مدیران اکوسیستم استارتاپی خطاب به رییس مرکز ملی فضای مجازی:

برای ارایه خدمات بهتر نیاز به داده‌های نهادهای دولتی داریم

این مدیران تأکید کردند دریافت داده نباید دوسویه باشد و دولت نباید داده‌ای از حریم خصوصی کسب‌وکارها دریافت کند.

فاواپرس: نشست انجمن تجارت الکترونیکی پیرامون دریافت داده و API از نهادهای دولتی برای کسب‌وکارها برگزار شد. در این نشست رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد طی دو سه سال آینده استارتاپ‌های قوی و خوبی به مردم عرضه خواهد شد. مدیران اکوسیستم استارتاپی کشور نیز مطالبات خود را مطرح کردند و اعلام کردند برای ارائه خدمات بهتر نیاز به داده‌های نهادهای دولتی دارند. این مدیران تأکید کردند دریافت داده نباید دوسویه باشد و دولت نباید داده‌ای از حریم خصوصی کسب‌وکارها دریافت کند.

محمدامین آقامیری با اعلام این موضوع که با ورود کسب‌‌وکارهای مدرن، بازیگران سنتی که به تفاهم رسیده بودند با آن‌ها دچار چالش شدند گفت: یک بازاری برای سال‌های سال فعالیت می‌کرده و حالا کسب‌وکارهای نوین وارد آن شدند. در این حالت دو رویکرد پیش می‌آید، یا بازیگران سنتی این تغییرات را می‌پذیرند و با کسب‌وکارهای مدرن همراه می‌شوند و یا مقاومت از خود نشان می‌دهند. به گفته آقامیری، مقاومتی که از سوی کسب‌وکارهای سنتی رخ می‌دهد اما می‌تواند در نهایت شکسته شود: مسیری که استارتاپ‌ها برای شکستن این مقاومت طی می‌کنند یک مسیر پرهزینه و سخت و ناهموار خواهد بود.

آقامیری باور دارد مرکز ملی فضای مجازی باید این مسیر را هموار کند و در لایه‌های قانون‌گزاری ورود پیدا کند. به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی آن‌ها علاقه‌مند به شنیدن تمام طرح‌ها و پیشنهادات بخش‌های خصوصی نظیر انجمن‌ها و واحد‌هایی مثل نظام صنفی هستند: باور دارم طی دو سه سال آینده، استارتاپ‌های قوی و خوبی به مردم عرضه خواهند شد.

دریافت داده نباید از سوی دولت نسبت به کسب‌وکار صورت بگیرد

فاواپرس / نشست انجمن تجارت الکترونیکی پیرامون دریافت داده و Api

پس از صحبت‌های آقامیری، مدیران چند استارتاپ بزرگ کشور مطالبات خود را درباره دریافت داده و APIاز سوی نهادها مطرح کردند. اشکان آرمندهی مدیرعامل دیوار در صحبت‌های خود اعلام کرد کسب‌وکارها نیاز به استفاده از داده‌های دولتی دارند تا خدمات بهتری ارائه کنند. او با ذکر این نکته که آن‌ها اولین کسب‌وکار اینترنتی بودند که به سامانه شاهکار متصل شدند اعلام کرد: ما دو سه سال درگیر این موضوع بودیم ودر نهایت به آن رسیدیم اما هنوز تیم‌هایی هستند که برای دسترسی به این سامانه مشکل دارند. بحث اتصال به خود این سامانه یک چالش است و هزینه استفاده از سامانه‌ها و داده‌های دولتی نیز گاهی برای کسب‌وکارها بسیار بالا است.

آرمندهی باور دارد آن‌ها برای بالا بردن امنیت معاملات در دیوار باید به یک سری سامانه‌ها دسترسی داشته باشند که هم‌اکنون به آن‌‌ها نرسیدند: ما اگر به یک سری داده دسترسی داشتیم می‌توانستیم هم امنیت معاملات را بالاتر ببریم و هم با گران شدن کالاها در اردیبهشت ماه که هر سال نوک پیکان اتهام‌ها به سمت ما هم روانه می‌شود، مقابله کنیم. آرمندهی تأکید دارد سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با وجود مجوزهایی که تیم آن‌ها از دولت گرفته، با آن‌ها همکاری نمی‌کنند.

