جریمه 500 هزار تومانی تاکسی‌های اینترنتی در صورت بی‌حجابی مسافر

متن کامل لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شده، تکالیف و جریمه‌های آنچه «بی‌حجابی و ترویج برهنگی» خوانده شده در فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی را مشخص کرده است.

فاواپرس: متن کامل لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شده، تکالیف و جریمه‌های آنچه «بی‌حجابی و ترویج برهنگی» خوانده شده در فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی را مشخص کرده است. از جمله در این لایحه آمده است اگر مسافر تاکسی‌های اینترنتی «مرتکب بی‌عفتی، کشف‌ حجاب، بی‌حجابی یا بدپوششی» شود، راننده به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان محکوم خواهد شد.

متن لایحه حجاب و عفاف که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شده، قرار است برای بررسی و تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع داده شود. در این لایحه ده‌ها بند به تکلیف دستگاه‌های اجرایی و پلتفرم‌ها در خصوص مقابله با بی‌حجابی و ترویج برهنگی اختصاص دارد. این تکالیف و مجازات عمل نکردن به آنها، از ساترا و وزارت ارتباطات تا رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را شامل می‌شود.

در این لایحه صداوسیما مکلف شده است ضوابط محتوای صوت و تصویر فراگیر در حوزه سبک زندگی اسلامی خانواده‌محور و فرهنگ عفاف و حجاب را ظرف مدت دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون و تایید آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه کند. همچنین ساترا موظف است از تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر مروج فساد، برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی و بدپوششی در شبکه نمایش خانگی جلوگیری کند. این سازمان موظف است سیاست‌ها و ضوابط تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر در سکوهای انتشار را به منظور تامین اهداف قانون حجاب و عفاف ظرف سه ماه تهیه و ابلاغ و بر آن نظارت کند.

صداوسیما و وزارت ارشاد باید از پخش و تولید محتوای صوت و تصویری که در تولید آنها اشخاصی [نقش ایفا می‌کنند] که به دلیل ارتکاب جرائم موضوع این قانون پس از محکومیت، یا در طول دوران محکومیت یا در زمان رسیدگی به پرونده در محاکم هستند، جلوگیری کنند.

مقابله با شرکت‌های دانش‌بنیانی که بدپوششی را ترویج می‌‌کنند

ماده ۱۵ این لایحه به تکالیف معاونت علمی اختصاص دارد. معاونت علمی ریاست‌جمهوری مکلف است دستورالعمل‌های لازم به منظور رعایت فرهنگ حجاب و عفاف در فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، کارخانه‌های نوآوری، خانه‌های خلاق و بقیه مراکزی را که تحت نظر معاونت علمی هستند تهیه کند. علاوه بر این باید دستورالعملی برای تولیدات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.

معاونت علمی ریاست‌جمهوری همچنین مکلف شده است ادامه همکاری و حمایت قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر مراکز تحت نظارت معاونت علمی را که به هر نحو برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی، بدپوششی و اعمال خلاف عفت عمومی را ترویج می‌کنند، بازنگری کند.

تکلیف معاونت علمی در بند ۶ ماده ۱۵ این لایحه این است که از مجموعه‌هایی که در صنایع خلاق و فناوری‌های نرم در خصوص سبک زندگی اسلامی خانواده‌محور مشغول فعالیت هستند یا محصولی را تولید می‌کنند، حمایت شود.

وزارت ارتباطات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را تسریع کند

در ماده ۲۴ لایحه حجاب و عفاف بدون اشاره به جزئیات بیشتر و ربط این موضوع به حجاب و عفاف، وزارت ارتباطات مکلف شده است راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را با توجه به مصوبات شورای عالی فضای مجازی و تحت نظارت این نهاد، تسریع کند.

وزارت ارتباطات همچنین باید فضای ایمن و سالم و مفید خانواده‌محور را برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با رعایت فرهنگ عفاف و حجاب توسعه دهد. علاوه بر این، باید از سکوهای مروج عفاف و حجاب و محصولات و ملزومات حجاب مطابق با سبک زندگی اسلامی خانواده‌محور و فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی حمایت شود.

راه‌اندازی و تقویت دوربین‌های ثابت و سیار برای مقابله با بی‌حجابی

وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی مکلف شده‌اند اشخاصی را که با همکاری دولت‌ها، شبکه‌ها، رسانه‌ها، گروه‌‌ها یا سازمان‌های خارجی یا معاند یا به صورت سازمان‌یافته در ترویج فرهنگ برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی از طریق فعالیت در فضای مجازی یا غیرمجازی اقدام می‌کنند شناسایی و به مراجع صالح قضایی معرفی کنند.

نیروی انتظامی نیز مکلف به ایجاد و تقویت سامانه‌های هوشمند شناسایی مرتکبان رفتارهای خلاف قانون با استفاده از ابزارهایی مانند دوربین ثابت و سیار شده است. این نهاد همچنین مکلف است با هنجارشکنی و عادی‌سازی رفتارهای خلاف عفت در فضای مجازی مقابله کند.

