شرکت تدبیر انتخاب فردا (تافردا) در تیرماه ۱۴۰۰ به عنوان یکی از شرکتهای زیر مجموعه گروه سرمایهگذاری عظام شروع به کار کرد. عظام یکی از برندهای مطرح حوزه قطعات خودرو است که تصمیم گرفته است به عنوان یک شرکت صنعتی پیشرو، قدم در حوزه اکوسیستم استارتآپی بگذارد.
چرایی حضور عظام در این اکوسیستم، حوزه فعالیت استارتآپ استودیو تا فردا و رویدادی که این مجموعه به زودی با عنوان استارتآپ تیکآف برگزار میکند موضوعاتی است که ما را بر آن داشت تا با «مهدی فریمانی»، مدیر استارتآپ استودیو تافردا گفتگویی داشته باشیم.
گستره فعالیت تافردا: از صنعت خودرو تا فینتک
به گفته فریمانی، تدبیر انتخاب فردا مدل استارتآپ استودیو را برای فعالیت خود برگزیده است. در استارتآپ استودیوها به طور مداوم ایدهای تعریف شده، بر روی ایده کار میشود و به کمک منابع در دسترس تبدیل به استارتآپ میشود.
استارتآپ استودیو تا فردا شامل استودیو شتابدهی و استودیو ساخت و توسعه محصول است. فریمانی در پاسخ به سوال در مورد این که گستره فعالیت این مجموعه تا چه حوزههایی است، گفت: «صنعت خودرو، گردشگری و فینتک حوزههای فعالیت ما هستند. با توجه به رابطه نزدیک با مجموعه عظام در بحث سرمایهگذاری و همکاریهای استراتژیک، دو حوزه خودرو و گردشگری که عظام در آنها فعالیت میکند به عنوان حوزههای کلیدی ما محسوب شده و حوزه فینتک را نیز با توجه به اینکه زیرساخت بسیاری از حوزههاست، برگزیدیم. در این بحث نیز بلاکچین و کریپتو، ولثتک (فناوریهای مدیریت ثروت) و پیتک را در نظر داریم.»
او با بیان اینکه طی ۵ ماه فعالیت خود استارتآپهای بسیاری را ارزیابی کردهاند اعلام کرد از بین موارد بررسی شده، با یک استارتآپ به مرحله تنظیم قرارداد رسیدهاند: «این استارتآپ در حوزه گردشگری و جذب مسافران از کشورهای عرب زبان فعالیت میکند. همچنین دو استارتآپ دیگر در حوزه خودرو و گردشگری را مد نظر قرار دادهایم.»
در تلاش برای همگامسازی صنایع با اکوسیستم استارتآپی
عدم تمایل سرمایهگذارهای سنتی به حضور در صنعت اکوسیستم استارتآپی را میتوان یکی از پاشنه آشیلهای فعلی این حوزه دانست. اما چه شد که عظام به عنوان یکی از برندهای شناخته شده در صنعت خودرو، تصمیم به فعالیت در اکوسیستم استارتآپی گرفت؟
فریمانی در پاسخ به این سوال به اهمیت خدمات آنلاین و حوزه تکنولوژی در این سالها اشاره کرد و گفت: «بحث خدمات دیجیتال و پس از فروش در حوزه خودرو یکی از موضوعاتی که مردم با آن بسیار در ارتباط بوده و در زمینههای زنجیره تامین قطعات، تعمیرگاهها و … ضعفهای جدی وجود دارد.»
به گفته وی این نکته از دید سرمایهگذاران مالی عظام مغفول نمانده است. از همین روی شرکت تدبیر انتخاب فردا به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه گروه سرمایهگذاری عظام شروع به کار کرده است.
مدیر استارتآپ استودیو تافردا با تاکید بر اینکه فعالیت آنها مستقل بوده گفت: «استقلال، چابکی و سرعت عمل در اکوسیستم استارتآپی حرف اول را میزند از همین روی تا فردا به صورت مستقل فعالیت میکند. اگرچه همکاریهای نزدیکی با گروه عظام داریم.»
او ابراز امیدواری کرد تا آنها بتوانند به عنوان یک شرکت نوآور علاوه بر اینکه استارتآپهای جدیدی برای حل مشکلات در این حوزهها راه اندازی میکنند، شرکت عظام را از زاویه نوآوری در زمینه تولید و بهبود شبکه توزیع قطعات فعالتر کنند.
