بانک کارآفرین هوش مصنوعی را به خدمت می‌گیرد

مدیرعامل هلدینگ نگاه کارآفرین از به‌کارگیری هوش مصنوعی در فناوری اطلاعات بانک کارآفرین به منظور ارایه خدمات بیشتر و باکیفیت‌تر به مشتریان خبر داد.

به گزارش فاواپرس به نقل از روابط عمومی هلدینگ نگاه و به نقل از پایگاه خبری کارآفرین‌نیوز، هوش مصنوعی یکی از پرطرفدارترین و پیشرفته‌ترین حوزه‌های علمی در دنیای امروز است و تحولاتی که در آن صورت می‌گیرد، باعث شد بسیاری از افراد به آینده‌ای با هوش مصنوعی فکر کنند. هوش مصنوعی این روزها می‌تواند در بسیاری از موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ورود کند و تغییرات بسیاری در شیوه زندگی و کارمان به همراه دارد.

بانک کارآفرین هم همسو با سیاست‌های حمایتی خود از مشتریان، هوش مصنوعی را با خدمات فناوری اطلاعات همراه کرده است تا نیازهای مشتریان به عنوان اصلی‌ترین ارکان این بانک را تأمین کند.

محسن ابراهیمی، مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه کارآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرین‌نیوز ابعاد به کارگیری هوش مصنوعی در تکنولوژی‌ها و فناوری اطلاعات بانک کارآفرین را واکاوی کرد و درباره برنامه پیش روی این بانک برای ارائه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی صحبت کرد.

جناب آقای دکتر ابراهیمی لطفاً درباره عملکرد هلدینگ فناوری نگاه برای مخاطبان کارآفرین‌نیوز توضیح دهید.

برای هلدینگ فناوری اطلاعات نگاه ۲ نقش بزرگ برنامه ریزی شده است. نقش نخست به عنوان بازوی فنی بانک کارآفرین در تحقق اهداف دیجیتال است؛ یعنی عمده خدمات فناوری اطلاعات بانک به هلدینگ فناوری نگاه سپرده شده است و درباره نقش دوم هلدینگ باید بگویم فناوری اطلاعات در روزگاری که تکنولوژی همه عرصه‌های زندگی را پوشش داده است به عنوان پیشران کسب‌وکار بانک محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر، فناوری اطلاعات را برای توسعه کسب‌وکار و به‌عنوان بازوی فنی برای مکانیزه و دیجیتال کردن همه خدمات بانک به کار می‌بریم. هلدینگ فناوری نگاه از سه شرکت تشکیل شده، هلدینگ نگاه، نگاه بانک و نگاه پرداخت که عمده عملیات فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در نگاه بانک متمرکز شده است، نگاه پرداخت توسعه بستر پذیرندگی بانک در حوزه پایانه‌های فروش، ATM و Cashless را بر عهده دارد و هلدینگ نگاه هم تلاش می‌کند مکمل خدمات و در قالب مغزافزار و حوزه فنی، کنار این ۲ شرکت باشد.

فعالیت دیگر هلدینگ نگاه در حوزه کسب‌وکار، تصمیم‌سازی برای بانک بزرگ کارآفرین است و با توجه به پتانسیلی که در اختیار دارد، تحقیق، بررسی و تحلیل خدمات مدرن بانکی در کشور و سایر کشورهای پیشرفته را در دستور کار خود دارد تا با توجه به نیاز بانک کارآفرین و اهدافی که مدیرعامل محترم بانک ترسیم فرموده اند، هم راستا با پیشرفت تکنولوژی در دنیا، نسبت به تصمیم سازی در چگونگی ارائه خدمات نوآورانه بانکی اقدام کند.

شرکت نگاه پرداخت چه برنامه‌های توسعه‌ای در پیش دارد؟

شرکت نگاه پرداخت در سه حوزه پایانه‌های فروشگاهی، ATM و Cashless فعالیت می‌کند. این شرکت ضمن تأمین پایانه‌های فروشگاهی جدید، کیفی‌سازی پایانه‌های فروشگاهی نصب شده را نیز بر عهده دارد.

شایان ذکر است در جهت توسعه ناوگان خودپرداز، در شرکت نگاه پرداخت شرایط و بسترسازی لازم برای اتصال خودپرداز های شخصی (خودپرداز هایی که توسط افراد خریداری شده‌اند.) به سوییچ بانک فراهم شده است.

این امکان ضمن درآمدزدایی برای شرکت نگاه پراخت، نقاط تماس و بستر پذیرندگی بانک را نیز افزایش می‌دهد. همچنین با توجه به افزایش قیمت قابل توجه خودپردازها و سخت‌تر شدن سرمایه‌گذاری در این حوزه، Cashless ها جایگزین مناسبی به جای خودپرداز ها به حساب می‌آید. خوشبختانه شرکت نگاه پرداخت شرایط و بستر فنی مناسبی نیز برای اتصال Cashless ها به بانک را فراهم کرده است.

در کنار موارد فوق، شرکت نگاه پرداخت عملیات اجرایی بانکداری دیجیتال بانک کارآفرین را بر عهده دارد.

سال گذشته هلدینگ فناوری نگاه از نرم افزار «های بانک» به منظور خدمات‌رسانی بیشتر به مشتریان خود رونمایی کرد. درباره این خدمت الکترونیکی لطفاً بیشتر توضیح دهید.

