لایحه موافقت‌نامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه تصویب شد

نمایندگان مجلس باور دارند که روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه ابعاد مختلفی دارد که باید این روابط ارتقا یابد.

فاواپرس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزییات لایحه موافقت‌نامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه موافقت کردند.

در نشست علنی امروز به تاریخ یکشنبه، 19 آذرماه، مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه موافقت‌نامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه، با کلیات و جزئیات این لایحه موافقت کردند.

این لایحه درمجموع با کلیات آن، با ۱۸۰ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از بین مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

در این بین نظراتی مبنی بر موافقت یا مخالفت با این لایحه وجود داشت. «غلامرضا نوری قزلجه» در مخالفت با لایحه مذکور گفت: «در دنیای امروز اطلاعات یک کشور به‌معنای امنیت و همه‌چیز آن کشور است، بنابراین گره‌ای میان امنیت و اطلاعات در کشورها وجود دارد که باید موردتوجه جدی قرار گیرد.» او در ادامه تأکید کرد: «در این موافقت‌نامه از کلماتی مانند «ازجمله» یا «نظیر» استفاده شده است که نشان می‌دهد حدومرز آن معلوم نیست. حتی در بند (۲) ماده ۴ نیز ایرادات اساسی وجود دارد و در آن صحبت از جستجو و کاوش شده است که معلوم نیست حد آن به چه میزان است؛ بنابراین با توجه به ایراداتی که گفته شد، این موافقت‌نامه مورد مخالفت بنده قرار گرفته است.»

نماینده مردم تهران در مجلس درباره این لایحه چنین نظر داد: «روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه ابعاد مختلفی دارد که باید این روابط ارتقا یابد. پیش‌ازاین این توافقات در حوزه فرهنگی، ترانزیت، کالا و دیگر بخش‌ها، بین دو کشور انجام شده است و باید از افزایش تنوع‌بخشی به این همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در امنیت اطلاعات هم استقبال کرد.»

در ادامه «محمدرضا نوری قزلجه»، نماینده مردم بستان‌آباد، در مخالفت با لایحه همکاری بین ایران و روسیه در حوزه امنیت گفت: «در متن این موافقت‌نامه اشکالات و ایرادات اساسی و مهم وجود دارد که یکی از مهم‌ترین ایرادات آن بحث مبنایی است. اینکه اطلاعات در کدام حوزه مبادله خواهد شد، باید مشخص شود و با توجه به اینکه در این موافقت‌نامه اجازه دسترسی می‌دهیم، باید مشخص شود که به کدام حوزه‌ها امکان ورود دارد.»

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس یازدهم همچنین گفت: «با توجه به اینکه اطلاعات یک کشور به‌معنای امنیت آن کشور است، چرا ما باید اختیاری بدهیم که معلوم نیست چه حدومرزی دارد؟ لذا باید گفت مشخص‌نبودن حدومرز آن اشکالی اساسی در این موافقت‌نامه است که باید این اشکالات موردتوجه جدی قرار بگیرد و برطرف شود.»

براساس ماده واحده این موافقت‌نامه، موافقت‌نامه این همکاری که در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه است، مشتمل بر یک مقدمه، ۹ ماده و یک ضمیمه به شرح پیوست بوده و تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.