محاسبه مالیات حقوق 1403 کارمندان به زبان ساده

معافیت مالیات حقوق 1403 تا سقف 10 میلیون، شامل همه می‌شود و شخصی با دریافتی 15 میلیون، تنها بابت پنج میلیون مازاد، 500 هزار تومان مالیات می‌دهد.

فاواپرس: حقوق کارمندان دولت سال آینده حداکثر ۶۵ میلیون است. معافیت مالیات حقوق 1403 تا سقف 10 میلیون، شامل همه می‌شود و شخصی با دریافتی 15 میلیون، تنها بابت پنج میلیون مازاد، 500 هزار تومان مالیات می‌دهد. مالیات حقوق کارمندی با دریافتی ماهیانه 38 میلیون و 500 هزار تومان، طبق قانون پنج میلیون و 300 هزار تومان برآورد می‌شود.

محاسبه مالیات حقوق 1402د کارمندان دولت، بدون تغییر عینا در لایحه بودجه سال 1403 تکرار شده تا سقف معافیت مالیاتی همان ۱۰ میلیون تومان باقی بماند.

حقوق کارمندان دولت سال آینده به‌طور متوسط ۱۸ درصد افزایش پیدا می‌کند و ثابت ماندن معافیت مالیاتی، اگرچه شاید در نگاه اول اتفاقی مثبت ارزیابی شود، اما نهایتا به تعداد مشمولان پرداخت مالیات و درآمد دولت از مالیات حقوق کارمندان خود منجر خواهد شد. همچنین وجود قرائت‌های متفاوت از ماده و تبصره‌های موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۳، باعث می‌شود ظرف روز‌های اخیر درباره محاسبه مالیات حقوق و جدول مالیات کارمندان دولت اشتباهات متعددی صورت بگیرد. این نوشته تلاش می‌کند با زبانی ساده موضوع مالیات حقوق ۱۴۰۳ را توضیح دهد.

محاسبه مالیات حقوق 1403 کارمندان به زبان ساده

مالیات حقوق 1403؛ اصل خبر و برداشت اشتباه

محاسبه مالیات حقوق 1403 کارمندان دولت سال آینده دقیقا براساس اعداد و ارقام ذکر شده در لایحه بودجه امسال انجام می‌شود. این یعنی حقوق کارمندان دولت تا سقف ۱۰ میلیون تومان در ماه، از پرداخت مالیات معاف است.

بعضی رسانه‌ها و کانال‌های خبری به اشتباه نوشته‌اند تنها کسانی که رقم حقوق‌شان زیر ۱۰ میلیون است از پرداخت مالیات معاف خواهند شد، اما بهتر است بگوییم همه کارمندان و حقوق‌بگیران دولت می‌توانند از این سقف معافیت مالیاتی استفاده کنند. مالیات حقوق 1403 کارمندی با دریافتی ماهانه ۱۵ میلیون، تنها بر پنج میلیون تومان مازاد محاسبه می‌شود.

حقوق کارمندان دولت سال آینده حداکثر ۶۵ میلیون تومان خواهد بود و معافیت مالیات حقوق 1403 تا سقف ۱۰ میلیون تومان، شامل همین افراد نیز می‌شود. محاسبه مالیات حقوق کارمندان همچنین به‌شکل پلکانی محاسبه می‌شود.

اجازه بدهید اول متن اصلی لایحه که در تبصره ۱۶ به سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی اشاره دارد را با همان زبان سخت و پیچیده بخوانیم: سقف معافیت مالیاتی سالانه در قانون مالیات‌های مستقیم سال ۱۴۰۳ مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

محاسبه مالیات حقوق 1403 کارمندان به زبان ساده

نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر است: نسبت به مازاد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون مالیات ۱۰ درصد، نسبت به مازاد یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال تا دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون مالیات ۱۵ درصد، نسبت به مازاد دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال تا چهار میلیارد و ۸۰ میلیون مالیات ۲۰ درصد، نسبت به مازاد چهار میلیارد و ۸۰ میلیون، به بالا مالیات ۳۰ درصد تعلق می‌گیرد.

محاسبه مالیات حقوق 1403 کارمندان دولت طبق آنچه در بالا آمده، انجام می‌شود، اما پیچیدگی متن بعضی‌ها را به اشتباه خواهد انداخت. مثلا از صبح چهارشنبه اول آذر، در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی، متنی با عنوان خبر مالیات حقوق ۱۴۰۳ با سرعت زیاد در حال دست به‌دست شدن است و در آن آمده افرادی که ماهیانه بین ۱۰ تا ۱۶میلیون و ۸۰۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، باید ۱۰ درصد مالیات بدهند.

