مدیرعامل همراه اول:

نرخ موثر فروش دیتا در ایران فاجعه است

مدیرعامل همراه اول در مجمع سالانه این شرکت، نرخ موثر فروش دیتا توسط اپراتورهای همراه را ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و آن را «فاجعه» خواند. او عنوان کرد تنها جایی که در کشور مشمول شعار سال یعنی «مهار تورم» می‌شود، صنعت ارتباطات است.

به گزارش فاواپرس، مجمع عمومی سالانه شرکت ارتباطات سیار ایران امروز (۲۸ خرداد ۱۴۰۲) برگزار شد. در این مجمع، مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در واکنش به انتقاد سهامداران نسبت به افزایش هزینه‌های این شرکت و رشد ناکافی درآمدها، عنوان کرد که اپراتورهای همراه هم‌اکنون هر گیگ اینترنت را حدود ۳۶۰۰ تومان می‌فروشند این در حالی است که هزینه‌های ارزی و تحریم‌ها و تورم عمومی به صورت سالانه، هزینه‌های اپراتورها را افزایش می‌دهند.

اخوان عنوان کرد این قیمت‌گذاری دستوری و اجازه نداشتن برای تغییر بسته‌ها در کنار پولی که اپراتور در قالب حق‌السهم، مالیات، عوارض گمرکی و… به دولت می‌پردازند باعث شده است از نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد شرکت تنها ۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سود خاص باقی بماند.

سود ۴۴۹ ریالی برای هر سهم همراه

اخوان بهابادی در مجمع همراه اول درباره درآمدهای این شرکت در سال ۱۴۰۱ گفت: درآمد عملیاتی شرکت اصلی در سال گذشته ۳۹ هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال قبل‌تر، ۳۲ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین سود شرکت اصلی ۵ هزار و ۴۳ میلیارد تومان بوده است.

او افزود: این افزایش درآمدها و سود در حالی است که در ۶ ماهه دوم سال گذشته به دلیل محدودیت‌هایی که در اینترنت ایجاد شد، ما با مشکلات جدی مواجه شدیم و حتی احتمال می‌دادیم از نظر سود با کاهش روبرو شویم؛ اما با همکاری دوستان در شرکت این اتفاق رخ نداد و سود افزایش یافت.

مدیرعامل همراه اول درآمد این شرکت از محل دیتا و پیامک را ۲۱ هزار و ۷۲۶ میلیارد تومان عنوان کرد که حدود ۵۵ درصد درآمدهای عملیاتی همراه اول را شامل می‌شود. همچنین به گفته او درآمد تلفیقی گروه همراه اول (شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه) به ۳۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است که از این مبلغ، ۵ هزار و ۸۵۴ میلیارد تومان سود گروه تلفیقی است.

به گفته او سود شرکت اصلی به ازای هر سهم، ۶۷۱ ریال و سود هر سهم گروه تلفیقی ۷۷۸ ریال است.

مدیرعامل همراه اول درخواست تقسیم ۵۰ درصد سود میان سهامداران را داشت؛ اما به پیشنهاد نماینده سهامدار اصلی (شرکت مخابرات ایران) در نهایت ۷۰ درصد سود همراه اول میان سهامداران تقسیم شد که بدین ترتیب به هر سهم همراه اول ۴۴۹ ریال سود تعلق می‌گیرد.

مهار تورم فقط برای ICT‌ است

مدیرعامل همراه اول درباره روند درآمدی این شرکت گفت: درآمد یک اپراتور همراه، حاصل ضرب میزان ترافیک شبکه در قیمت است. به صورت متوسط هر سال ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش ترافیک یا همان مصرف در شبکه همراه اول داریم؛ اما این روند در ۶ ماهه دوم سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای برخی پلتفرم‌های خارجی، دچار اختلال شد.

فاواپرس / مهدی اخوان مدیرعامل همراه اول: نرخ موثر فروش دیتا در ایران فاجعه است مجمع همراه اول

اخوان بهابادی درباره تعرفه دیتا نیز گفت: نرخ موثر دیتای همراه در ایران فاجعه است. هیچ صنعتی چنین وضعیتی ندارد که سرویس‌ها و کالاهایش اجازه تغییر قیمت نداشته باشند و این به خاطر قیمت‌گذاری دستوری است.

او افزود: چند سال پیش برخی از بسته‌هایی که زیرقیمت تعیین شده از سوی رگولاتوری بود را در بعضی از درگاه‌ها حذف کردیم اما وزارت ارتباطات از ما به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کرد و نتیجه آن جریمه‌ای شد که هم‌اکنون هم مطرح است و به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ایم.

