وزیر اقتصاد:

تا پایان سال از الگوی جدید اعتبارسنجی رونمایی می‌کنیم

وزیر اقتصاد خبر داد الگوی جدید اعتبارسنجی تا پایان سال ۱۴۰۲ معرفی خواهد شد. پیش از این حدود یک سال پیش بود که معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته بود به‌زودی الگوی جدید اعتبار سنجی معرفی خواهد شد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در رویداد معرفی دستاوردهای شبکه بانکی در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: الگوی ناکارآمد اعتبارسنجی گذشته را کنار گذاشته‌ایم. طبق این الگو اکثر مردم و شرکت‌ها امکان دریافت تسهیلات نداشتند. الگوهای جهانی را بررسی کرده‌ایم و به الگوی جدیدی رسیده‌ایم. سعی می‌کنیم تا پایان سال، الگوی جدید اعتبارسنجی را رونمایی کنیم. اگر نظام اعتبارسنجی بتواند ارزش‌گذاری‌های معنوی را در نظر بگیرد آن وقت می‌توان پرنده تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را به پرواز در آورد.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اسفند ماه ۱۴۰۱ نیز در مورد الگوی جدید اعتبارسنجی گفته بود: با داده‌هایی که به شرکت اعتبارسنجی ایرانیان داده شده شکل جدیدی از اعتبارسنجی را شاهد خواهیم بود. در این شکل علاوه بر رتبه‌بندی، گزارش‌دهی نیز در دستور کار قرار گرفته است. به عبارتی شکل اعتبارسنجی جدید تلفیقی از روش کنونی و شیوه‌های جدید است.

وزیر اقتصاد در این مراسم اعلام کرد: باید اقتصاد ایران را از وابستگی به منابع طبیعی به جایی برسانیم که موتور محرکه اقتصاد، شرکت‌های دانش‌بنیان باشند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ اقتصاد ایران متکی بر خلق ارزش افزوده ناشی از کارایی و بهره‌وری نیستند و بر بهره‌برداری از منابع طبیعی تکیه دارند.

وزیر اقتصاد به ارائه آمارهایی از تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز پرداخت: شبکه تامین اعتبارات بانکی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش‌بنیان ضمانت‌نامه صادر کرده است که نسبت به سال قبل از آن دو برابر شده است. تسهیلات پرداختی نیز از کمتر از ۹۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسید. البته این اتفاق با هدف‌گیری‌ها فاصله دارد. از مدیران عامل بانک‌های تحت حمایت دولت می‌خواهم تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه را به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کنند.

در تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یافته است.

رییس صندوق نوآوری: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، انقباضی عمل می‌کنند

محمدصادق خیاطیان، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این رویداد گفت: دانش‌بنیان یک انتخاب نیست یک ضرورت است. اینکه دستگاه‌های اجرایی نخبگان را جذب کند هیچ اثری بر ماندن آنها در کشور ندارد. اگر دنبال جذب نخبگان و توسعه اقتصادی هستیم باید شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهیم. در این میان، نظام تامین مالی نوآوری قلب تپنده اکوسیستم دانش‌بنیان کشور است.

او در مورد مشکلات دریافت تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان از شبکه بانکی نیز گفت: خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان که به تازگی وارد بازار می‌شوند به تناسب، نیازمند تامین مالی گسترده‌ای هستند اما اکنون بانک‌ها انقباضی عمل می‌کنند. میانگین اخذ تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان از خیلی حوزه‌های دیگر بالاتر است و همه تسهیلاتی که می‌گیرند دقیقا در تولید هزینه می‌شود، بنابراین قطعا تاثیری روی تورم نخواهد گذاشت. با این حال شرکت‌های دانش‌بنیان موقع مراجعه به بانک با این پاسخ مواجه می‌شوند که منابع نداریم و به خاطر تراز مالی، بانک مرکزی به ما اجازه پرداخت تسهیلات نمی‌دهند. اینها همه در شرایطی است که بر اساس آمار، شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوش‌حساب هستند.

خیاطیان افزود: اکوسیستم دانش‌بنیان نیاز به تنوع بخشی در تامین مالی دارد. در بازار سرمایه باید فضا بازتر شود و مشکلات این حوزه رفع شود. در بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز موانعی وجود دارد که باید رفع شود. بر اساس بسته رشد تولیدی که در راستای تحقق شعار سال معرفی شد بانک‌ها می‌توانند با ضمانت ما با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار سرمایه در گردش در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار دهند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین گفت: تبصره ۱۶ و ۱۸ بودجه ۱۴۰۲ ما را جلوی شرکت‌های دانش‌بنیان سرافکنده کرد. از وزیر اقتصاد می‌خواهم دستور تسریع پرداخت تسهیلات را بدهند.

۵۲ درصد درآمد دانش‌بنیان‌ها متعلق به یک درصد آنهاست

مصطفی عرب، مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ارزش‌آفرین اعتماد نیز در این رویداد گفت: از سال ۹۲ به صورت میانگین هزار شرکت به دانش‌بنیان‌ها اضافه شده است. ۶۰ درصد از شرکت‌ها بعد از تصویب حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده‌اند. همچنین ۸ درصد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس مجوز دانش‌بنیان گرفته‌اند. اکنون درآمد این شرکت‌ها به ۴۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. البته ۵۲ درصد درآمدها توسط یک درصد شرکت‌ها کسب شده است. همچنین ۳۸ درصد این درآمد از فروش محصولات دانش‌بنیان بوده است.

روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: زیست‌بوم نوآوری کشور از سال ۹۲ با ۵۵ شرکت دانش‌بنیان شکل گرفت که امروز به حدود ۱۰ هزار عدد رسیده‌اند. اکنون ماموریت صندوق، حمایت، شکل‌دهی و تکمیل نظام مالی است. در زمینه پرداخت تسهیلات، ضمانت‌نامه، تسهیل دسترسی به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری مشترک با شبکه بانکی همکاری می‌شود.

به گفته وی از سال ۹۷، ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار گرفته است.

او همچنین گفت: آیین‌نامه سرمایه‌گذاری مشترک ابلاغ شده است. با بانک ملت و پارسیان فعالیت را آغاز خواهیم کرد و با بانک پاسارگاد نیز به تفاهم رسیده‌ایم.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.