کارن کراد از رئالیتی شوی کارمانی رونمایی کرد

مراسم رونمایی از «کارمانی» برگزار شد. کارمانی اولین رئالیتی شوی اقتصادی در ایران است که توسط سکوی تأمین مالی جمعی کارن کراد و با حمایت بانک کارآفرین و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ساخته شده و قرار است از فیلیمو پخش شود.

مراسم رونمایی از «کارمانی» برگزار شد. کارمانی اولین رئالیتی‌شوی اقتصادی در ایران است که توسط سکوی تأمین مالی جمعی کارن‌کراد و با حمایت بانک کارآفرین و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ساخته شده و قرار است از فیلیمو پخش شود. این برنامه ۲۵ قسمت دارد و سقف تأمین مالی جمعی در این برنامه برای هر طرح ۲۵ میلیارد تومان است.

کارن‌کراد، سکوی تأمین مالی جمعی دارای مجوز تأمین مالی جمعی مبتنی بر مشارکت از سازمان بورس است که از سال ۱۳۹۹ تا به امروز، از ۵۱۰۸ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی مبلغ ۲۴۵.۳۰۶.۵۲۲.۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه جذب کرده است. به گفته علی عمیدی، مدیرعامل این شرکت در مراسم رونمایی کارمانی، کارن‌کراد دارای ۴۸ طرح موفق با حضور میانگین ۱۱۰ سرمایه‌گذار و متوسط زمان جذب ۱۲روزه است.

بنابر گفته‌های او، کارن‌کراد در اولین سال فعالیتش یک طرح با مبلغ ۱.۳۷۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان داشته، در سال ۱۴۰۰ تعداد طرح‌ها به شش طرح به مبلغ ۳۸.۹۹۳.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان رسیده و سال بعد هم ۱۰ طرح به مبلغ ۶۲.۲۲۸.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی شده‌اند. کارن‌کراد در شش ماه اول سال جاری هم ۲۰ طرح را به مبلغ ۱۴۲.۷۰۹.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی کرده است.

علیرضا آقااحمدی، مدیر تأمین مالی جمعی کارن‌کراد نیز با اشاره به اهداف کارمانی توضیح داد که در مسیر توسعه بازار نوپای تأمین مالی جمعی در ایران، تصمیم گرفتیم رئالیتی‌شوی اقتصادی به نام کارمانی را تهیه کنیم.

در این برنامه ۲۵ شرکت موفق به تأمین مالی جمعی خواهند شد: «می‌خواستیم ابزار تأمین مالی جمعی را به مردم نزدیک کنیم. توسعه جغرافیای کراد‌فاوندینگ نیز یکی دیگر از اهداف ما در مسیر توسعه‌ بود؛ درنتیجه فراخوان‌هایی، از سراسر کشور پذیرای طرح‌ها شدیم و حوزه‌های فعالیت طرح‌ها را نیز توسعه دادیم. نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع خلاق، سینما و شرکت‌های دانش‌بنیان نمونه‌ای از همین دست است.»

به گفته او، عمده تمرکز کارن بر SMBها بوده و تا الان بیش از پنج هزار و ۱۰۰ طرح به ارزش 245 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده و متوسط سود دریافتی سرمایه‌گذاران تاکنون حدود 48 درصد برآورد شده است.

فاواپرس / کارمانی نخستین رئالیتی شوی اقتصادی ایران

ماهیت برنامه کارمانی

در ادامه عمیدی از اهداف تهیه برنامه کارمانی صحبت کرد و از چشم‌انداز کارن‌کراد در این مسیر گفت: «اولین طرح کارن‌کراد از شرکت بهیار صنعت و کوتاه‌مدت بود و به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیاز داشت. ‌به موازات انتشار طرح‌ها در سکوی کارن، برنامه کارویا ساخته شد. طی این برنامه ۱۶ شرکت تأمین مالی شدند و در همین حین هم طرح‌های مستقل در سکوی کارن‌کراد منتشر می‌شد. بعد از کسب اطمینان و بررسی فضا، به حوزهای متفاوتی اعم از سینما و طلا و… ورود کردیم. حالا کارمانی برنامه دیگری از کارن‌کراد است که با هدف فرهنگ‌سازی و آشنایی جامعه با تأمین مالی جمعی تهیه شده است.»

او ادامه داد: «تشویق و سوق‌دادن مردم به استفاده از یک ابزار به‌ویژه در موضوع سرمایه‌گذاری به نمایش تمام ابعاد آن نیازمند است. در این برنامه سعی شده با ادبیات مردم با آنها تعامل شود تا آنها حس اطمینان خاطر داشته باشند و در نهایت متقاعد شوند که می‌توانند بخشی از سرمایه خود را در کارن‌کراد سرمایه‌گذاری کنند.»

ارزیابی و شفافیت برای سرمایه‌گذاری

بنابر گفته‌های عمیدی، در برنامه کارمانی مجری و شرکت‌کنندگان و ارزیاب‌ها حضور دارند. در این برنامه ضمن ارزیابی طرح، اطلاعاتی که لازم است مردم از آن اطلاع داشته باشند بیان می‌شود و پس از بررسی‌ها، پرونده به داورها منتقل می‌شود. در این مرحله داور پس از پرسش‌ و پاسخ، درباره سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در طرح رأی می‌دهد. حداقل سقف سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد تومان است و صاحبان طرح می‌توانند از طریق وب‌سایت کارن‌کراد درخواست حضور خود را اعلام کنند.

عمیدی تصریح کرد که ماهیت کسب‌وکار، ارزیابی، پاسخ به سؤالاتی که در مسیر سرمایه‌گذاری پیش می‌آید و نهایتاً تصمیم‌گیری از اصلی‌ترین اهداف برنامه کارمانی است.

نقدشوندگی بدون محدودیت سرمایه‌ها

مدیرعامل کارن‌کراد در انتهای گفت‌وگو از خدمت جدید شرکت با همکاری بانک کارآفرین خبر داد و اعلام کرد که قرار است به‌زودی امکان گواهی ضامن نقدشوندگی بر طرح‌های کارن‌کراد اعمال شود‌. به گفته عمیدی، به‌واسطه این طرح سرمایه‌گذار می‌تواند در هر روز و ساعت سرمایه خود را نقد کند.

 

 

 

 


خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.