معاون وزیر صمت:

حجم تجارت الکترونیکی ایران از تمامی کشورهای منطقه پایین‌تر است

ایران کمترین حجم تجارت الکترونیکی در میان کشورهای منطقه را به خود اختصاص داده است. این آماری است که معاون تجارت و خدمات وزارت صمت هنگام رونمایی از گزارش سال ۱۴۰۱ تجارت الکترونیکی اعلام کرد.

فاواپرس: ایران کمترین حجم تجارت الکترونیکی در میان کشورهای منطقه را به خود اختصاص داده است. این آماری است که معاون تجارت و خدمات وزارت صمت هنگام رونمایی از گزارش سال ۱۴۰۱ تجارت الکترونیکی اعلام کرد.

علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: می‌توان از این موضوع استفاده کرد و با کمک بخش خصوصی این بازار را بیشتر توسعه داد.

او تاکید کرد: در این بخش نقش اصلی را بخش خصوصی بازی می‌ کند و دولت می‌تواند بودجه کمتری صرف این حوزه کند.

او با اشاره به حجم کم تجارت الکترونیکی در ایران گفت: این آمار انتظار وزارت صمت را برآورده نکرده است و ما انتظار بیشتری داشتیم اما باوجود مشکلات و وجود دشمن، تمام سعی را کردیم که نتیجه مثبت باشد.

شاه میرزایی با اشاره به وجود تورم در کشور اضافه کرد: تورم در بخشی از این اعداد و آمارها موثر بوده است اما حجم پرداخت‌های خرد ۴٨ درصد رشد کرده است. شاه میرزایی در حالی به تورم اشاره کرد که در این گزارش ارزش حقیقی تجارت الکترونیکی که میزان تاثیر تورم را نشان می‌دهد ذکر نشده است.

شاه میرزایی ادامه داد: ما تورم را با بقیه بخش‌های اقتصاد مقایسه می‌کنیم که رشد خرید چه مقدار است. ارزش معاملات الکترونیکی دولتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ تقریبا ۱۱۶ درصد رشد کرده که به ۶۵۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

شاه میرزایی گفت: دولت الکترونیک مقررات خاصی برای توسعه ایجاد می‌کند اما در این شرایط بسیاری از خدمات دولت را بخش خصوصی می‌تواند آنجا دهد. درواقع بخش خصوصی شریک شود و سرمایه گذاری کند که از بودجه‌ دولت استفاده نشود.

تاثیر فیلترینگ بر تجارت الکترونیکی

امین کلاهدوزان، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با مقایسه حجم معاملات کشور گفت: سال گذشته حجم معاملات کشور هزار و ٢٣٠ همت بود، امسال به همت بخش خصوصی و دولتی این عدد با ۴٨ درصد رشد به بیش از هزار و ٨٠٠ همت رسید.

او در آماره خود به کاهش حجم تجارت الکترونیکی انجام شده از طریق شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و درپاسخ به سوال پیوست در مورد فیلترینگ و تاثیر این کاهش گفت: من طبق اعداد رقم صحبت می‌کنم و اعتقاد دارم راجع‌به به این موضوع باید تخصصی صحبت شود نه هیجانی. ما در ابتدای سال گذشته گفتیم مجموع برآورد ما از تجارت الکترونیکی حدود ٣٣ همت است که بعد اصلاح به ۵٠ همت رسید. این عدد در مقایسه با هزار و ٨٠٠ همت عدد قابل توجهی نیست.

او در پاسخ به جایگاه شبکه‌های مجازی در این خصوص ادامه داد: عمده شبکه‌های مجازی رسانه مکمل هستند. در ١۴٠ هزار شرکتی که به‌صورت رسمی کار می‌کنند؛ گردش مالی‌شان هزار و ٨٠٠ همت و ٩ هزار همت گردش مالی خرده فروشی از طریق شاپرک است.

او با اشاره به‌این که اینستاگرام بیشترین آمار را در استفاده پیام‌رسان‌ها دارد گفت: این آمار به این معنی نیست که کسب‌وکارشان بر مبنای اینستاگرام است زیرا این فضا می‌تواند به‌عنوان تبلیغات باشد.

در نهایت معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، شاه‌میرزایی، تاکید کرد موضوع فیلترینگ به وزارت ارتباطات مربوط است و از اختیار و آمارهای وزارت صمت خارج است.

رشد حجم معاملات بازار دولت

کلاهدوزان با اشاره به رشد حجم معاملات بازار دولت ادامه داد: حجم معاملات بازار دولت ١١ درصد رشد داشت، در سال ١۴٠١ ما به‌ عدد ۶٢۶ هزار میلیارد تومان معامله دولتی رسیدیم که این معاملات در سامانه ستاد انجام شد. عددی که در یک‌سال در این بخش دریافت کردیم، معادل عدد ١٠ سال گذشته سامانه ستاد است؛ در ١٠ سال اخیر ۶٢٣ همت معامله داشتیم اما در این یک‌سال ۶٢۵ هزار میلیارد بود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به تحقق شعار دولت سیزدهم در این حوزه گفت: در سال گذشته حجم مشارکت کسب‌وکارها در معاملات دولتی ۶۶ درصد رشد داشت. این یعنی تحقق شعار شفاف‌سازی و همکاری بخش دولتی و خصوصی؛ همچنین تجارت بخش خصوصی با خصوصی که ما با شاخص اینمادهای فعال می‌شناسیم ١٧ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

کلاهدوزان درباره یکپارچگی و اتصال سامانه‌های الکترونیکی توضیح داد: ما برای ایجاد زیرساخت الکترونیکی در کشور جلسات‌ی با بانک مرکزی داشتیم و عملا سعی کردیم به یکپارچگی و اتصال سامانه‌های الکترونیکی در کشور برسیم. حوزه امضای الکترونیکی برای ما بسیار مهم است و برای آن برنامه‌ریزی کردیم.

سندباکس تجارت الکترونیکی

او درباره سندباکس تجارت الکترونیکی اضافه کرد: مجوز سندباکس تجارت الکترونیکی که از سال گذشته شروع به فعالیت کردیم و به‌عنوان زیرساخت تسهیل‌کننده مقررات سبب می‌شود بسیاری از کسب‌وکارها فعالیت‌هایشان را شروع کنند و توسعه دهند. این اتفاق در ماه گذشته در وزارت صمت مصوب شد و تا آخر شهریور فراخوان پذیرش سرمایه در حوزه سندباکس را خواهیم داشت.

او با تاکید بر اهمیت بحث لجستیک در کشور گفت: لجستیک یکی از اصلی‌ترین بخش‌های توسعه کشور است که ما از وزرات ارتباطات و شرکت ملی پست، مذاکراتی داشتیم که بتوانیم وضع لجستیک را از تنگا خارج کنیم و شبه‌انحصاری که در شرکت ملی پست ایجاد شده را برطرف کنیم و به وضعیت متعادلی برسیم.

 

[bs-quote quote=”” style=”style-7″ align=”center” color=”” author_name=”متن کامل گزارش تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۱” author_job=”” author_avatar=”” author_link=”https://favapress.ir/wp-content/uploads/2023/08/eCReport1401_2430.pdf”][/bs-quote]

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.