فریمانی اعتقاد دارد آشناسازی صنایع سنتی و زیرساختی کشور با ظرفیتهای استارتآپی هم به این صنایع در سوددهی و بهبود عملکرد کمک کرده و هم برای رفع مشکلات مردم کارساز است:
«صنایع بزرگ دیر یا زود بایستی با اکوسیستم استارتآپی و بازار روز دنیا همگام شود. ما نیز در تلاش هستیم تا این فرایند را تسریع کنیم.»
برگزاری رویداد استارتآپ تیکآف
همان طور که پیشتر اشاره کردیم، استودیو توسعه محصول یکی دیگر از بخشهای فعالیتی استودیو تافردا است. از همین روی این مجموعه با هدف ترویج توسعه استارتآپهای فعال در حوزه خودرو و جذب تیمهای مستعد و توانمند، رویداد نوآوری با عنوان «استارتآپ تیکآف» برگزار خواهد کرد. مدیر تافردا در این باره گفت: «ایدههای متعددی با کمک تیم محتوا در حال آماده سازی هستند. این رویداد نیز به عنوان یکی از قدمهای اول ما در این حوزه است. رویداد استارتآپ تیکآف با رویکرد بوت کمپ طراحی راهکار است. تمرکز آن نیز طراحی محصولات دیجیتال برای رفع مشکلات مرتبط با بازار خرید، فروش و خدمات پس از فروش خودرو است.»
به گفته فریمانی، آنها تلاش کردهاند تا تجربهای کاملا آنلاین را برای شرکتکنندگان رقم بزنند: «ما مشکلات و اطلاعات حوزه خرید، فروش و توزیع قطعات خودرو و خدمات پس از فروش آن را با کمک متخصصان این حوزه و گروه عظام جمعآوری و به شرکت کنندگان اعلام میکنیم. ۱۰ تیم ۵ نفره به صورت آنلاین حدود ۱۲ ساعت در ۲ روز فعالیت کرده و ابتدا راهکارشان را مشخص و در روز دوم، آن را به داوران ارائه میکنند.»
رویداد استارتآپ تیکآف در روزهای ۸ و ۹ دی ماه با ظرفیت محدود برگزار خواهد شد. علاقمندان نیز پس از ثبتنام اولیه غربالگری خواهند شد. تیمسازی میان شرکتکنندگان نیز بر اساس توزیع متعادل افراد و تخصصها توسط تیم برگزار کننده انجام خواهد گرفت.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا محدودیت جغرافیایی برای شرکت در این رویداد وجود دارد یا خیر اظهار داشت با توجه به برگزاری آنلاین این رویداد هیچ محدودیتی وجود نداشته و افراد از سراسر کشور یا حتی خارج از ایران میتوانند در این رویداد شرکت کنند: «سعی کردهایم افراد متخصص در خارج از کشور که علاقمند به این حوزه هستند را متقاعد و جذب کنیم تا بتوانیم بار دانشی رویداد را افزایش دهیم.»
قرار است طی این رویداد شرکت کنندهها نخست با ارائه مشکلات بازار خودرو توسط متخصصین با تجربه این حوزه شناخت بیشتری نسبت به ابعاد و اهمیت مشکلات موجود پیدا میکنند. در ادامه اعضای تیمها با فرآیند دیزاین اسپرینت آشنا خواهند شد و در طول روز اول و روز دوم با همراهی تسهیلگران متخصص طراحی محصول، خروجیهای مورد نظر چالش را طبق استانداردهای ارائه شده تهیه میکنند. این خروجیها شامل پیچدک، پروتوتایپ محصول و ویدئوی ارائه محصول است.
در نهایت و در انتهای روز دوم رویداد، تیمها ویدیوهای ارائه خود را برای داوری ارسال خواهند کرد و پس از اجرای فرآیند داوری مشارکتی، سه تیم برتر این چالش انتخاب خواهند شد.
آن طور که مدیر تافردا گفت داوران نیز در یک فرآیند آنلاین، راهکارها را داوری کرده و امتیاز میدهند. در نهایت نیز ۴۰ میلیون تومان جایزه نقدی به برندگان اعطا شده و تافردا به سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیون تومانی در مرحله سید روی استارتآپهای منتخب متعهد میشود.