مجازات گروهی که عکس بی‌حجاب افراد را در فضای مجازی منتشر می‌کنند چیست؟

در بخش دیگری از این لایحه گفته شده است، گروهی از مردم که توسط فراجا آموزش دیده‌اند و گواهی لازم را دریافت کرده‌اند، در صورتی که با فرد بی‌حجاب و بدپوشش مواجه شوند می‌توانند تصویر او را به سامانه اختصاصی‌ای که قرار است از سوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی تهیه شود، ارسال کنند. اما اگر این تصاویر را در فضای مجازی بارگذاری کنند یا آن را به افراد دیگری ارسال کنند، با مجازات نقدی درجه ۶ مواجه می‌شوند.

فصل پنجم این لایحه به جرائم و تخلفات پرداخته است. بر اساس ماده ۳۹ این فصل، هر شخصی در فضای مجازی یا غیرمجازی به اصل حجاب توهین کند یا برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی را ترویج کند یا هر رفتاری انجام دهد که ترویج آنها محسوب شود، در مرتبه اول به جزای نقدی درجه چهار و به تشخیص مقام قضایی ممنوع‌الخروج و ممنوع از فعالیت عمومی در فضای مجازی از ۶ ماه تا دو سال و حذف محتواهای سابق ناقض قانون محکوم می‌شود. در صورتی که این موارد تکرار شود، جزای نقدی یک درجه تشدید و سایر مجازات‌های مرتبه اول نیز اعمال می‌شود.

بر اساس تبصره ماده ۳۹، ضابطان مطابق صلاحیت‌های قانونی مکلف‌اند برای حداکثر ۲۴ ساعت گذرنامه، حساب‌های کاربری داخلی و صفحات متناظر و پایگاه اطلاع‌رسانی مرتکب را توقیف و پرونده را برای تعیین تکلیف به مرجع قضایی ارسال کنند.

سفارش کار و تبلیغات به اشخاص حقیقی یا حقوقی که در داخل یا خارج از کشور در فضای مجازی یا رسانه‌ای فعال‌اند و فعالیت آنها نوعی ترویج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی است ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه سه یا چهار برابر هزینه پرداخت‌شده برای تبلیغات‌ (هر کدام که بیشتر باشد) محکوم می‌شود.

مجازات کسب‌وکارهای مجازی با کارکنان بی‌حجاب

ماده ۴۱ لایحه حجاب و عفاف می‌گوید اگر صاحبان حرف، مشاغل و کسب‌وکارهای مجازی و غیرمجازی در محل کسب، حرفه یا شغل، صاحبان یا کارکنان آنها به هر ترتیب مرتکب برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی شوند، علاوه بر اعمال مجازات مقرر برای مرتکب، صاحب حرفه یا شغل در مرتبه اول به جزای نقدی درجه پنج یا دو ماه سود ناشی از درآمد آن شغل (هر کدام بیشتر باشد) و به تشخیص قاضی ممنوعیت از خروج از کشور ۶ ماه تا دو سال و در مراتب بعدی به جزای نقدی درجه چهار یا چهار ماه سود ناشی از درآمد آن شغل (هر کدام بیشتر باشد) و ممنوعیت از خروج از کشور ۶ ماه تا دو سال محکوم می‌شود.

مجازات اینفلوئنسرهای مروج بی‌حجابی و بدپوششی

علاوه بر این، اگر شخص مشهور یا اینفلوئنسری در فضای مجازی یا غیرمجازی مرتکب جرائم موضوع این قانون شود، علاوه بر محکومیت به مجازات مقرر درخصوص جرم ارتکابی، به جزای نقدی درجه دو یا ۱۰ درصد از کل دارایی به جز مستثنیات دِین (هر کدام که بیشتر باشد) و محرومیت از فعالیت‌های شغلی یا حرفه‌ای به مدت ۶ ماه تا پنج سال و به تشخیص قاضی به ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از ۶ ماه تا دو سال و حذف محتواهای سابقِ ناقض قانون و لغو کلیه امتیازات، تخفیف‌ها و معافیت‌های اعطایی و در مراتب بعدی جزای نقدی درجه یک یا ۱۰ درصد از کل دارایی به جز مستثنیات دِین (هر کدام که بیشتر باشد) و محرومیت از فعالیت‌های شغلی یا حرفه‌ای به مدت پنج تا ۱۵ سال و ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از ۶ ماه تا دو سال و حذف محتواهای سابقِ ناقض قانون و لغو کلیه امتیازات، تخفیفات و معافیت‌های اعطایی محکوم می‌شود.

همه سکوهای کاربرمحور موظف‌ شده‌اند سازوکارهای انسانی و هوشمند تعدیل محتوا را مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی، پیاده‌سازی و اجرا کنند و از این طریق مانع انتشار محتوای مروج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی شوند و محتواهای این‌چنینی را حذف کنند؛ در صورت اهمال در پیاده‌سازی مالک یا مالکان با مجازات روبه‌رو می‌شوند.

مسافران و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در صورت بی‌حجابی مسافر جریمه می‌شوند

اگر مسافر تاکسی‌های اینترنتی مرتکب بی‌عفتی، کشف‌ حجاب، بی‌حجابی یا بدپوششی شوند از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی پنج میلیون ریال جریمه می‌شوند که البته این جریمه نافی اعمال مجازات‌های مقرر برای فرد مرتکب نیست.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.