افرادی که ماهانه بین ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، باید ۱۵درصد مالیات بپردازند. افرادی که بین ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند باید ۲۰ درصد مالیات بپردازند. افرادی که بیش از ۴۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرند باید ۳۰ درصد مالیات بپردازند.

این متن در قالب خبر روی یک سایت تخصصی حوزه اقتصاد منتشر شده و نشان می‌دهد کارمندی با حقوق دریافتی ۱۵ میلیون تومان، باید ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مالیات بپردازد، اما خاطرتان آسوده، چون محاسباتشان اشتباه است و حتی می‌توان از آن به‌عنوان یک گاف بزرگ یاد کرد.

سقف حقوق قابل پرداخت به کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳، طبق قانون رقم ۶۵ میلیون تومان است. دریافت‌کننده این رقم بالاترین میزان مالیات حقوق 1403 را می‌پردازد که چیزی حدود ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود. به این ترتیب حقوق او نهایتا پس از کسر مالیات به ۵۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد رسید.

محاسبه مالیات حقوق 1403 کارمندان به زبان ساده

محاسبه مالیات حقوق 1403 به زبان ساده

محاسبه مالیات حقوق 1403 کارمندان برخلاف آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، عدد ثابت ۱۰ درصد، ۱۵ درصد یا ۱۵ درصد و ۳۰ درصد نیست. برای محاسبه مالیات حقوق کارمندان دست‌کم پنج پله در نظر گرفته‌اند. پله اول تا سقف ۱۰ میلیون تومان حقوق در ماه است. فرقی ندارد کمتر یا بیشتر از سقف معافیت مالیاتی ۱۰ میلیون تومان دریافتی کنید، چون به‌هرحال بابت آن مالیات پرداخت نمی‌کنید.

مازاد درآمد ۱۰ میلیون تا سقف ۱۴ میلیون، روی پله دوم قرار می‌گیرد و از آن ۱۰ درصد مالیات طلب می‌کنند. پله بعدی از درآمد ۱۴ تا ۲۳ میلیون در ماه تشکیل شده و مالیات در این پله با نرخ ۱۵ درصد محاسبه خواهد شد. پله چهارم در بازه حقوق ۲۳ تا ۳۴ میلیون تومان تعریف شده و به آن مالیات با نرخ ۲۰ درصد تعلق می‌گیرد. آخرین پله حقوق بالای ۳۴ میلیون است که مالیات ۳۰ درصد را شامل می‌شود.

محاسبه مالیات حقوق 1403 را می‌توان به‌راحتی بر اساس همین فرمول پلکانی انجام داد. اگر حقوق ماهیانه شما کمتر از ۱۰ میلیون است، مالیاتی پرداخت نمی‌کنید. فرض کنیم حقوق ۱۵ میلیون تومانی دریافت می‌کنید؛ قانون ۱۰ میلیون از این ۱۵ میلیون را معاف از پرداخت مالیات می‌داند، چهار میلیون را در پله دوم و یک میلیون باقیمانده را در پله سوم قرار می‌دهد.

محاسبه مالیات حقوق 1403 در پله دوم با نرخ ۱۰ درصد و مالیات پله سوم با نرخ ۱۵ درصد به‌شکل جداگانه انجام می‌شود. یعنی یک ۴۰۰ هزار تومان و یک ۱۵۰ هزار تومان که روی هم رفته به ۵۵۰ هزار تومان می‌رسد و با عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شده در روش غلط، فاصله چشمگیری دارد.

مالیات حقوق 1403 کارمندی با دریافتی ماهیانه ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، طبق قانون پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود. این مالیات از جمع ۱۰ درصد مالیات متعلق به مازاد ۱۰ تا ۱۴ میلیون، ۱۵ درصد مالیات متعلق به مازاد ۱۴ تا ۲۳ میلیون، ۲۰ درصد مالیات متعلق به مازاد ۲۳ تا ۳۴ میلیون و ۳۰ درصد مالیات متعلق به رقم بالای ۳۴ میلیون تشکیل شده که به ترتیب ۴۰۰ هزار تومان، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هستند.

مالیات حقوق 1403 محاسبه شده در روش غلط، به کل ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق و احتساب ۳۰ درصد، معادل عدد شگفت‌انگیز ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.