مدیرعامل اسنپ:

برای افزایش کارایی همکاری‌های بین‌المللی باید نگاه کشور به سرمایه‌گذار خارجی تغییر کند

مدیرعامل اسنپ معتقد است که تشکیل اتحادیه بین‌المللی می‌تواند دستاوردهای مختلفی داشته باشد که حداقل آورده آن یادگیری است.

فاواپرس: مدیرعامل اسنپ معتقد است که تشکیل اتحادیه‌ای بین‌المللی می‌تواند دستاوردهای مختلفی داشته باشد که حداقل آورده آن یادگیری و استفاده از تجربیات فعالین سایر کشورهاست. خلج البته تأکید کرد که در کنار شکل‌گیری چنین اتحادیه‌هایی، بایستی نگاه‌ها در کشور به سرمایه‌گذار خارجی تغییر کند تا کارایی این اتحادیه دوچندان شود.

اواخر مهرماه و در جریان برگزاری نمایشگاه جیتکس 2023، طرح شکل‌گیری اتحادیه منطقه‌ای تخصصی با نام اتحادیه همکاری‌های دیجیتال خاورمیانه از سوی اتاق بازرگانی مطرح شد. شهاب جوانمردی با طرح این موضوع، از تلاش اتاق بازرگانی تهران، به‌عنوان پاویون نیرومند بخش خصوصی، برای شکل‌گیری این اتحاد و همکاری استراتژیک میان اتاق‌های مشترک کشورهای منطقه خبر داد.

رونمایی از چنین طرحی، سؤالات بسیاری را در اذهان فعالین صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل داد. محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شکل‌گیری اتحادیه همکاری‌های دیجیتال خاورمیانه چه دستاوردهایی را برای صنعت ICT به‌دنبال خواهد داشت؟ گفت: صرف‌نظر از مشکلاتی که برای تشکل‌های صنفی داخلی وجود دارد و همچنین با نبود انسجام و اتحادیه‌ای برای کسب‌و‌کارهای فضای مجازی، کمترین آورده تشکیل چنین اتحادیه‌ای یادگیری و استفاده از تجربیات فعالین سایر کشورها در تعاملات حاکمیتی و مواجهه با تنظیم‌گری است.

او تأکید کرد که همکاری با شرکت‌های مطرح و فعال در این حوزه باعث انتقال دانش و حفظ آن در کشور شده و همین این امر منجر به ایجاد و توسعه کسب‌و‌کارهای متنوع و جدید در کشور خواهد شد.

به اعتقاد خلج، در شرایط ایده‌آل با شکل‌گیری چنین همکاری، حتی امکان توسعه بازار و ورود بازیگران ایرانی حوزه اقتصاد دیجیتال به کشورهای منطقه وجود خواهد داشت: در صورت رفع موانع، این اتحادیه می‌تواند به صادرات محصولات کمک شایانی کند.

موضوعی که مدیرعامل اسنپ به آن اشاره کرد، امری است که مدت‌هاست فعالین این حوزه به‌دنبال آن هستند. بااین‌وجود، با توجه به سنگ بزرگ تحریم‌ها، فعالیت در بازار منطقه و گسترش مشتریان هنوز محقق نشده است.

به‌طور کلی، آیا تا مشکل تحریم‌ها حل نشود، می‌توان امیدی به تشکیل و کارکرد اتحادیه همکاری‌های دیجیتال خاورمیانه داشت؟ خلج در پاسخ به این سؤال دیجیاتو تأکید کرد که وجود تحریم‌ها می‌تواند مانع اصلی شکل‌گیری این اتحادیه باشد: اما باید درنظر بگیریم که درحال‌حاضر از سرمایه‌گذاران خارجی حاضر در کشور نیز چندان استقبال نشده است.

او معتقد است که با تسهیلگری در ورود سرمایه‌گذاران جدید خارجی، حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی فعلی، ترسیم نقشه ورود تا خروج سرمایه‌گذاران، تسهیل ورود به بورس و… کارکرد این اتحادیه دوچندان خواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.