دکتر شهاب جوانمردی:

لزوم توجه استارت‌آپ‌های جدید به نیازهای اساسی کشور

دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل هلدینگ فناپ و عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان در دومین رویداد «دمودی نکسژن» از تفاوت‌های ارزش‌آفرینی در دنیای امروز گفت و تاکید کرد: لازم است تفاوت‌های ارزش‌آفرینی در دنیای امروز را شناخته و با توجه به آن حرکت کنیم.

به گزارش فاواپرس به نقل از روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، دومین دوره رویداد دمودی نکسژن (NEXGEN DEMO DAY 2024) توسط اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ در دانشگاه خاتم برگزار شد.

در این رویداد ۸ استارت‌آپ فرصت پیدا کردند تا محصول و راهکارهای خود را با هدف جذب سرمایه و سایر حمایت‌ها به اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران معرفی کنند.

در مراسم افتتاحیه این رویداد دکتر شهاب جوانمردی عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان و مدیرعامل هلدینگ فناپ، سخنرانی کرد.

دکتر جوانمردی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به این‌که تغییرات اکوسیستم استارت‌آپی و شرایط اقتصادی کشور نباید باعث ناامیدی جوانان و فعالان این حوزه شود گفت: من به‌عنوان کسی که در اکوسیتم نوآوری کشور، هم در رده بنگاهی و هم در جایگاه تشکل و انجمنی در اتاق‌ها و اصناف ارتباطات نزدیکی دارد، معتقدم که برای یک فعال حوزه نوآوری و فناوری هیچ‌کدام از مسائل و چالش‌ها نباید سدراه باشد و مانع توسعه خدمات و محصول و ارائه آن به بازار شود.

وی افزود:‌ واقعیت این است که خیلی از مشکلات باعث می‌شود دیدگاه‌های ما کوچک شود، انرژی‌مان کاهش پیدا کند و نهایتا دایره اقدامات‌مان کوچک شود و از مسیری که باید برویم انصراف دهیم؛ اما نباید اجازه بدهیم چنین اتفاقی بیافتد. از نظر من چاره‌اش این است که بیشتر در کنار هم باشیم و در چنین رویدادهایی یکدیگر را ببینیم و با هم حرف بزنیم، از چالش‌ها و راهکارها بگوییم و بشنویم.

عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان با اشاره به نقدهایی که برخی از فعالان استارت‌آپی درباره شرایط رشد در این اکوسیستم مطرح می‌کنند، افزود: قاعدتا نباید انتظار داشته باشیم که امروز دوباره استارت‌آپ‌هایی شکل بگیرند که ۱۰ تا ۱۵سال پیش در اکوسیستم استارت‌آپی کشور رشد کردند. من همه فعالان این حوزه را دعوت می‌کنم به این‌که به‌‌رغم تمام چالش‌های مالی، رگولاتوری و نیروی انسانی که وجودشان بر هیچ‌کس پوشیده نیست، نیازهای اقتصاد نوآوری را شناسایی کرده و برای رفع آن حرکتی را آغاز کنند.

دکتر جوانمردی به استارت‌آپ‌هایی که در رویداد «دمودی نکسژن» حضور داشته و نیز استارت‌آپ‌های متنوع دیگری که در کشور فعال هستند اشاره کرد و گفت: ما امروز شاهد این هستیم که بسیاری از جوانان ما به دنبال راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای بدون مرز هستند و برای این کار تلاش می‌کنند؛ ما فعالانی را می‌بینیم که ارزش اقتصادی مسائل و مشکلات را به خوبی می‌دانند و در حل آن می‌کوشند؛ ما مجموعه‌هایی را می‌بینیم که به وضوح درک کردند در یک زنجیره ارزش‌افزایی جمعی، حضورشان ضروری است و باید جانمایی درستی داشته باشند، گرچه ابتدای زنجیره و انتهای زنجیره نباشند اما تلاش می‌کنند سهم و نفع خودشان را به دست بیاورند.

مدیرعامل هلدینگ فناپ ادامه داد:‌ آنها اول از هر چیزی امید و نگاه موثقی دارند، کلان‌روندهایی که در دنیا و کشور خودمان وجود دارد را به درستی شناسایی می‌کنند و تفاوت‌های جریان‌های ارزش‌آفرینی در اکوسیستم نوآوری امروز را درک کرده‌اند و می‌دانند قرار نیست با همان نسخه‌هایی که استارت‌آپ‌های ۱۰ سال گذشته موفق شدند، پیش بروند.

