مدل جدید اعتبارسنجی به زودی اجرایی می‌شود

مدل جدید اعتبار سنجی به زودی شکل اجرایی به خود خواهد گرفت و اکثریت افراد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

رضا قاسم‌پور مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران با اعلام این خبر گفت: در مدل اعتبارسنجی فعلی فقط ۳۰ درصد افراد تحت پوشش اعتبارسنجی قرار می‌گیرند، در اصل امکان اعتبارسنجی از کسانی وجود دارد که فقط به بانک مراجعه کرده و تسهیلات دریافت کرده باشند. اما در مدل جدید با شاخص‌هایی که در نظر گرفته شده تعداد بیشتری از افراد تحت پوشش قرار خواهند گرفت و فقط تسهیلات بانکی شاخصه‌ای بر ارزیابی امتیاز اعتباری اشخاص نخواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که مدل جدید اعتبار سنجی از چه زمانی اجرا می‌شود گفت: از تیرماه گذشته این مدل آماده بوده است و مصوبات لازم در این زمینه نیز اخذ شده و به زودی شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.

او با اشاره به اقداماتی که برای به‌روزرسانی شاخص‌های اعتبارسنجی صورت گرفته است گفت: در مدل فعلی فقط ۲۰ شاخص که اکثریت آنها نیز شاخص‌های بانکی هستند مورد بررسی قرار می‌گیرند اما با مطالعاتی که صورت گرفته و مدل جدیدی که تصویب و نهایی شده است ۷۸ شاخص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او تاکید کرد که در ابتدا در نظر داشتیم با بررسی ۲۴۸ شاخص به نمره اعتباری افراد برسیم اما بررسی‌های ما نشان داد که هنوز برخی از پایگاه داده‌های موجود، اطلاعات کافی جهت مدلسازی را در اختیار ندارند و در نهایت توانستیم با همکاری با نهادها و سازمانهای مختلف از جمله بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، قوه قضائیه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان امور مالیات، فراجا و شبکه بانکی کشور به ۷۸ شاخص برسیم.

طبق گفته او، شرکت اعتبارسنجی ایران در نظر دارد پس از پیاده سازی مدل اعتبارسنجی جدید، در دوره‌های کوتاه‌مدت این مدل را ارتقا دهد و به تدریج از داده‌های سازمانهای دیگر نیز برای افزایش در دقت مدل اعتبارسنجی اشخاص استفاده نماید.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران تاکید کرد که مقرر شده تمامی افراد متقاضی استفاده از اعتبار سنجی یکبار به سامانه دولت من یا پنجره واحد خدمات هوشمند دولت الکترونیکی مراجعه کنند و اجازه استفاده از اطلاعات و داده‌هایشان برای اعتبارسنجی را بدهند و پس از آن امکان استفاده از داده‌ها وجود داشته باشد.

قاسم‌پور گفت: هر چند این روند ممکن است مسیر اعتبارسنجی را کمی طولانی کند و برای کاربران سخت باشد اما باید برای یکبار این اجازه از شهروندان گرفته شود تا امکان استفاده از داده‌هایشان برای اعتبارسنجی فراهم شود.

او با اشاره به اینکه برای اعتبار سنجی افراد باید پیشینه داده‌ای افراد نیز مورد استفاده قرار گیرد گفت: بسیاری از داده‌هایی که ما می‌توانسیم برای اعتبارسنجی از آن استفاده کنیم از پیشینه کافی ۵ ساله بهره‌مند نبودند و داده‌های جدیدی به شمار می‌آمدند از همین رو ما در این مرحله از این داده‌ها استفاده نکردیم.

قاسم‌پور گفت در فاز اول، اعتبارسنجی اشخاص حقیقی نهایی خواهد شد و در فاز بعد اعتبارسنجی اشخاص حقوقی را اجرا و نهایی خواهیم کرد. طبق گفته او مطالعات برای اعتبارسنجی اشخاص حقوقی آغاز شده است. او پیش‌بینی کرد که تا پایان سال مدل اولیه اعتبارسنجی اشخاص حقوقی مشخص شود.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران در پاسخ به این سوال که داده‌ها را چگونه جمع‌آوری می‌کنید گفت: با مذاکراتی که صورت گرفته ‌است داده‌ها به صورت طبقه‌بندی و به صورت وب‌سرویسی دراختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد و این شرکت از طریق بانک مرکزی به داده‌ها دسترسی دارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.