رییس سازمان غذا و دارو مصوبه فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها را باطل کرد

رییس این سازمان مدعی است مخالف عرضه دارو از طریق پلتفرم‌ها نیست، اما باید از مسیری باشد که آنها تعریف می‌کنند.

فاواپرس: رییس سازمان غذا و دارو با تاکید دوباره بر موضع خود مبنی بر مخالفت با فروش آنلاین دارو در پلتفرم‌ها مدعی ابطال مصوبه هیات مقررات‌زدایی توسط معاون اول رییس‌جمهور شد. در این مصوبه فروش دارو در پلتفرم‌های سلامت مورد پذیرش هیات مقررات‌زدایی قرار گرفته و قانونی اعلام شده بود.

در ۱۳ شهریورماه هیات مقررات‌زدایی مصوبه فعالیت قانونی پلتفرم‌های توزیع و فروش دارو را تصویب کرد. براساس این مصوبه سکوهای فعال می‌توانستند در حوزه عرضه دارو از مبدا داروخانه به مقصد مصرف کننده نهایی فعالیت کنند. اما امروز (۲۶ شهریورماه) سیدحیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو، در واکنش به مصوبه هیأت مقررات‌زدایی برای فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها عنوان کرده است: با دستور معاون اول رییس جمهور، این مصوبه ابطال شد و می‌بایست فروش آنلاین دارو از مسیر و کانال خودش طی شود.

با وجود تاکید رییس سازمان غذا و دارو مبنی بر ابطال مصوبه هیات مقررات‌زدایی، معاونت علمی رییس‌جمهوری و وزارت اقتصاد از ابطال این مصوبه توسط معاون اول رییس‌جمهور اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. از طرفی، گمانه‌هایی مبنی بر محدودیت اختیارات معاون اول رییس‌جمهوری در لغو یا ابطال مصوبه هیات مقررات‌زدایی وجود دارد.

این در حالی است که معاونت حقوقی رییس‌جمهوری فعالیت پلتفرم‌های سلامت‌محور را در تیرماه مجاز اعلام کرده بود و از وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های دخیل در این موضوع خواسته بود هرچه سریع‌تر مقدمات فعالیت آنها را تعیین کنند. اما این دستور معاونت حقوقی چندان از سوی سازمان غذا و دارو مورد توجه قرار نگرفت اما مصوبه هیات مقررات‌زدایی فعالیت پلتفرم‌های فعال را قانونی اعلام کرده بود.

با این حال رییس سازمان و غذا دارو با تاکید بر موضع پیشین خود اعلام کرده است: سازمان غذا و دارو، از ابتدا نیز مخالف فروش اینترنتی دارو بود و معتقد است که عرضه دارو از این مسیر، کاملاً نادرست است. ما مخالف عرضه دارو از طریق پلتفرم‌ها نیستیم، اما باید از مسیری باشد که برای آن تعریف می‌کنیم.

به نظر می‌‎رسد در صورت صحت ابطال مصوبه هیات مقررات‌زدایی توسط محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور پلتفرم‌های حوزه سلامت با چالش جدی در حوزه فعالیت خود مواجهه شوند. پیش از مصوبه هیات مقررات‌زدایی سازمان غذا و دارو پلتفرم‌های توزیع دارو را غیرقانونی‌ می‌دانست اما هیات مقررات‌زدایی بر قانون‌گذاری در این حوزه تاکید داشت. در واقع، نهادهای دولتی چون هیات مقررات‌زدایی و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری همواره بر تنظیم‌گری پلتفرم‌های توزیع دارو داشته‌اند و نتیجه این نگاه به مصوبه اخیر هیات مقررات‌زدایی ختم شد.

در مصوبه هیات مقررات‌زدایی سازمان غذا و دارو مکلف شده بود تا دستورالعمل نظارت بر فرایند فعالیت و همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌ها (برای رسیدن دارو از داروخانه به مصرف کننده نهایی) را طی ۴ ماه تدوین و ابلاغ کند. اما نه تنها سازمان غذا و دارو به سمت تدوین دستورالعمل پیش نرفت بلکه از ابطال مصوبه هیات مقررات‌زدایی توسط معاون اول رییس‌جمهور خبر داده است.

قبل‌تر هم رییس سازمان غذا و دارو با وجود اعلام رییس بهبود محیط کسب‌وکار مبنی بر پس گرفتن شکایت سازمان غذا و دارو از پلتفرم‌های توزیع دارو فعالیت پلتفرم‌های توزیع را غیرقانونی دانسته بود. اکنون با وجود ابطال مصوبه هیات مقررات‌زدایی باید دید آینده پلتفرم‌های دارو به کدام سو خواهد رفت.

 

 

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.