یکی از خدمات ارزنده‌ای که توسط بانک کارآفرین و معاونت محترم فناوری اطلاعات در سال گذشته رونمایی شد، های بانک است. شایان ذکر است های بانک یکی از دستاوردهای مهم معاونت فناوری اطلاعات بانک است. بانک کارآفرین هم راستا با سایر بانک‌های مدرن و پیشتاز کشور، بخشی از خدمات مورد نیاز افراد حقیقی و شرکت ها را در های بانک ارائه می‌کند. اما در سال جاری، در نظر داریم علاوه بر افزایش کیفیت خدمات ارائه شده، در تنوع و تعداد خدمات نوآورانه بانکی در بسترهای اینترنت و تلفن همراه پیشگام باشیم.

در «های بانک» امکان فعال شدن صرافی و بیمه هم وجود دارد؟

های بانک با نگاه اکوسیستمی طراحی شده است و خدمات بانکی بخشی از خدمات برنامه ریزی شده برای ارائه در های بانک است … یکی از اولویت‌های ما در سال جاری این است که های بانک تبدیل به ابزاری جهت توسعه و ارائه خدماتی از قبیل صرافی و بیمه شود.

با اراده‌ای که در مجموعه بانک کارآفرین و هلدینگ فناوری نگاه به چشم می‌خورد، اینطور به نظر می‌رسد خدمات فناوری که قرار است از طریق های بانک به مشتریان ارائه شود و فراتر از سایر رقبا و سایر مجموعه‌ها باشد. در این زمینه چه برنامه‌های متفاوتی بر بستر موبایل‌بانک برای مشتریان بانک کارآفرین در نظر دارید؟

تقریباً همه بانک‌ها در اپلیکیشن موبایل، خدمات مشابه هم دارند. اما بانک کارآفرین به ویژه معاونت محترم فناوری اطلاعات در نظر دارند ضمن ارائه این خدمات به مشتریان محترم، خدمات جدید و نوآورانه بانکی را مبتنی بر هوش ‌مصنوعی گسترش دهد. به عبارت دیگر، بانک کارآفرین در تلاش است که مشتری خیلی کم نیاز به مراجعه و حضور در شعبه داشته باشد.

همچنین اگر مشتری از ابزارهای الکترونیکی بانک استفاده کند باید با تجربه خوب مواجه شود؛ تجربه‌ای که مطابق با سلیقه‌اش باشد و او را خسته‌ نکند.
بهره‌مندی مشتریان گرامی از قابلیت‌های هوش مصنوعی به ویژه چت‌بات‌ها در خدمات فناوری بانک بخشی از برنامه ریزی سال جاری است. الان زمانی است که باید فراتر حرکت کرد و از هوش مصنوعی برای کیفی سازی، توسعه و ارائه خدمات بانکی بیشتر و بیشتر استفاده کرد.

این هوش مصنوعی که از آن سخن به میان آوردید، قرار است چه زوایایی در خدمات‌دهی به مشتریان داشته باشد؟

با به‌کارگیری هوش مصنوعی می‌توان سلایق و ویژگی‌های مالی مشتری را شناخت و از این داده‌ها برای ارائه خدمات ویژه‌ سازی شده و همچنین سرویس ‌های جدیدتر به مشتری استفاده کرد.

علاوه بر این، در نظر است بستری فراهم شود تا هوش ‌مصنوعی به مدیران محترم ارشد بانک در تحلیل عملکرد داخل بانک کمک کند و مدیران گرامی میزان تناسب عملکرد واحدهای ستادی و صف را با سیاست گذاری بانک مشاهده کنند و اگر فاصله‌ای بین برنامه‌ریزی بانک و آنچه اجرا می‌شود وجود داشته باشد، این فاصله را به کمک هوش ‌مصنوعی شناسایی و بازخورد مناسب برای ترمیم تصمیم یا اصلاح عملیات واحدهای اجرایی صورت گیرد.

شخصی‌سازی خدمات بانکی به چه معناست؟

به عنوان مثال از هوش مصنوعی می‌توان برای دسته بندی هوشمند مشتریان و ویژه سازی خدمت بر اساس ویژگی‌های آن دسته استفاده کرد. در تحول دیجیتال می‌گوییم که بانک به مشتری خود به عنوان شریک نگاه می‌کند لذا باید خدمتی را ارائه کنیم که مشتری در کنار انجام آن خدمت از ارزش افزوده‌های بیشتری بهره مند شود و نباید فقط به ارائه خدمت اکتفا کرد.

آیا شرکت‌های زیرمجموعه بانک کارآفرین، در پیوستن به ارائه این خدمات همکاری لازم را دارند و الان امکان ارائه خدمات‌شان فراهم شده است؟

بله، شرکت‌های نگاه بانک و نگاه پرداخت تعامل و همکاری خوبی در جهت تحقق اهداف عالیه بانک کارآفرین در حوزه فناوری اطلاعات دارند. شایان ذکر است تدوین برنامه ها در این حوزه با رهنمود های ارزشمند معاونت محترم فناوری اطلاعات بانک و با تشریک مساعی و خرد جمعی‌ مدیریت محترم امور فناوری اطلاعات و این سه شرکت انجام می‌پذیرد.

بازبینی نرم‌افزار خودپردازها برای اتصال به پلتفرم بانکداری دیجیتال های بانک در جهت ارائه خدمات متنوع تر بانکی یکی از اهداف آتی در این حوزه است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.