رگولاتوری:

سطح تشعشعات دریافتی از دکل‌های مخابراتی بسیار کمتر از استاندارد جهانی است

کمترین لطمه ممانعت از نصب دکل ارتباطات کشور، عقب‌ماندگی از فناوری روز و توسعه ناهمگون شبکه ارتباطی همراه در کشور است.

به گفته مدیرکل نظارت بر طیف سازمان رگولاتوری، سطح توان تشعشعی دریافتی تنظیم‌شده برای دریافت گوشی‌ها از آنتن‌های نصب‌شده روی دکل‌ها بسیار کمتر از سطوح استاندارد جهانی است.

عظیم فرد، مدیرکل نظارت بر طیف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گفت‌وگو با ایران پیرامون آسیب‌های ممانعت مردم از نصب و راه‌اندازی دکل‌های مخابراتی توضیح داد: کمترین لطمه به ارتباطات کشور، عقب‌ماندگی از فناوری روز و توسعه ناهمگون شبکه ارتباطی همراه در کشور است. هم‌اکنون در محل‌هایی که با احداث سایت و دکل آنتن مخالفت می‌شود، پوشش ارتباط همراه آن محل‌ها کامل نشده و بدتر اینکه برخی شهروندان یا کسبه با نصب تکرار‌کننده اقدام به تقویت نقطه‌ای سیگنال‌های ضعیف شبکه تلفن همراه در آن محل‌ها برای خود می‌کنند که این مسئله هم باعث ایجاد اختلال برای سایر شهروندان در جاهای دیگر می‌شود.

او درباره علت مخالفت‌های مردم از نصب دکل نیز گفت: پاشنه آشیل اغلب ممانعت‌های مردمی، نگرانی از تأثیرات تشعشعات رادیویی بر سلامتی است. البته دلایل دیگری ازجمله افت بهای ملک و سخت‌شدن فروش ملک نیز مطرح می‌شود. حتی برخی مواقع درخواست نصب دکل در ملک به هدف دریافت اجاره‌بها از اپراتور هم دریافت شده است.

به گفته مدیرکل نظارت بر طیف سازمان رگولاتوری، متأسفانه مردم در بیشتر مواقع به‌دلیل دریافت مشاوره‌های مبهم از سوی برخی پزشکان یا مطالعه اخبار و مقالات بدون پایه که گاه‌وبیگاه در فضای مجازی و نشریات منتشر می‌شوند، عکس‌العمل نشان داده و از هر طریقی که بتوانند اقدام به مکاتبه و اعتراض می‌کنند.

فرد همچنین باور دارد که چالش‌های ناشی از مشاوره‌های درمانی نادرست و بی‌اخلاقی‌های افراطی درزمینه اثرات امواج رادیویی در فضای مجازی وجود دارد که تنها محدود به کشور ما نیست و در نقاط دیگر دنیا هم وجود دارد. این دسته از فضاسازی‌ها باعث شده است که این تفکر غلط مبنی بر آسیب‌زابودن ارتباطات رادیویی همراه در جامعه ریشه دوانده و مانعی برای توسعه شود.

مردم نگران نباشند

مدیرکل نظارت بر طیف سازمان رگولاتوری در پاسخ به این سؤال که آیا جای نگرانی برای مردم وجود دارد یا خیر، توضیح داد: خیر؛ چون سطح توان تشعشعی دریافتی تنظیم‌شده برای دریافت گوشی‌ها از آنتن‌های نصب‌شده روی دکل‌ها بسیار کمتر از سطوح استاندارد جهانی است. استاندارد جهانی پایه استاندارد ملی تعیین شده که یک‌پنجاهم حد مضر تنظیم شده است.

او همچنین بیان کرد: این تشعشعات در اندازه‌گیری‌هایی که رگولاتوری در شهرها و نقاط مختلف که مردم حضور دارند، انجام و ثبت شده است و از سوی دیگر، سطح تشعشعات رادیویی که در دو شهر بزرگ کشور (تهران و شیراز) به‌صورت شبانه‌روزی اندازه‌گیری می‌شود، کمتر از یک‌دهم حد مجاز است و اصلاً به آستانه غیرمجاز نمی‌رسد؛ بنابراین به‌دلیل فاصله کافی آنتن‌ها با مردم و توان تشعشعی دریافتی پایین، مردم نباید از بابت تشعشعات رادیویی نگران باشند؛ به همین دلیل نگرانی برای تشعشعات انتشاریافته از سوی دکل‌های آنتن وجود ندارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.