فاواپرس: فیلیمو در اکانت رسمی اینستاگرام خود با عنوان «فریب نخورید» نسبت به شباهت نام پلتفرم «فیلیمیوم» به «فیلیمو» هشدار داد. کسبوکار ناشناخته فیلیمیوم هم در پاسخ به هشدار فیلیمو اعلام کرد انتخاب نام فیلیمیوم ترکیب فیلم و پریمیوم است و ربطی به فیلیمو ندارد.
فیلیمو در اکانت اینستاگرام خود نوشت: ««به اطلاع مردم و مخاطبان شبکه نمایش خانگی میرساند که پلتفرمی به نام «فیلیمیوم» که با قصد و نیت قبلی و کاملا آگاهانه از برند «فیلیمو» سواستفاده کرده و میکند، هیچ ارتباطی با برند و پلفترم «فیلیمو» ندارد.» فیلیمو در ادامه نوشته است: «تأسفانگیز اینکه «ساترا» با بیتعهدی و بیتجربگیِ محض به این شرکت مجوز رسمی و کتبی فعالیت داده و کاملا غیر مسئولانه، در پاسخ به شکایات و تماسهای مردمی و گزارشهای مکتوب ما، با بیتفاوتی از کنار آن گذشته و فیلیمو و فیلیمیوم را مشابه و گمراه کننده نمیداند.»
فیلیمو این شرکت را «خطاکار» خوانده و نوشته است: «متأسفیم که در این شرایط، با وجود پیگیری حقوقی در مراجع ذیصلاح -به دلیل زمانبر بودن برای نیل به نتیجه- کاری بیش از اطلاعرسانی از دست فیلیمو برنمیآید.»
واکنش فیلیمیوم به فیلیمو
ساعتی پس از انتشار این متن فیلیمیوم هم اعلام کرد انتخاب نام فیلیمیوم ترکیب فیلم و پریمیوم است و ربطی به فیلیمو ندارد. فیلیمیوم اعلام کرده است: «فیلیمیوم یک رسانه مستقل بوده و محتوا، قیمت گذاری و تبلیغات کاملا منحصر به فرد خود را دارد و هیچ شباهتی به پلتفرم های دیگر موجود در بازار ندارد. فیلیمیوم از روز اول فعالیت با اخذ کلیه مجوزهای لازم اقدام به ارائه سرویس کرده است.»
بیانیه این شرکت، فیلیمیوم را ترکیبی از فیلم و پریمیوم به معنای محتوای با کیفیت اعلام کرده است و توضیح داده: «با توجه به قیمتهای بالای سایر پلتفرمها فیلیمیوم اقدام به ارائه بستههای اقتصادی و تخفیفهای ویژه کرده است که مورد توجه کاربران قرار گرفته است. فرآیند خرید اشتراک در فیلیمیوم شفاف بوده و از لحظه نخست بر مزیت رقابتی خود که ارائه بسته محتوایی ارزان قیمت است تکیه کرده است.» فیلیمیوم همچنین گفته است: «پیشنهاد میشود که فیلیمو به جای تخریب این چنینی رقبا، روی سرویس محتوا و تبلیغات خود تمرکز کند.»
جوابیه ساترا به فیلیمو درباره فیلیمیوم
ساعتی پس از این دعوای فیلیموم و فیلیمیوم، ساترا علیه فیلیمو موضعگیری کرد. در بیانیهای که عصر ایران منتشر کرده است ساترا اعلام کرد «دلیل صدور بیانیه فیلیمو به بهانه صدور مجوز برای رسانهای به نام فیلیمیوم و ارایه نسبتهای ناروا به ساترا این است که سکوی دیگری به حریم منافع این بنگاه اقتصادی نزدیک شده و به صورت قانونی نامی نزدیک به نام فیلیمو برای سکوی خود برگزیده است.»
سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در ادامه گفته است: «دعوا بر سر واژه فیلم نیست چون عبارت فیلم، کلمهای عام است و فیلیمو تا این لحظه ادعایی برای مالکیت این کلمه در کل جهان حقیقی و مجازی اعلام نکرده است بلکه مساله افزودن دو حرف به آن است که برای فیلیمو حقوق مالکانه ایجاد میکند اما افزودن چهار حرف به همان واژه عام برای فیلیمیوم ناقض حقوق دیگران میشود.»
بر همین اساس روابط عمومی ساترا به فیلیمو توصیه میکند قبل از بیان نسبتهای ناروا نسبت به نهاد تنظیمگر صوت و تصویر فراگیر، قوانین کشور در این زمینه مطالعه شوند.
مبنای صدور مجوز به رسانهها در ساترا دامنه اینترنتی آنهاست که فرایند اختصاص نام و حل و فصل اختلافات از طریق مرکز ثبت دامنه کشوری ایران (ایرنیک) انجام میشود و موضوع شباهت فیلیمو و فیلیمیوم در آن مرکز مطرح نبوده و هر دو دامنه ثبت قانونی شدهاند.
ادامه متن بیانیه ساترا در ادامه آمده است: «لذا رسانههای «فیلیمو» و «فیلمیوم» مطابق مجوزهای اعطاء شده دو رسانه مجزا هستند و این امکان فراهم شده که کاربران رسانهها بتوانند برای استعلام اعتبار مجوزها و یا اخذ اطلاعات رسانههای دارای مجوز به سامانه ساترا مراجعه نمایند.
همچنین ساترا یادآور میشود که بر اساس قانون، رسانههایی که متقاضی استفاده از علامت تجاری (نمانام و …) هستند در زمان اخذ مجوز ملزم به ارائه مستندات ثبت علامت در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور میباشند و طبیعتاً ساترا نمیتواند اشخاص را از منافع نام دامنه اینترنتی و یا علامت تجاری ثبت شده قانونی به صرف ادعا و یا ناخوشایندی رقبایشان محروم نماید.»