اتصال به اینترنت پس از ۴۱ روز قطع سراسری، برای تعدادی از دانشگاهها، سازمانها و شرکتهای دولتی برقرار شده است. این در حالی است که هنوز شهروندان عادی از دسترسی به شبکه جهانی محروم هستند.
پس از گذشت ۴۱ روز از قطع اینترنت بینالملل در ایران ناشی از جنگ تحمیلی، بخش فناوری تعدادی از دانشگاهها پیامکی با مضمون ذیل برای دانشجویان ارسال کردهاند:
«با سلام و احترام، اینترنت بینالملل دانشگاه به صورت دسترسی محدود به سایتهای مورد نیاز مثل سرچ، هوش مصنوعی، جیمیل و اسکولار، گیتهاب، مجلات و غیره از اوایل هفته آینده انجام خواهد شد. در آن صورت با VPN دانشگاه میتوانند به اینترنت بینالملل دسترسی پیدا کنند.»
گفتنی است دانشجویان خارج از محیط دانشگاه میتوانند از طریق اتصالهای محلی (سرویس شبکه اختصاصی) دانشگاهها به اینترنت بینالملل متصل شوند.
این موضوع میتواند نشانهای از برقراری اینترنت بینالملل کشور به صورت تدریجی و طی روزهای آتی باشد.
اخبار دریافت شده حاکی از باز شدن مسیر دریافت اینترنت برای نهادهای مذکور است؛ برخی از آنها هماکنون متصل شدهاند و مابقی نیز در انتظار نوبت قرار دارند. دانشگاهها پیامکهایی را برای دانشجویان ارسال کردهاند که نشان میدهد دسترسی محدود به اینترنت بینالملل از اوایل هفته آینده امکانپذیر خواهد بود.
این پیامها حاکی از اتصال دانشجویان به شبکهی دانشگاه از طریق VPN و دسترسی به منابعی نظیر موتورهای جستجو، ابزارهای هوش مصنوعی، جیمیل، اسکولار و گیتهاب است.
با گذشت ۲ روز از آتشبس اعلامشده در ۱۹ فروردین ماه، عموم مردم همچنان امکان استفاده از اینترنت را ندارند. قطعی اینترنت که از ۹ اسفند ۱۴۰۴ و به دنبال جنگ تحمیلی به تصمیم نهادهای امنیتی آغاز شد، تاثیرات قابل توجهی بر زندگی روزمره، فعالیتهای کسبوکار و پیشرفت علمی داشته است.
