انتخابات الکترونیکی در استان تهران منتفی شد

استاندار تهران خبر داد شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیکی در استان تهران مخالفت کرده است.

فاواپرس‌: استاندار تهران از لغو برگزاری انتخابات الکترونیکی در این استان خبر داد. علیرضا فخاری در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: «قبلا پیش‌بینی‌هایی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در استان تهران شده بود اما با تصمیم شورای نگهبان این امر برای این استان منتفی شد و انتخابات امسال در این استان به منوال سال گذشته انجام خواهد شد.»

ماه گذشته استاندار تهران از آماده شدن تمهیدات لازم در استان تهران برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی خبر داده بود و گفته بود آموزش‌های لازم در این زمینه داده شده است. او از اهمیت رای شورای نگهبان در خصوص اینکه انتخابات الکترونیکی در تمام استان تهران یا بخشی از آن به صورت الکترونیکی برگزار شود گفته بود که به نظر می‌رسد به طور کامل منتفی شده است.

مجلس شورای اسلامی خرداد ماه امسال تصویب کرد که انتخابات اسفند ماه در یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس به صورت الکترونیکی برگزار شود.وزارت کشور نیز اعلام کرده بود، انتخابات مجلس ۱۴۰۲ در ۶۵ هزار شعبه برگزار می‌شود که بر اساس قانون باید فرایندهای رای‌گیری در حدود ۸ هزار شعبه به صورت الکترونیکی انجام شود.

در دوره‌های گذشته برگزاری انتخابات، بارها موضوع برگزاری کاملا الکترونیکی انتخابات مطرح شده است و هر بار به دلایل مختلف شورای نگهبان با آن مخالفت کرده است.

اولین بار در زمان دولت هاشمی رفسنجانی و برای برگزاری انتخابات دولت دوم وی در سال ۷۲ قرار شد برای شمارش آرا از دستگاه فکس استفاده شود اما این تصمیم عملی نشد. در دولت محمد خاتمی نیز، دولت در سال ۷۷ در انتخابات شورای شهر از شمارش الکترونیکی آرا استفاده کرد. این تجربه، اولین مورد موفق استفاده از فرایندهای الکترونیکی در انتخابات بود.

بعد از آن در انتخابات مجلس ششم در سال ۷۸ دولت می‌خواست انتخابات مجلس ششم را الکترونیکی برگزار کند اما شورای نگهبان دو روز مانده به انتخابات و با وجود اینکه تمامی هماهنگی‌ها انجام شده بود با این کار موافقت نکرد. سپس شورای نگهبان، بار دیگر و این بار در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری دولت هشتم در سال ۸۰ نیز به دلیل اینکه از کارکرد نرم‌افزارهای شمارش آرا اطمینان نداشت با این موضوع مخالفت کرد.

سال ۸۶ نیز شورای نگهبان موافقت کرد برخی از مراحل انتخابات مجلس تنها در ۱۳ شهر به صورت الکترونیکی برگزار شد و سال ۸۸ هم شورای ناظر بر انتخابات، نرم‌افزاری که طراحی شده بود را تایید نکرد.

در نهایت سال ۹۸ انتخابات شورایاری‌های شهر تهران که مجری آن شهرداری بود به صورت کاملا الکترونیکی برگزار شد و تبدیل به اولین تجربه موفق برگزاری انتخابات کاملا الکترونیکی در ایران شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.