وزیر ارشاد:

کانال‌ها و انسان‌رسانه‌های بالای 5 هزار نفر باید ثبت شوند؛ به آن‌ها تسهیلات می‌دهیم

او باور دارد که این پلتفرم‌ها در صورت ثبت رسمی می‌توانند تسهیلاتی برابر با تسهیلات رسانه‌های رسمی دریافت کنند.

فاواپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که پلتفرم‌ها، انسان‌رسانه‌ها و کانال‌های با بیش از ۵ هزار نفر دنبال‌کننده باید ثبت رسمی شوند؛ چرا که چنین امری فضای رسانه‌ای را منضبط می‌کند. او همچنین از ارائه تسهیلات به این پلتفرم‌ها در صورت ثبت رسمی خبر داد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، در گفت‌وگو با ایلنا دراین‌باره گفت: این قانون مصوب ۱۳۹۵ است که کانال‌ها و انسان‌رسانه‌های با بیش از ۵ هزار نفر دنبال‌کننده ثبت شوند. این امر چند امتیاز دارد؛ نخست اینکه فضای رسانه‌ای را منضبط می‌کند. انسان‌رسانه‌ها و کانال‌های بالای پنج هزار نفر دنبال‌کننده می‌آیند و مجوز می‌گیرند؛ اصلاً هم فرایندش طولانی نیست، بلکه فوری و آنی است و فقط ثبت مشخصات می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: مثلاً بنده سکویی در یک شبکه پیام‌رسان دارم، مطلبی علیه کسی می‌نویسم، زمانی که شخص می‌خواهد پیگیری کند، این سازوکار باید در وزارتخانه متبوع جایی داشته باشد که پیگیری‌ها جواب دهد؛ ما دنبال چنین سازوکاری هستیم.

او اعلام کرد که از گذشته هم قوانینی وجود داشته است تا اگر فردی در فضای مجازی علیه کسی چیزی نوشت، پیگیری قانونی صورت گیرد: ما به‌دنبال این هستیم که خدمات عمومی که برای خبرنگاران رسانه‌های عادی می‌دهیم، به انسان‌رسانه و صاحبان کانال‌های دارای ۵ هزار دنبال‌کننده تسری دهیم. من گفته‌ام همه افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، اگر بیمه نیستند، بیمه شوند و اگر تسهیلات نگرفته‌اند، تسهیلات بگیرند. ما همه امتیازاتی که به همکاران رسانه‌ای خودمان به‌صورت عادی در فضای خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و روزنامه‌ها می‌دهیم، عین آن‌ها را به انسان‌رسانه‌ها تسری خواهیم داد.

به گفته وزیر ارشاد، انسان‌رسانه‌ها هم از تسهیلات بهره‌مند می‌شوند: آن‌ها هم بیمه می‌شوند. اگر مسکن و سایر تسهیلات به رسانه‌ها بدهیم، به انسان‌رسانه‌ها هم می‌دهیم و یک بسته کامل را – بدون اینکه تمایزی قائل شویم – با همه امتیازات به انسان‌رسانه‌ها هم می‌دهیم.

او در پاسخ به اینکه آیا در این طرح پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی باهم تفاوت دارند؟ بیان کرد: پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی هیچ فرقی باهم ندارند؛ ممکن است فرد در سکوی خارجی هم باشد. درکل هر شهروند ایرانی که سکو داشته باشد، اگر ثبت کند، ما آن امتیازات را به وی می‌دهیم.

وزیر ارشاد درحالی از ارائه تسهیلات به انسان‌رسانه‌ها و کانال‌ها در پیام‌رسان‌ها داخلی و خارجی سخن می‌گوید که پلتفرم‌های خارجی بیش از یک سال است که فیلتر هستند و افراد برای ورود به این پلتفرم‌ها باید از فیلترشکن استفاده کنند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.