مدیرعامل دیوار در پایان صحبت‌های خود به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: درخواست دریافت داده‌های عمومی از نهادهای حاکمیتی یکی از مطالبات کسب‌وکارها برای ارائه خدمت‌رسانی بهتر است اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که این مسیر اگر دو طرفه باشد، خیلی ترسناک است. تجمیع اطلاعات از کسب‌وکارها و ورود به حوزه حریم خصوصی آنها موضوعی است که ضربه بدی به اقتصاد دیجیتال خواهد زد. این موضوع در برنامه جدید توسعه کشور هم دیده شده و می‌تواند آسیب‌زا باشد.

استارت‌آپ‌های سلامت به رسمیت شناخته نمی‌شوند

گلرخ داوران مدیرعامل اسنپ‌دکتر نیز در ادامه این نشست اعلام کرد به رسمیت شناخته‌شدن کسب‌وکارهای حوزه سلامت الکترونیک بزرگترین مشکل آن‌ها است چرا که در این حوزه کشور با خلا قانون‌گزاری روبروست: ما با مقاومت عامدانه وزارت بهداشت روبرو هستیم. او ادامه داد: در راستای بند ۵۲ سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر ارتقای شاخص‌های سلامت و رسیدن به جایگاه اول کشور در بین کشورهای جنوب‌غربی آسیا، ما کسب‌وکارهای حوزه سلامت نیازمند به توجه ویژه‌ای هستیم. داوران باور دارد داده‌های سلامت که در دست نهادهای دولتی است، یک ضرورت برای خدمت‌رسانی بهتر کسب‌وکارها به مردم است.

داوران تأکید دارد که حریم خصوصی کسب‌وکارها نیز بسیار مهم است و همچنین داشتن دیتاهای مرتبط با سلامت شهروندان نیز از جمله موضوعاتی است که کسب‌وکارهای این حوزه به آن نیاز دارند.

اینشورتک‌ها مشکلات پایه‌ای با رگولاتور دارند

محمدرضا فرحی مدیرعامل بیمه‌بازار نیز در ادامه به مشکلات صنعت بیمه اشاره کرد و تأکید کرد جنس مشکلات اینشورتک‌ها در موارد ریشه‌ای است و مشکلات بسیار ریز و زیادی در تعامل آن‌ها با نهادهای دولتی و حاکمیتی وجود دارد. فرحی اعلام کرد قیمت برخی APIها از برخی نهادها نیز چند ده برابر شده و این موضوع به کسب‌وکارها آسیب می‌زند: یک نهاد دولتی می‌گوید بیا با هم پول در بیاوریم، چرا من باید با یک شرکت دولتی پول در بیاورم و اصلاً چرا من باید بخاطر انحصار از یک سازمان دولتی کمک بگیرم؟ او باور دارد نهادهای مختلف باید به آیین‌نامه‌هایی که با کمک بازیگران بخش خصوصی تهیه می‌شود، التزام عمل داشته باشند.

تنظیم‌گری در ایران تعریف درستی ندارد

فاواپرس / نشست انجمن تجارت الکترونیکی پیرامون دریافت داده و Api

محمدمهدی شریعتمدار مدیرعامل جیبیت نیز در ادامه با ذکر این نکته که تیم آن‌ها در سال گذشته به یک میلیارد درخواست پاسخ داده و این عدد امسال احتمالاً به ۴ میلیارد می‌رسد گفت: برای پاسخگویی سریع‌تر به این درخوست‌ها که دامنه آن‌ها از احراز هویت تا دیگر موارد است، نیازمند همکاری نهادهای دولتی هستیم. او باور دارد بعضی از داده ها شمول مالی دارند و بالا بردن خدمات مالی را در پی دارند: همچنین داده‌هایی مثل استعلام بیمه تامین اجتماعی به اعتبارسنجی شخص کمک می کند. استعلام بیمه شخص ثالث و سوابق و استعلام پلاک های فعال یا استعلام دارای هایی منقول و غیر منقول و استعلام تاریخچه معاملات نیز به فین‌تک‌ها کمک می‌کند. داشتن این موارد تحول بزرگی در اقتصاد دیجیتال ایجاد می کند. این دیتاها دست نهادهای مختلف موجود است اما به ما اعطا نمی‌شود.

شریعتمدار باور دارد تعریف درستی از تنظیم‌گری در ایران وجود ندارد: تنظیم‌گران در ایران خودشان در بازار به عنوان یک بازیگر حضور دارند و با بخش خصوصی رقابت دارند و در نهایت وقتی زمین بازی را برای خود خطرناک ببینند، قانونی می‌گذارند تا حریف‌شان حذف شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.