دلیل بازداشت مدیرعامل سروش پلاس چه بود؟

مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس، فرهاد مرادی، صبح امروز (۱۳ آذرماه) برای ارایه توضیحاتی در خصوص انتشار محتوای غیراخلاقی در این پیام‌رسان به دادسرای رسانه مراجعه کرده است.

فاواپرس: مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس، فرهاد مرادی، صبح امروز (۱۳ آذرماه) برای ارایه توضیحاتی در خصوص انتشار محتوای غیراخلاقی در این پیام‌رسان به دادسرای رسانه مراجعه کرده است. مدیرعامل هلدینگ مهیمن، مالک سروش‌پلاس، این اتفاقات را «عملیات رسانه‌ای برادران قرارگاهی» توصیف کرد و وزارت ارتباطات نیز گفت انتظار صبوری بیشتری از دستگاه قضایی می‌رود.

حدود ساعت ۱۰ صبح امروز (۱۳ آذر ۱۴۰۲)، سایت خبری مشرق در خبری اختصاصی نوشت: «مدیرعامل یکی از پلتفرم‌های ایرانی به اتهام فراهم کردن بستر انتشار محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی بازداشت شد.» مشرق کمی بعد اعلام کرد این پلتفرم، پیام‌رسان سروش‌پلاس بوده و مدیرعامل آن، فرهاد مرادی، بازداشت شده است.

پس از این اتفاق، مرکز رسانه قوه قضائیه در اطلاعیه‌ای این موضوع را بدون ذکر نام سروش‌پلاس تایید کرد: «تذکر‌های مکرر و چندین باره به مدیرعامل یکی از پلتفرم‌های ایرانی برای چاره‌اندیشی در رابطه با انتشار محتوای غیراخلاقی و انتشار تصاویر مستهجن با بی‌توجهی این پلتفرم همراه بود، در پی این موضوع مقام قضایی در دو نوبت از مدیرعامل این پلتفرم برای این مهم دعوت کرد که با بی توجهی فرد مورد اشاره همراه بود.»

در ادامه از بی‌توجهی مدیرعامل سروش‌پلاس به احضاریه قوه قضائیه خبر داده شده است:‌ «بر اساس این گزارش در سامانه ابلاغ قضایی، برای مدیرعامل این پلتفرم احضاریه صادر شد که با وجود مشاهده ابلاغیه، مدیرعامل این پلتفرم از مراجعه به مرجع قضایی امتناع کرد. پس از امتناع مدیرعامل این پلتفرم ایرانی برای حضور نزد مقام قضایی سرانجام دستور جلب وی صادر شد. پس از جلب مدیرعامل این مجموعه عناوین اتهامی تسهیل دسترسی به محتوای مستهجن و فراهم کردن موجبات فساد از طریق بسترسازی و عدم نظارت منتهی به اشاعه فحشا به وی تفهیم شد.»

طبق اعلام قوه قضائیه، مدیرعامل سروش‌پلاس هم‌اکنون آزاد است.

محمد احسان خرامید، مشاور وزیر ارتباطات و مدیر روابط عمومی این وزارتخانه، در توییتی نوشت: «حمایت و توسعه پلتفرم‌های داخلی از وظایف وزارت ارتباطات بوده و هست، البته التزام به قانون هم وظیفه پلتفرم‌ها است، در حال پیگیری موضوع هستیم و از دستگاه قضایی انتظار صبوری بیشتری در مواجهه با پلتفرم‌های داخلی داریم همانطور که در موارد مشابه با درایت و نگاه حمایتی به موضوع توجه داشتند.»

فاواپرس / دلیل بازداشت مدیرعامل سروش پلاس چه بود؟

مدیرعامل مهیمن: می‌خواهند از سروش پلاس انتقام بگیرند

عباس عسکری، مدیرعامل هلدینگ مهیمن، مالک پیام‌رسان سروش‌پلاس، نیز در گفت‌وگو با شبکه شرق این اتفاقات را «عملیات رسانه‌ای برادران قرارگاهی» توصیف کرد و گفت:‌ «اینها عملیات رسانه‌ای برادران قرارگاهی‌ است برای اینکه از سروش‌پلاس انتقام بگیرند، بیشتر از این هم امکان توضیح ندارم. همیشه عده‌ای هستند که می‌خواهند یک پلتفرم را از مدار فعالیت خارج کنند و روح انحصار به آنها اجازه نمی‌دهد که فعالیت پلتفرم دیگری را در این فضا ببینند.»

او همچنین اعلام کرد مدیرعامل سروش‌پلاس به دادسرای رسانه فراخوانده شده و پس از ارائه توضیحات بازگشته است. بنابراین او دستگیر نشده است.

عسگری همچنین گفته محتوای مجرمانه‌ای که از آن صحبت شده پیش از ورود مقامات قضایی و با گزارش کاربران حذف شده است. مدیرعامل مهیمن همچنین در صفحه توییتر خود نوشته است: «تسلیم این بازی‌های نخ‌نمای شما نمی‌شویم.»

بیانیه روابط عمومی سروش پلاس

روابط عمومی سروش پلاس با انتشار بیانیه‌ای، موضوع احضار مدیرعامل این شرکت را مربوط به روز گذشته (۱۲ آذر) و انتشار خبر بازداشت او را مصداق «بازی رسانه‌ای و تخریب» دانسته است.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

دیروز (۱۲ آذرماه) مدیرعامل سروش‌پلاس جهت پاره‌ای از توضیحات در مورد موضوع پالایش محتوای پیام‌رسان در دادسرای ارشاد حاضر شد. موضوعی که در این روزها شامل حال اغلب کسب‌وکارها و پلتفرم‌ها می‌شود. اما سوالی که قابل طرح بوده موج‌سواری برخی افراد به واسطه بازی رسانه‌ای‌ و تخریب است که به طرز عجیبی این رخداد در رسانه‌ها با عنوان بازداشت مطرح شده است. یا سفارش‌دهندگان این خبر از بار کلمات آگاه نیستند یا مقاصد دیگری در پشت این کلمات دارند.

اتفاقی که مطلوب اصحاب‌ انحصار بوده که پیشتر هم صدای انتقادات و پیشبرد مستقل سیاست‌های پیام‌رسان باعث آزار و اذیت‌شان شده بود.

این بار نیز با غیر امن و غیراخلاقی نشان دادن فضای پیام‌رسان سروش‌پلاس مجددا مسیر انحصارطلبی‌شان را برای خیمه زدن بر روی اکوسیستم پیام‌رسانی و رسانه‌های اجتماعی کشور با سرعت بیشتری طی می‌کنند.

این درحالی‌ست که امنیت خاطر کاربران و حفظ فضای اخلاقی سالم، پیوسته از خطوط قرمز پیام‌رسان بوده و به همین دلیل بسترهای مختلف پالایش محتوا در سروش‌پلاس فراهم شده و کارآمدی این بسترها و آمار و ارقام لازم به‌صورت مداوم به مراجع ذی‌ربط ارائه شده است.

پیام‌رسان سروش‌پلاس همانند گذشته و با هدف ارائه محصولی باکیفیت و مطلوب کاربران به کار خود ادامه خواهد داد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.