رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تحت پوشش بیمه خویش فرما قرار گرفتند

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند طبق بند لایحه هفتم توسعه به‌عنوان خویش‌فرما تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

فاواپرس: طی سال‌های گذشته رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و سایر پلتفرم‌های اقتصاد مشارکتی با مشکل بیمه مواجه بودند حال بندی در لایحه هفتم توسعه به تصویب رسیده است که طبق آ‌ن رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و سایر پلتفرم‌های حمل‌و نقل می‌توانند خود را بیمه خویش‌فرما کنند.

این بند در شرایطی در لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح شده است که در شرایط فعلی نیز هیچ منعی برای استفاده از بیمه خویش فرما به عنوان یک بیمه اختیاری برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی وجود ندارد. به نظر می‌رسد این بند از لایحه برنامه هفتم توسعه، به صورت کامل مشخص کرد که سکوهای اینترنتی و پلتفرم‌ها مسئولیتی در قبال بیمه رانندگانشان ندارند.

محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مجلس در مخالفت با این بند گفت: هم اکنون این سوال از نماینده دولت مطرح می شود که مگر در شرایط کنونی رانندگان مذکور نمی توانند تحت پوشش بیمه قرار گیرند و آیا این قانون وجود ندارد؟ این مصوبه چه تفاوتی با وضعیت موجود خواهد داشت؟

بیمه خویش فرما یکی از انواع بیمه ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی است. افراد مشمول این بیمه بدون الزام وجود کارفرما، شخصا مبلغی را به‌عنوان حق بیمه می‌پردازند. به بیانی ساده‌تر، افراد با انتخاب کردن بیمه اختیاری از نوع خویش فرما، با پرداخت مبلغ ماهانه حق بیمه، خود را بیمه می‌کنند؛ یعنی فرد هم کارفرما است و هم کارگر.

بسیاری از افراد که به‌صورت دورکاری یا مجازی فعالیت می‌کنند یا کسب‌وکار خود را دارند، برای ایجاد کردن سابقه کار و استفاده کردن از مزایای بیمه تامین اجتماعی، می‌توانند از بیمه اختیاری خویش فرما یا مشاغل آزاد استفاده کنند. حتی افرادی که در جایی بدون بیمه مشغول به کار هستند، می‌توانند با پرداخت حق بیمه از مزایای بیمه از نوع خویش فرما بهره ببرند.

علی بابایی کارنامی نیز در موافقت با بند مذکور یادآور شد: متاسفانه این رانندگان نمی توانند در ساختار تامین اجتماعی بیمه شوند، ضمن اینکه خبرنگاران نیز با این مشکل مواجهند و ای کاش در این بند به آنها نیز اشاره می شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت تصریح کرد: این رانندگان یک گروه از شاغلان هستند که همچون اسنپ و تپسی در سکوهای مجازی فعالیت می کنند و امکان پوشش بیمه ای ندارند، کما اینکه 300 هزار نفر با این مشکل مواجهند، بنابراین ما در قالب این مصوبه اجازه می دهیم که آنها به عنوان خویش فرما تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

از همین رو براساس بند (ج) اصلاحی ماده ۲۹ این لایحه ؛ ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکو (پلتفرم)های مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه نمودن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند. آئین نامه اجرائی موضوع این بند به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.