اخوان گفت: قیمت یک گیگ اینترنت همراه نه در کشورهای اروپایی یا شرق آسیا بلکه در همین کشورهای همسایه حداقل ۲ دلار است که می‌شود ۱۰۰ هزار تومان اما در ایران به طور متوسط ۳۶۰۰ تومان است. این در حالی است که هزینه‌های ما با اپراتورهای دیگر تفاوتی ندارد و حتی به دلیل تحریم‌ها ما با مشکلات بیشتری برای تهیه تجهیزات مواجه هستیم.

مدیرعامل همراه اول عنوان کرد بیش از ۵۰ درصد درآمدهای این شرکت به شکل حق‌السهم، عوارض گمرکی و مالیات به دولت پرداخت می‌شود و مدیریت شرکت روی آنها هیچ اختیاری ندارد.

او افزود: از آن طرف در موقع تعرفه‌گذاری با قیمت‌گذاری دستوری مواجه هستیم و چیزی به نام اپراتور غالب تعریف کرده‌اند که مشمول همراه اول و ایرانسل می‌شود و باید تمام بسته‌های خود را به تصویب رگولاتوری برسانیم.

اخوان گفت: شعار سال که مهار تورم است در هیچ‌جای کشور اجرا نمی‌شود و فقط در حوزه ICT‌ و برای ما است.

ترافیک دیتا ناگهان سقوط کرد

 

اخوان بهابادی با اشاره به محدودیت‌های اینترنت در نیمه دوم سال گذشته گفت: شیب رشد ترافیک مصرفی به صورت منحنی بالا می‌رود اما در ۶ ماهه دوم سال گذشته ناگهان به صورت پلکانی سقوط کرد و با فاصله زمانی دوباره شروع به رشد کرد به نحوی که الان در پایان خرداد ۱۴۰۲ میزان ترافیک دیتای شبکه همراه اول به سطح شهریور ۱۴۰۱ رسیده است.

او عنوان کرد تا پیش از ایجاد محدودیت‌ها برای چند پلتفرم خارجی، ۸۰ درصد ترافیک دیتای شبکه همراه اول مربوط به سرویس‌های خارجی و ۲۰ درصد داخلی بوده است؛ اما هم‌اکنون این نسبت، ۴۰ به ۶۰ شده است.

فاواپرس / مهدی اخوان مدیرعامل همراه اول: نرخ موثر فروش دیتا در ایران فاجعه است مجمع همراه اول

مدیرعامل همراه اول درباره توسعه 5G در شبکه این اپراتور نیز گفت: هم‌اکنون حدود ۴۰۰ سایت نسل ۵ داریم اما در این زمینه چند مشکل وجود دارد. اول پشتیبانی گوشی‌های موجود در بازار از نسل ۵ است که هم‌اکنون رقم بسیار ناچیزی است و دوم اجازه صاحب برندهای گوشی برای پشتیبانی 5G در ایران است که به دلیل تحریم‌ها برخی برندها این اجازه را صادر نمی‌کنند.

او عنوان کرد به دلیل این مسائل، همراه اول تصمیم گرفته است با احتیاط بیشتری در زمینه 5G سرمایه‌گذاری کند تا سرمایه‌ها هدر نروند.

۵۶ میلیون مشترک دیتا

به گفته مدیرعامل همراه اول هم‌اکنون در شبکه این اپراتور ۲۴ میلیون مشترک دائمی و ۷۹ میلیون مشترک اعتباری فعال هستند که ۵۶ میلیون میلیون مشترک از سرویس‌های دیتای همراه اول استفاده می‌کنند که از این میان ۵۰ میلیون نفر مشترک LTE‌ هستند.

اخوان گفت سهم ترافیک LTE‌ در شبکه همراه اول ۸۱ درصد است. همچنین رکورد ترافیک دیتا در شبکه این اپراتور به ۲۰.۵ پتابایت در روز رسیده و در سال گذشته ۵ هزار و ۵۷۴ پیابایت دیتا در شبکه اپراتور اول استفاده شده که این رقم متاثر از محدودیت‌های ۶ ماهه دوم سال است و اگر چنین محدودیت‌هایی نبود، میزان مصرف دیتا بیشتر می‌شد.

به گفته او پهنای باند مصرفی سرویس‌هایی که در دیتاسنترهای همراه اول میزبانی می‌شوند از ۱۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۳۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است. همراه اول ۲ هزار رک در دیتاسنترهای خود دارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.