معاون اول رییس جمهور:

موافق فعالیت‌ پلتفرم‌های سلامت هستیم

وزیر بهداشت تاکید کرد در فرایند توزیع دارو به شکل آنلاین، باید بر داروخانه‌ها نظارت شود. معاون اول رئیس‌جمهور نیز موافقت خود را با فعالیت این پلتفرم‌ها اعلام کرد.

فاواپرس: وزیر بهداشت تاکید کرد در فرایند توزیع دارو به شکل آنلاین، باید بر داروخانه‌ها نظارت شود. معاون اول رییس جمهور نیز موافقت خود را با فعالیت این پلتفرم‌ها اعلام کرد. این در حالی است که سازمان غذا و دارو همچنان بر غیرقانونی بودن فعالیت این پلتفرم‌ها اصرار دارد و کسب‌وکارهای توزیع دارو در انتظار پایان مناقشات هستند.

محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور، در گفت‌وگویی با صداوسیما اعلام کرده است: «موافق این هستیم که به صورت نرم‌افزاری خدمات به مردم داده شود منتها چون حساسیت در حوزه سلامت بالاست نگرانی‌هایی وجود دارد که باید این فرایندها و نظارت‌ها به‌دقت صورت گیرد تا بتوانند این کار را انجام دهند. ما مصریم این اتفاق بیفتد.»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز در همین گفت‌وگو اعلام کرد: «این کار از طریق داروخانه‌ها باید انجام بگیرد؛ یعنی نظارت باید روی داروخانه‌ها باشد.»

این در حالی است که پیش از این رئیس سازمان غذا و دارو خبر داده بود معاون اول رییس جمهور، مصوبه هیات مقررات‌زدایی مبنی بر قانونی بودن فعالیت پلتفرم‌های توزیع دارو را لغو کرده است.

در عین حال حقوقدانان می‌گویند نه تنها معاون اول رییس جمهور بلکه هیچ شخص و نهاد دیگری به جز هیات عمومی دیوان عدالت اداری حق ندارد این مصوبه را لغو کند.

هیات مقررات‌زدایی مصوبه‌ای تصویب کرده بود که طبق آن کلیه پلتفرم‌های دارای مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکار اینترنتی می‌توانند در حوزه عرضه دارو از داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو به مصرف‌کننده نهایی فعالیت کنند و نیاز به اخذ مجوز جدید ندارند.

اختلاف میان هیات مقررات‌زدایی و سازمان غذا و دارو زیر نظر وزارت بهداشت مساله‌ای است که مدت‌هاست فعالیت پلتفرم‌های توزیع دارو را میان زمین و هوا نگه داشته است. حتی زمانی که این هیات اعلام کرد سازمان غذا و دارو قرار است شکایت‌هایش علیه این پلتفرم‌ها را پس بگیرد، مخالفت‌ها با فعالیت این پلتفرم‌ها پایان نیافت.

وزارت بهداشت در شرایطی در برابر فعالیت این پلتفرم‌ها مقاومت می‌کند که معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری تیرماه ۱۴۰۲ از این وزارتخانه خواسته بود بدون نیاز به دریافت مجوز جدید هرچه سریع‌تر سازوکار فعالیت بخش خصوصی در حوزه پلتفرم‌های سلامت‌محور را مشخص کند.

تناقض رفتار این وزارتخانه هنگامی آشکار می‌شود که نامه رئیس سازمان غذا و دارو به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد مجوز توزیع دارو به شکل آنلاین به بیمه دی اعطا شده است و این سازمان تنها با فعالیت پلتفرم‌های دیگر توزیع دارو مشکل دارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.