مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل حفاظت از داده را ابلاغ کرد

مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل جدیدی در حوزه امنیت سایبری ابلاغ کرده است که مجموعه‌ها را ملزم به رمزنگاری داده‌ها و فراهم کردن امکان حذف داده‌ها برای کاربر می‌کند. پلتفرم‌ها موظف هستند که تا ۲ ماه آینده نسبت به اجرای تکالیف این دستورالعمل اقدام کنند، در غیر این صورت قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

فاواپرس: محمدامین آقامیری، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر داده است پلتفرم‌هایی که تا ۲ ماه آینده این دستورالعمل را اجرا نکنند نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

این دستورالعمل که هنوز متن کامل آن منتشر نشده است ۴ ماده دارد و در آن پلیس فتا، وزارت ارتباطات و قوه قضائیه به صورت تنظیم‌گر بخشی یا ناظر جزئی انجام خواهند داد.

این دستورالعمل بخش نخست از سند مادر «سیاست ­ها و الزامات حفاظت از داده‌ها» است.

طبق این دستورالعمل، پلتفرم‌ها ملزم به رمزنگاری‌ داده‌های مردم هستند و در صورتی رعایت نکردن رمزنگاری، مسئولیت حقوقی و کیفری دارند. آقامیری در این رابطه گفته است: مثلا اگر شهروندی در یکی از سکوهای ارائه‌کننده خدمات خودرویی یا فروش غذا و یا پیا‌م‌رسان داخلی ثبت نام می‌کند، اولا سکو باید کاملا شفاف اعلام کند که چه اطلاعاتی را نیاز دارد و ارائه کدام دسته از اطلاعات اجباری و کدام دسته اختیاری هستند، ثانیا سکو باید تمام اطلاعات ارائه شده توسط کاربر را رمزنگاری کند و ثالثا اگر هر زمانی کاربر درخواست حذف تمام یا بخشی از داده‌های خود را ارائه کند، آن سکو موظف است تمام داده‌های مرتبط با کاربر را حذف کند و در صورتی که این کار توسط سکو انجام نشود، حتما باید در محاکم حقوقی پاسخگو باشد.

آقامیری در مورد نقش مرکز ملی فضای مجازی در تامین امنیت سایبری نیز بیان کرده است: مرکز ملی فضای مجازی فرمانده امنیت سایبری کشور است و از این پس به صورت کلی بر روند اجرای این دستورالعمل مهم توسط دستگاه‌ها و سکوها نظارت خواهد کرد. از سوی دیگر، تنظیم‌گر بخشی نیز به صورت جزئی‌تر و دقیق موظف شده بر روند اجرای تمام بندهای این دستورالعمل نظارت کند و اگر سکویی این الزمات را رعایت نکند، حتما باید با او برخورد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.