ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت:

هیچ‌گونه مجوزی به سیگارهای الکترونیکی داده نمی‌شود

رییس دبیرخانه ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت اظهار داشت که هیچ مجوزی از سوی وزارت بهداشت برای فروش قانونی محصولات دخانی الکترونیکی صادر نخواهد شد.

فاواپرس: رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت اعلام کرد که وزارت بهداشت هیچ‌گونه مجوزی برای فروش قانونی محصولات دخانی الکترونیکی صادر نخواهد کرد؛ چرا که به گفته این نهاد، سیگارهای الکترونیکی به مصرف دخانیات دامن می‌زنند.

این صحبت درحالی مطرح شده است که براساس آخرین آمارهای جهانی، گردش مالی دخانیات در ایران سالانه 60 هزار میلیارد تومان است و همچنین خسارت ناشی از مصرف دخانیات در کشور بین 110 تا 120 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که شامل 60 هزار میلیارد تومان مصرف دخانیات و 60 هزار میلیارد تومان زیان به بخش سلامت کشور است. همچنین آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد که میزان مصرف ایرانیان در سال 1401 به 73 میلیارد نخ سیگار رسیده است.

«بهزاد ولی‌زاده»، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات، در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد که خریدوفروش سیگارهای الکترونیکی در کشور ممنوع شده است و این وزارتخانه به‌هیچ‌عنوان زیر بار ارائه مجوز قانونی فروش محصولات دخانی الکترونیکی نخواهد رفت.

او دراین‌خصوص گفت: «در جلسات خود با ستاد صنایع دخانی و اصناف بر این موضوع تأکید کردیم که جلوی فروش سیگارهای الکترونیک که به‌شکل قاچاقی وارد کشور می‌شود، بگیرند.» او ادامه داد: «دنیا گرفتار این مسئله شده است و کسانی که به قاچاق سیگار الکترونیک اقدام می‌کنند، به مصرف دخانیات دامن ‌می‌زنند و تهدیدکننده سلامت عمومی هستند.»

ولی‌زاده ضمن تأکید بر تهدیدکننده سلامت عمومی این محصول، بیان کرد که این محصولات حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند و برای افراد وابستگی ایجاد می‌کنند و فرد در عین مصرف دخانیات معمولی،‌ اقدام به مصرف سیگار الکترونیک کرده و هزینه‌های هنگفتی را به بخش سلامت تحمیل می‌کند.

او به خطرات سلامتی مرتبط با مصرف سیگارهای الکترونیکی، ازجمله خطر انفجار باتری این محصولات که موجب متلاشی‌شدن استخوان فک، دندان‌ها و بافت صورت مصرف‌کننده شده است، اشاره کرد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.