دبیر شورای عالی فضای مجازی:

مصوبه ممنوعیت استفاده از فیلترشکن‌ها، مخاطب عمومی ندارد

دبیر شورای عالی فضای مجازی برداشت‌ها از مصوبه اخیر این شورا درباره ممنوعیت استفاده از فیلترشکن را «نادرست» خواند و اعلام کرد این مصوبه «مخاطب عمومی ندارد.»

دبیر شورای عالی ملی فضای مجازی به تازگی مصوبه‌ای از این شورا را ابلاغ کرده است که براساس آن استفاده از آنچه «پالایش‌شکن‌» خوانده شده،‌ ممنوع است. این نخستین بار است که استفاده از فیلترشکن، ممنوع اعلام می‌شود. پیش از این و در قانون جرایم رایانه‌ای، فروش فیلترشکن، جرم‌انگاری شده بود. انتشار مصوبه اخیر شورا با واکنش‌های بسیاری روبرو شد؛ اما اکنون دبیر شورای عالی برداشت‌ها از این مصوبه را نادرست خوانده است.

محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی به شبکه خبر تلویزیون گفت: مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی یک سند سیاستی است و مخاطب آن، دستگاه‌های قید شده در ابتدای ابلاغیه هستند.

او با بیان اینکه این سند و به طور خاص بند ششم آن که در خصوص ممنوعیت استفاده از پالایش‌شکن‌هاست، مخاطب عمومی ندارد، افزود: برداشت‌های صورت گرفته درباره اینکه مخاطب این مصوبه مردم هستند، نادرست است بلکه این مصوبه دستگاه‌ها و تنظیم‌گران بخشی را ملزم کرده که امکان دسترسی مردم به سکوها و خدمات پرمخاطب خارجی را در چهارچوب قوانین و با ساز و کارهای جدید فراهم کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: قطعا اگر نیازهای مردم به این خدمات برطرف شود، دیگر نیازی به استفاده از پالایش‌شکن‌ها و فیلترشکن‌ها ندارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: مصوبه سیاستی اخیر در امتداد ابلاغیه سال ۱۳۹۸ است که مجوزهای قانونی را برای مواردی که راهکارهای دیگر جوابگو نیستند، فراهم می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (۲ اسفند) در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد این مصوبه شورا هنوز به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.