راه رهایی از پیامک‌های تبلیغاتی؛ مدیرکل رگولاتوری: به ۱۹۵ شکایت کنید

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید شکایت به سمانه ۱۹۵ راه خلاصی از این پیامک‌ها است.

فاواپرس: پیامک‌های تبلیغاتی، مزاحمان این روزهای کاربران هستند. بسیاری از کاربران تلفن‌های همراه از این امر شکایت دارند که تعداد پیامک‌های تبلیغاتی همواره رو به افزایش است و با وجود ارسال کد ۱۱ برای لغو این پیامک‌ها یا مسدود کردن شماره‌های ارسال‌کننده پیامک‌ها بازهم پیامک‌ها و تماس‌های تبلیغاتی از شماره‌های شخصی متعدد ادامه دارد. مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید شکایت به سمانه ۱۹۵ راه خلاصی از این پیامک‌ها است.

برطبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از شماره‌های شخصی ممنوع است و سیم‌کارت متخلفین مسدود می‌شود اما ازآنجا که متخلفان به راحتی می‌توانند سیم‌کارت دیگری از اپراتوری جدید دریافت کنند، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. از سویی دیگر از آنجا که کاربران از این پیامک‌ها شکایت دارند، به نظر نمی‌رسد روش خوبی برای تبلیغات باشد.

مشترکین تلفن‌های همراه می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰*، مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ و استفاده از نرم‌افزارهای “اپراتور من” پیامک‌های تبلیغاتی را برای شماره خود مدیریت کنند.

تخلفات با شماره‌های شخصی

پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به پیوست گفت: منشا پیامک‌های تبلیغاتی دو دسته است؛ برخی پیامک‌های تبلیغاتی توسط شماره‌های شخصی برای افراد ارسال می‌شوند. افرادی که کسب‌وکاری دارند برای تبلیغات از طریق شماره‌های شخصی خود به افراد مختلف پیامک تبلیغاتی ارسال می‌کنند.

او افزود: ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از طریق شماره تلفن‌های شخصی تخلف است و سازمان تنظیم مقررات همواره به نظارت، کشف تخلفات، شناسایی و قطع سیم‌کارت متخلفان می‌پردازد. البته نمی‌توان تمامی سیم‌کارت‌های کاربران را کنترل کرد. چندصد میلیون سیم‌کارت در اختیار کاربران است و کنترل آن‌ها هم نقض حریم خصوصی مردم است و هم خلاف قانون اساسی.

قره‌داغی گفت: به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنیم که اگر پیامک‌های تبلیغاتی دریافت کردند، گزارش دهند. سازمان تنظیم مقررات در صورت شناسایی افراد متخلف، پیامک‌های تبلیغاتی را لغو کرده و سیم‌کارت فرد متخلف مسدود می‌شود.

ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سرشماره‌ها

او در رابطه با سرشماره‌ها بیان کرد: دسته دوم پیامک‌های تبلیغاتی هستند که توسط سرشماره‌ها ارسال می‌شوند. ۸ شرکت مجوز رسمی دریافت کرده‌اند و بستر ارسال پیامک انبوه برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند. چندمیلیون سرشماره در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است. معمولا کسب‌وکارها بانک اطلاعاتی از مشتریان خود ایجاد کرده و پیامک‌های تبلیغاتی را برای باشگاه مشتریان خود ارسال می‌کنند. در برخی موارد صاحبان بنگاه‌های اقتصادی، باشگاه مشتریان ایجاد نکرده و به صورت رندوم پیامک‌های تبلیغاتی را برای شماره‌تلفن‌های مختلف ارسال می‌کنند.

قره‌داغی گفت: در برخی موارد نیز شهروندان خود شماره تلفن همراهشان را در اختیار فروشگاه‌ها و شرکت‌های خدماتی قرار می‌دهند و به همین دلیل نیز پیامک‌های تبلیغاتی شرکت یا برند مربوطه برای این شهروندان ارسال می‌شود.

او افزود: برخی از ارگان‌های حاکمیتی مانند معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ریاست جمهوری و پلیس فتا، پیامک‌های مختلف به منظور آگاه‌سازی و یا هشدار مردم از برخی جرایم و کلاه‌برداری‌ها ارسال می‌کنند. برخی پیامک‌های تبلیغاتی نیز توسط اپراتورهای تلفن‌همراه به مشترکین ارسال می‌شود.

شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰*

قره‌داغی یکی از راه‌های لغو پیامک‌های ارسالی به کاربران را شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* عنوان کرد و گفت: مراجعه به نرم‌افزارهای اپراتورهای موبایل مانند همراه من و ایرانسل من، گزینه‌هایی برای لغو ارسال پیامک‌های تبلیغاتی دارند. کاربران با مراجعه به این نرم‌افزارها می‌توانند عدم تمایل خود به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را اعلام کنند. تماس با مرکز پشتیبانی اپراتورهای موبایل نیز از دیگر راه‌هایی است که می‌توان درخواست عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را اعلام کرد.

او افزود: طی یک سال گذشته برای کسب‌وکارهایی که حتی برای باشگاه مشتریان خود پیامک تبلیغاتی ارسال می‌کنند نیز این الزام را قرار داده‌ایم که به کاربران اعلام کنند کد ۱۱ را برای عدم دریافت پیامک‌ها ارسال کنند. با ارسال کد ۱۱ بیشتر پیامک‌های تبلیغاتی قطع می‌شوند.

به‌روزرسانی سامانه ۱۹۵

قره‌داغی دررابطه با شکایت کاربران به عدم قطع پیامک‌های تبلیغاتی بعد از ارسال درخواست به سامانه ۱۹۵ بیان کرد: باید در این باره به صورت مصداقی صحبت شود. اگر پیامک‌های تبلیغاتی بعد از مراجعه به سامانه ۱۹۵ قطع نشد، باید دلیل این امر بررسی شود. به طور کلی همواره سامانه را پایش و کنترل می‌کنیم. مدتی است که در حال بازنگری سامانه ۱۹۵ هستیم. تا دو ماه آینده عملکرد این سامانه کاملا تغییر خواهد کرد. البته در شرایط فعلی نیز مردم می‌توانند شکایات خود را در این سامانه ثبت کنند و حتما رسیدگی خواهد شد. با اپراتورهای متخلف نیز به شدت برخورد خواهد شد.

سیم‌کارت متخلفان مسدود می‌شود

او در رابطه با مجازات متخلفانی که پیامک‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند، بیان کرد: سیم‌کارت متخلفان قطع می‌شود. به مجلس مصوبه‌ای را پیشنهاد کردیم که براساس آن، متخلفان ارسال پیامک‌های تبلیغاتی حق نداشته باشند از هیچ اپراتور تلفن همراهی سیم‌کارت دریافت کنند. چراکه در شرایط فعلی قطع سیم‌کارت متخلفان چاره‌ساز نیست. متخلفان به سادگی می‌توانند از اپراتور دیگری سیم‌کارت دریافت کرده و به تخلفاتشان ادامه دهند. براساس مصوبه‌ای که سازمان تنظیم مقررات به مجلس پیشنهاد کرده، متخلفان پس از قطع سیم‌کارتشان، دیگر حق دریافت سیم‌کارت از هیچ اپراتور دیگری را ندارند مگر این‌که تعهد دهند که دیگر پیامک‌های تبلیغاتی ارسال نخواهند کرد.

دستور وزیر مبنی بر پیگیری تخلفات پیامک‌های تبلیغاتی

قره‌داغی گفت: تخلفات مربوط به ارسال پیامک‌ها و تماس‌های تبلیغاتی بنابر دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شدت کنترل می‌شود. اخیرا بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه را به دلیل تخلفات پیامک‌های تبلیغاتی جریمه کرده‌ایم. زمانی که تخلفی صورت می‌گیرد، ما اپراتورها را مقصر می‌دانیم. اپراتورها را همواره پایش کرده و جرایم سنگینی برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته برای کاربران در نظر گرفته‌ایم. همچنین جلسات مداوم و مستمری با اپراتورهای موبایل داریم و هرهفته موارد اینچنینی را به آن‌ها تذکر می‌دهیم و اپراتورها را موظف می‌کنیم از تعدی و تخلفات جلوگیری کند. مواردی که در شبکه‌های اجتماعی درباره ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و نارضایتی مردم منتشر می‌شود را نیز پیگیری می‌کنیم.

او افزود: در حال تهیه لیست سیاهی از متخلفان پیامک‌های تبلیغاتی هستیم و پس از تکمیل این لیست، آن‌را به اپراتورهای تلفن همراه ارسال می‌کنیم تا اجازه فعالیت به آن‌ها را ندهند مگر در صورت تعهد به سازمان رگولاتوری.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.