رییس رگولاتوری:‌

استفاده از IPv6 در دستور کار اپراتورها قرار گرفت

ازجمله مزایای «آدرس‌دهی ورژن 6 در سند راهبردی گذر به این نظام» می‌توان به افزایش افزایش امنیت اشاره کرد.

فاواپرس: بنابر اعلام رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، موضوع استفاده از IPv6 در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است و به‌زودی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح خواهد شد.

نسخه 6 آی‌پی (IPv6) آخرین نسخه از پروتکل اینترنت است و با نسخه رایج 4 (IPv4) تفاوت بسیاری دارد؛ در ورژن 6، طول آدرس‌ها 128 بیت بوده و دامنه بسیار گسترده‌ای را پشتیبانی می‌کند و طی سال‌های گذشته، در سطح بین‌المللی تلاش‌های متعددی برای گذر به IPV6 صورت گرفته است.

در همین راستا امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در پاسخ به درخواست کاربری مبنی بر فعال‌شدن پروتکل IPv6 در یک اپراتور ارتباطی برای رفع مشکل پکت لاست و کندی سرعت اینترنت اپراتور گفته‌شده، اظهار کرد: موضوع استفاده از IPv6 در دستور کار اپراتورهاست و به‌زودی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح خواهد شد.

درواقع IPv4 یک بستر برای آدرس‌های اینترنتی است که کشورهای جهان از آن استفاده می‌کنند، اما کمبود این آدرس باعث مشکلاتی برای شرکت‌های دولتی و خصوصی در کشورها شده که برای رفع آن، ورژن جدیدی به نام IPV6 در بیشتر کشورهای جهان پیاده‌سازی شده و یا درحال پیاده‌سازی است.

بنابر اظهارنظرهای مسئولان، درحال‌حاضر یک‌سوم آدرس‌های IPv4 در انحصار آمریکا قرار دارد و به عبارتی، به‌ازای هر آمریکایی، چهار IPv4 وجود دارد؛ اما در ایران، سرانه هر کاربر از آدرس‌های IPv4 میزان 0/25 درصد است و ایران رتبه 34 دنیا را از لحاظ تخصیص آدرس‌های IPv4 دارد.

ازجمله مزایای آدرس‌دهی ورژن 6 در سند راهبردی گذر به این نظام می‌توان به افزایش فضای آدرس‌دهی، پیکربندی خودکار، امنیت بالاتر، مسیریابی کاراکتر، سهولت در ارتباطات چندگانه و پشتیبانی قوی از امکانات چندبخشی اشاره کرد.

بیش از 12 میلیون آدرس IP در کشور وجود دارد که 0.33 درصد از سهم کل IPv4 در دنیا را تشکیل می‌دهد، این درحالی است که نبود تعداد کافی از IPv4 مشکلات عدیده‌ای را در راستای توسعه شبکه و فعالیت اپراتورها و کسب‌وکارها ایجاد می‌کند.

تاکنون 20 درصد از کاربران نهایی ایران به IPv6 مهاجرت کرده‌اند و شبکه‌های دولتی و سازمانی درحال اخذ مجوزهای لازم برای گذار به IPv6 هستند. همچنین اقداماتی درخصوص رزرو IPv6 توسط ایران انجام شده، به‌طوری‌که هم‌اکنون ایران از منظر رزرو IPv6 در جهان دارای رتبه 23 است.

این خبر درحالی منتشر شده که هفته گذشته در گزارش منتشرشده از کلودفلر، با وجود رشد استفاده از آی‌پی نسخه ۶ در سرتاسر جهان، سهم این آی‌پی در ارتباطات اینترنتی ایران فقط به ۵ درصد می‌رسد که به‌هیچ‌وجه رقم مناسبی نیست. برای مقایسه، طبق آمار موجود، در ابتدای سال جاری میلادی در سرتاسر جهان بیش از ۴۰ درصد ارتباطات براساس IPv6 صورت می‌گیرد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.