فناپ زیرساخت بزرگترین شهرک مرکز داده را می‌سازد

فناپ زیرساخت برپایه تفاهم‌نامه وزارت علوم و استانداری سمنان بزرگترین شهرک مرکز داده را می‌سازد.

به گزارش فاواپرس به نقل از روابط‌عمومی فناپ زیرساخت، فناپ‌زیرساخت برپایه تفاهم‌نامه سه جانبه وزارت علوم، استانداری سمنان و فناپ‌زیرساخت، که در پارک علم فناوری استان سمنان امضا شد، بزرگترین شهرک دیتاسنتری کشور را در شاهرود می‌سازد.

این شهرک در قالب یک پروژه پنج ساله با سرمایه‌گذاری بالغ بر هفتاد میلیون دلار در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع ساخته می‌شود که به‌عنوان مرکز داده بسیاری از بانک‌ها، اپراتورها و سرورهای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای نوپا فعالیت خواهد کرد.

پارک و علم و فناوری شاهرود زمین و زیرساخت‌هایی مثل برق، گاز، آب و ارتباطات در اختیار فناپ زیرساخت گذاشته و از سوی دیگر فناپ زیرساخت تامین سرمایه، طراحی و اجرای پروژه را برعهده دارد. طبق توافق امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های دیگر در این پروژه هم فراهم است.

دانیال سقاییان، معاون توسعه کسب‌وکار فناپ زیرساخت در این باره گفت: هدف اصلی این پروژه ساختن یک مجتمع مرکز داده بحران برای کشور است تا مواقعی که مراکز داده اصلی دچار اختلال می‌شوند، این مجتمع به‌صورت همزمان با مرکز داده اصلی فعال باشد تا هیچ خللی در سرویس‌دهی مراکز داده‌ حیاتی کشور پیش نیاید.

بر پایه طرح اولیه فناپ زیرساخت، این شهرک شامل مراکز داده به ظرفیت‌های مختلف و همچنین مراکز داده کانتینری است که همگی ماژولار هستند و هر ماژول از ۲۴ تا ۱۲۸ رک متغیر است و در کل شامل ۱۵۰۰ رک در ۲۱ مجموعه مرکز داده که بر اساس استانداردهای روز مراکز داده و کلاس‌های سه یا چهار استانداردی اجرا می‌شوند.

این پروژه با ظرفیت ۱۴ مگاوات برق، بزرگترین شهرک مراکز داده کشور است، همچنین داخل شهرک نیروگاهی احداث می‌شود که این نیروگاه قابلیت تامین برق کل مجموعه تا ۷۲ ساعت را دارد که به‌صورت مجزا از برق منطقه‌ای است.

بر اساس آیین‌نامه سازمان پدافند غیرعامل، مرکز داده بحران باید یک فاصله جغرافیایی مشخصی از مرکز داده اصلی داشته باشد و با در نظر گرفتن اینکه تراکم مراکز داده اصلی کشور در پایتخت است، شاهرود و شهرهای دیگری مانند سمنان، اصفهان، اراک، قزوین و غیره بررسی شدند.

ساخت و بهره‌برداری از شهرک مرکز داده در سه گام

ساخت و بهره‌برداری این مجتمع در سه فاز انجام می‌شود، بدین ترتیب که در ۹ ماه اول عملیات عمرانی و شهرک‎‌سازی از تسطیح خاک و دیوارکشی، درگاه های ورودی، معابر و خیابان‌ها، کارگاه‌ها، بسترهای زیر ساختی لازم و غیره انجام می‌شود. فاز دوم ۲۴ ماهه است که در ۱۸ ماه نخست مجتمع‌های اداری رفاهی و دو ساختمان مرکز داده ایجاد می‌شود و ۶ ماه بعدی دو مرکز داده مجموعا با ظرفیت ۲۰۰ رک تجهیز می‌شوند. همچنین بر اساس شرایط مارکت و نوع بازار بقیه مراکز داده تا ۱۵۰۰ رک و یک مزرعه هوشمند درفاز سوم ساخته می‌شوند.

در تلاش هستیم که با همکاری شرکت فناپ تلکام در راستای پایداری حداکثری، زیرساخت ارتباطی ۷۲ کور فیبر تاریک را برای مرکز داده شاهرود تامین کنیم.

تقریبا برای هزار نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۳هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در این پروژه اشتغال ایجاد می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.