به گزارش فاواپرس به نقل از رویترز، گروهی از نمایندگان مجلس آمریکا ۴ لایحه جدید با هدف کنترل قدرت شرکتهای بزرگ فناوری ارائه کردهاند که یکی از آنها در صورت تصویب به تجزیه شرکتهای مذکور منجر میشود. طبق اطلاعات موجود، دو لایحه به چالش شرکتهای بزرگی مانند آمازون و گوگل مربوط هستند که نخست پلتفرمی برای کسب و کارهای دیگر ایجاد و سپس خود با آنها رقابت میکنند.
از سوی دیگر شرکتها نمیتوانند مالک زیرمجموعههایی باشند که در پلتفرم آنها فعال هستند و با کسب و کارهای دیگر رقابت میکنند. این امر احتمالاً شرکتهای بزرگ فناوری را وادار میکند تا داراییهایشان را بفروشند.
در یک لایحه دیگر اشاره شده اقدام شرکتها برای ارجحیت دادن محصولات خودشان بر دیگر کالا و سرویسهای موجود در پلتفرم شان غیر قانونی است و نقض آن جریمه ای شامل ۳۰ درصد درآمد سالانه کسب و کار را در پی خواهد داشت.
لایحه سوم از شرکتهای فناوری میخواهد از هرگونه ادغام خودداری کنند مگر آنکه نشان دهند شرکت خریداری شده رقیب هیچیک از محصولات یا سرویسهای موجود در پلتفرم شان نیست.
لایحه چهارم پلتفرمها را وادار میکند تا به کاربران اجازه دهند در صورت تمایل اطلاعاتشان را به مکان دیگری (از جمله کسب وکار رقیب) منتقل کنند.
علاوه بر ۴ لایحه گفته شده، لایحه پنجمی نیز وجود دارد که از وزارت دادگستری و کمیسیون فدرال تجارت میخواهد قانونی بودن عملیاتهای ادغام شرکتهای بزرگ را ارزیابی کند و بودجه این سازمانها را نیز افزایش میدهد.
پرامیل جایاپال یکی از سناتورهای حامی این اقدام میگوید: از آمازون و فیس بوک گرفته تا گوگل و اپل، کاملاً واضح است که این شرکتهای فناوری چنان بزرگ شدهاند که نظارت بر آنها مشکل شده است.
این درحالی است که اتاق بازرگانی آمریکا به شدت با روند اقدامات ذکر شده در لایحه مخالف است. نیل بردلی یکی از اعضای این اتاق در بیانیهای اعلام کرد: لوایحی که به جای تمرکز روی روشهای کسب و کاری، شرکتهای خاصی را هدف میگیرند، سیاست گذاری بد به حساب می آیند و ممکن است غیر قانونی اعلام شوند.
«پرامیلا جیاپال»، نماینده مجلس آمریکا در خصوص این طرحها گفت: «از آمازون و فیسبوک گرفته تا گوگل و اپل، واضح است که غولهای فناوری بیش از حد بزرگ هستند که به بقیه اهمیت دهند و بیش از حد قدرت پیدا کردهاند که به جای سودآوری، مردم را در اولویت بگذارند. طرحهای تاریخی ما مانع از رفتارهای ضدرقابتی و انحصارطلبانه میشوند و عدالت و رقابت را به بازار برمیگردانند و در عین حال صحنه رویارویی شرکتها را متعادل میکنند و به نوآوری اجازه شکوفایی میدهند.»
پنج طرحی که از سوی قانونگذاران پیشنهاد شده از قرار زیر است:
- قانون نوآوری و انتخاب آنلاین: از رفتار تبعیضآمیز پلتفرمهای پرقدرت از جمله مسدودسازی رقبا، اولویت دادن به خود و انتخاب برندگان و بازندگان آنلاین جلوگیری میکند.
- قانون رقابت پلتفرمی و فرصت: از تصاحب رقبا توسط پلتفرمهای غالب و خریدهایی جلوگیری میکند که موجب گسترش و سیطره هرچه بیشتر بر بازارهای آنلاین میشود.
- قانون پایاندهی بر انحصار پلتفرمها: قدرت کنترل کسب و کارهای مختلف را از پلتفرمهای غالب میگیرد و اجازه نمیدهد شرکتها به نفع خود و به ضرر رقبا صحنه آزاد و منصفانه رقابت را بر هم بزنند.
- قانون افزایش سازگارپذیری و رقابت از طریق امکان جابهجایی سرویسها (ACCESS): با پایین آوردن موانع ورود و کاهش هزینههای تغییر برای کسب و کارها و مصرفکنندگان از طریق افزایش تعاملپذیری و حملپذیری اطلاعات به بستر رقابت کمک میکند.
- قانون مدرنسازی هزینه ادغام: برای اولین بار در دو دهه اخیر مقررات هزینه ادغام شرکتها را بهروز میکند تا وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا ابزارهای لازم برای اجرای قوانین ضدانحصار را داشته باشند.
یکی از این قوانین موسوم به قانون «پایاندهی بر انحصار پلتفرمها» عملا میتواند منجر به تجزیه شرکتهایی مثل آمازون شود که از نظر اندازه و اثرگذاری بسیار بزرگ شدهاند. این طرحها پس از آمدن به صحن مجلس و دریافت رای موافق از نمایندگان باید به سنا بروند. اگرچه این قوانین بهصورت مستقیم از هیچ شرکتی نام نبردهاند، ولی میتوانند ادامه فعالیتهای اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون را با چالشها و مشکلات زیادی مواجه کنند.