینترنت طبقاتی رونمایی کرد: اینترنت باز. محمد علی زلفی‌گل گفته بود: «فرآیندهای مربوط به اختصاص اینترنت باز به اساتید دانشگا‌ه‌ها انجام شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود.»

او از دانشگاه‌ها خواسته بود لیست اعضای هیات علمی خود را برای دسترسی به «اینترنت باز» ارائه دهند تا به سکوها و وب‌سایت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری دسترسی پیدا کنند.

پیش از آن نیز معاون حقوقی وزارت علوم طی نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها خواسته بود لیست اعضای هیات علمی‌شان را برای دریافت اینترنت طبقاتی ارسال کنند.

اتاق بازرگانی از اولین مجموعه‌هایی بود که برای اعضای خود اینترنت بدون فیلتر فراهم کرد. بعد از آن اتحادیه فناوران رایانه تهران، دی ماه ۱۴۰۱ از اعضای خود خواست آی‌پی‌های خود را برای دریافت اینترنت بدون فیلتر اعلام کنند.

پس از آن نامه‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد نهادهای مختلف دولتی برای دریافت اینترنت طبقاتی درخواست داده‌اند. وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، فدراسیون فوتبال و خبرگزاری تسنیم از جمله این نهادها بودند.

در مقابل اما سیلی از مخالفت‌ها از سوی نهادهای عمدتا خصوصی به راه افتاده است. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، انجمن تجارت الکترونیک تهران، نظام صنفی رایانه‌ای تهران، با همتا، انجمن فضاهای کار اشتراکی از جمله مجموعه‌هایی بودند که صراحتا علیه اینترنت طبقاتی موضع‌گیری کردند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.