وی گفت:‌ با در نظر گرفتن این موارد هنوز هم می‌توان در این اکوسیستم باقی‌ماند و رشد کرد. لازم است استارت‌آپ‌های جدید نیازهای اساسی جامعه را شناسایی کنند و براساس آن، برای شرکت و نهادشان ارزش اقتصادی خلق کنند.

دکتر جوانمردی تاکید کرد: امروز بیش از همیشه داشتن امید برای همه ما ضروری است و باید بدانیم که قرار نیست با همان نسخه‌ ۱۰ سال پیش حرکت کرده و به موفقیت برسیم. بلکه لازم است تفاوت‌های ارزش‌آفرینی در دنیای امروز را شناخته و با توجه به آن حرکت کنیم.

رقابت هشت استارت‌آپ برای جذب سرمایه

پس از سخنان دکتر جوانمردی، معرفی استارت‌آپ‌ها به طور رسمی آغاز شد در بخش اول رویداد، بنیان‌گذاران چهار استارت‌آپ «اسپو»، «آپ‌تایم»، «هوماطب» و «امیرفارم» از نیازی که باعث شکل‌گیری استارت‌آپ‌شان شده گفتند و بیزینس‌پلن (Business Plan) خود را برای سرمایه‌گذاران و حاضران در رویداد توضیح دادند.

استارت‌آپ آپ‌تایم با بهینه‌سازی زمان در انتخاب مسیرها برای ارسال کالا به سریع‌تر و کم‌هزینه‌ترشدن این فرآیند کمک می‌کرد. آپ‌تایم فعالیت خودش را با تیم دیجی‌کالا آغاز کرده و عملکردش در توزیع مرسوله‌ها با کاهش هزینه و کاهش زمان ارسال همراه است.

اسپو، استارت‌آپی در زمینه تشخیص سریع باروری در خانه با کمک هوش مصنوعی است که برای مردان خدماتی ارائه می‌کند تا به شرایط پراسترس کلینیک‌ها برای درمان و یا بررسی تعداد و کیفیت اسپرم، کمتر نیاز داشته باشند.

استارت‌آپ‌های هوما‌طب و امیرفارم به ترتیب در ترمیم زخم با کمک زخم‌پوش‌های نوین و خدمات کشاورزی هوشمند و آنلاین برای تشخیص به موقع آفات و بیماری‌های گیاهان فعالیت دارند.

بخش دوم دمودی نکسژن به معرفی چهار استارت‌آپ «ایلاستوری»، «دیجی‌رفاهی»، «بایتیکل» و «هلپی‌کال»اختصاص یافت.

استارت‌آپ ایلاستوری در معرفی خود از اهمیت قصه‌گویی و تبدیل داستان‌ها به تصویر و انیمیشن در دنیای امروزی گفت و خدمات خود را مخصوص نویسنده‌ها و قصه‌گویانی دانست که در هر شهر و کشوری تمایل دارند داستان‌های خود را به فرم انیمه و تصویر تبدیل کنند.

بنیان‌گذار استارت‌آپ دیجی‌رفاهی با تاکید بر اهمیت جذب و نگهداشت نیروی انسانی در سازمان‌ها به خصوص در شرایط فعلی کشور سخنان خود را آغاز کرد و درباره خدمات این استارت‌آپ برای سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های کوچک و بزرگ توضیح داد که چه‌طور رفاهیات و خدمات متنوع را برای نیروی انسانی ارائه می‌دهد.

بایتیکل هفتمین استارتاپ در رویداد نکسژن بود که بنیان‌گذار آن از روش‌های یادگیری ترید با هوش مصنوعی برای مخاطب گفت. این استارت‌آپ پلتفرمی برای یادگیری و تمرین در بازار ارز دیجیتال است که امکان شبیه‌سازی و کسب تجربه را به کاربر می‌دهد.

هلپی‌کال آخرین استارت‌آپ در بخش جذب سرمایه نکسژن نیز پلتفرمی از جنس نرم‌افزارهای Ticketing است که خدمات متنوعی را در اختیار سازمان‌ها، ادارات و استارت‌آپ‌ها می‌گذارد.

استارت‌آپ‌ها پس از معرفی و ارائه طرح‌های توسعه خود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و سرمایه‌گذاران برای پیشرفت و رشد بیشتر آنها از طریق شتابدهنده «تریگ‌آپ» اقدام می‌کنند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.