وزیر ارتباطات: تعداد سایت‌های 5G کافی نیست

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اوضاع فعلی 5G در کشور مطلوب نیست ابزار امیدواری کرد تعداد سایت‌های این فناوری تا پایان دولت به ۱۰ درصد سایت‌ها برسد. او همچین گفت توسعه 5G بدون فیبر نوری امکان‌پذیر نیست.

فاواپرس: همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران، امروز (۸ آبان) در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزاری شد. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش گفت: نسل پنجم حتما زیرساختی مبتنی بر فیبر می‌خواهد. من هفته پیش به عمان رفتم که ۸۰ درصد پوشش 5G دارد. آنها هم ابتدا فیبر را دنبال کردند. فیبر نوری زیرساختی برای نسل پنجم و نسل‌های بعدی است.

زارع‌پور همچنین در مورد فرکانس گفت: مقدمات مزایده فرکانس ۳۷۰۰-۳۸۰۰ فراهم شده است. مذاکرات برای فرکانس‌هایی که در اختیار دیگر نهادها است را نیز شروع کرده‌ایم.

او در ارتباط با تعداد سایت‌های 5G در کشور گفت: وضع موجود خوب نیست و سه چهار درصد سایت‌ها از این نسل است. امیدوارم تا پایان دولت به ده درصد برسد.

وزیر ارتباطات به شبهات مرتبط با نسل پنجم نیز گفته: در مورد نسل پنجم شبهاتی وجود دارد. دوستان در نسل پنجم بررسی کردند که میزان تشعشع از استانداردهای جهانی حتی کمتر است. برخی می‌گویند نسل پنجم با واکسن کرونا چیپست وارد بدن‌مان کرده است و برخی می‌گویند می‌شود با آن موجود زنده دانلود کرد. باید به این شبهات باید پاسخ داده شود.

در سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات هدف‌گذاری شده است پوشش ۸۰ درصدی جمعیتی با پهنای باند حداقل ۲۵ مگابیت بر ثانیه فراهم شود. زارع‌پور این هدف‌گذاری را حداقلی دانست و گفت هدف‌گذاری ما برای ارتباطات ثابت ۵۰ و برای ارتباطات سیار ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

به گفته وی تا پنج سال آینده شاهد یک اتفاق بزرگ در حوزه ارتباطات کشور خواهیم بود.

مدیرعامل ایرانسل: 5G اقتصادی نیست

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل گفت: هفته قبل ۶۵۰امین سایت نسل پنج را راه‌اندازی کردیم. در حال حاضر ۶ میلیون مشترک با قابلیت نسل پنج در کشور فعال است و ۶۰۰ هزار نفر از آن استفاده کرده‌اند. دلیلش این است بیش از ۵۰ درصد گوشی‌های فعال در کشور متعلق به یک برند خاص است که 5G روی آنها فعال نیست و این سرویس به دلیل تحریم برای گوشی‌های کاربران به جز دو برند چینی فعال نیست.

او ادامه داد: هزینه توسعه شبکه مخصوصا موبایل بالاست. نبود زیرساخت فیبر توسعه شبکه موبایل را گران کرده است. اگر فیبر داشتیم طراحی شبکه موبایل به شکل دیگری بود. در بسیاری از کشورها دکل‌های بزرگ با این ابعاد و تعداد دیده نمی‌شود.

عباسی آرند در مورد کاهش توان سرمایه‌گذاری اپراتورها نیز توضیح داد: در ایرانسل سال ۹۶-۹۷ قریب به ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم اما از آن موقع به دلیل کاهش ارزش پول ملی توان سرمایه‌گذاری اپراتورها کم شد. زمانی سالی یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کردیم و الان به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

مدیرعامل ایرانسل اضافه کرد: هزینه‌ها دلاری و درآمدها ریالی است و تعرفه‌ها نیز تغییر نکرده است. سرویس موبایل در دنیا یک سرویس لوکس است و برای استفاده شبانه‌روزی نیست. مردم شب‌ها باید از شبکه ثابت استفاده کنند در صورتی که پیک مصرف شبکه موبایل یازده شب است. توان اپراتورها به دلیل ثابت ماندن تعرفه در چند سال اخیر کاهش یافته است و با تعرفه‌های فعلی 5G در ایران اقتصادی نیست.

او همچنین در ادامه گفت: توقع داشتیم با 5G هوشمندسازی در صنعت رونق بگیرد. اولین سایت نسل پنج با کاربری صنعتی را در فولاد مبارکه نصب کردیم. در ایران خیلی نمی‌شود امیدوار بود اتفاقی بیفتد مگر اینکه تصمیم جدی‌ای گرفته شود. استفاده از تکنولوژی باید منجر به افزایش راندمان و کاهش هزینه شود. در برخی بخش‌های صنعت آنقدر هزینه‌ها پایین است میلی به استفاده از تکنولوژی و افزایش راندمان ندارند. اگر می‌خواهیم اتفاقی در این حوزه بیفتد باید نظام تعرفه تغییر کند.

۴ هزار سایت تا پایان ۱۴۰۳

امیر محمدزاده لاجوردی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز گفت: متوسط تاخیر شبکه ثابت تهران ۱۰ میلی ثانیه است در 3G نیز ۴۰ میلی ثانیه و برای 4G هم ۳۰ میلی ثانیه است. این تاخیر در 5G به ۱۲ میلی ثانیه می‌رسد.

او ادامه داد: نیازمندی اصلی نسل پنجم فرکانس است. Low band زیر هزار مگاهرتز است و ضریب نفوذ و پوشش آن زیاد است اما مشکل این است محدودیت سرعت دارد و به صورت اسمی ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

لاجوردی افزود: در Mid band هم باند فرکانسی خوبی داریم. سرعت در این محدوده می‌تواند تا یک گیگاهرتز افزایش یابد. از لحاظ پوششی هم تا چندین کیلومتر می‌تواند پوشش ایجاد کند.

او همچنین گفت: سرعت واقعی نسل پنجم در باندهای بالاتر است اما پوشش آن یک و نیم تا دو کیلومتر است و امکان نفوذ در دیوار و درخت را ندارد که می‌شود برای آن راهکارهایی در نظر گرفت.

به گفته رئیس رگولاتوری تا پایان سال ۱۴۰۳ در کشور ۴ هزار سایت 5G خواهیم داشت.

فرکانس ۷۰۰ را جدی بگیریم

حمید بهروزی، معاون فنی و توسعه همراه اول نیز در این رویداد گفت: آرپو اپراتورها در استرالیا ۳۴ دلار است و فرکانس با ۱۸ میلیون دلار در اختیارشان قرار گرفته است. در ایران با آرپوی زیر یک دلار باید به قیمت‌گذاری فرکانس توجه شود.

او ادامه داد: محرکه‌های اقتصادی نسل پنجم بحث خودرو متصل و خودروی خودران است که تاخیر پایین و پایداری بالا نیاز است. در شبکه‌های خصوصی غیر عمومی 5G می‌تواند برخی صنایع را متحول کند.

بهروزی پیشنهاد داد دولت برای مهاجرت صنایع به 5G مشوق بگذارد.

معاون فنی همراه اول همچنین بیان کرد: فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز را جدی بگیریم. در جاهایی که برای پوشش‌های فضای بسته مشکل داریم می‌تواند کمک بسیار خوبی کند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.