اینترنت گران شد

وزارت ارتباطات به اپراتورهای همراه اجازه داد بسته‌های فعلی خود را ۳۴ درصد گران کنند. آنها نیز در مقابل تعهد دادند پوشش 4G و 5G را افزایش دهند و ظرف ۶ ماه ۳۰ درصد سرعت اینترنت را ارتقا دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین موضع‌گیری رسمی خود در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده بود، ما به دنبال سود اپراتورها نیستیم، بلکه می‌خواهیم شبکه توسعه پیدا کند و سود ناشی از افزایش تعرفه در بخش توسعه شبکه هزینه شود. به نظر می‌رسد همین نگاه وزیر ارتباطات بود که موجب شد دوباره بسته‌‌های جدید بلندمدت‌تر اپراتورها که به قول زارع‌پور شائبه افزایش بیش از ۳۴ درصد را داشت حذف شود.

افزایش میزان سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه اینترنت همراه مهم‌ترین دلیل صدور مجوز برای افزایش تعرفه‌هاست. طبق آنچه وزیر ارتباطات اعلام کرده، میزان سرمایه‌گذاری اپراتورها سالانه به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است این در حالی‌ است که در اوایل دهه ۹۰ زمان توسعه شبکه 4G سرمایه‌گذاری سالانه اپراتورها به یک میلیون دلار نیز رسیده بود.

تورم و افزایش نرخ ارز از یک سو و ثابت ماندن تعرفه‌ها از دلایل اصلی توسعه‌نیافتگی شبکه عنوان شده است به گونه‌ای که اپراتورها طی ۲ سال گذشته نتوانسته‌اند به صورت جدی روی شبکه 5G سرمایه‌گذاری کنند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سه شرط برای افزایش تعرفه تعیین کرده که با پذیرش اپراتورها به پروانه آنها الحاق شده است: نخست افزایش‌ سایت‌های 5G به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، دوم افزایش پوشش 4G به ۹۶ تا پایان سال آینده و سوم افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت طی ۶ ماه آینده.

اینترنت چند است؟

طبق مصوبه شماره ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات در خصوص قیمت اینترنت همراه، سقف تعرفه هر کیلوبایت اینترنت ۰.۴ ریال است، یعنی اپراتور می‌تواند هر گیگ اینترنت همراه را حداکثر به قیمت ۴۰ هزار تومان بفروشد. حال با افزایش قیمت اعمال‌شده روی بسته‌های اینترنتی، نیز هر گیگ اینترنت در بسته یک‌روزه در همراه اول هشت هزار و ۶۰۰ تومان و در ایرنسل تقریباً ۶ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود.

در مصوبه رگولاتوری تاکید شده هیچ بسته‌ موجودی، مجوز حذف شدن ندارد و حداکثر افزایش قیمت این بسته‌ها باید حدود ۳۰ درصد باشد.

همچنین در اطلاعیه این سازمان آمده است اپراتورها باید لیست بسته‌های جدید و بلندمدت را منتشر و قیمت‌ها را با بسته‌های پیشین مقایسه کنند. اپراتورها نیز اندکی پس از آن لیست‌های خود را منتشر کردند.

قیمت‌های جدید بسته‌های موجود

اپراتورها دیروز لیست قیمت‌های جدید و قدیمی بسته‌های خود را منتشر کردند. بر این اساس قیمت هر بسته ۳۴ درصد افزایش یافته است. همراه اول بسته یک گیگابایتی یک‌روزه را پیش از این ۶۴۰۰ تومان می‌فروخت که اکنون ۸۶۰۰ تومان می‌فروشد. بسته یک گیگابایتی ۳۰ روزه نیز از ۱۰۵۰۰ تومان به ۱۴۱۰۰ تومان رسیده است.

قیمت هر گیگ اینترنت با تغییر حجم بسته و طول مدت آن تغییر می‌کند. به عنوان مثال بسته ۲ گیگابایتی این اپراتور پیش از این ۸۴۰۰ تومان (گیگی ۴۲۰۰ تومان) بود و اکنون ۱۱۳۰۰ تومان (گیگی ۵۶۵۰ تومان) است. بسته ۲ گیگابایتی ۳۰ روزه نیز پیش از این ۱۴ هزار تومان (گیگی ۷ هزار تومان) بود و اکنون ۱۸۸۰۰ تومان (گیگی ۹۴۰۰ تومان) است.

در لیست جدید قیمت‌های ایرانسل نیز پیش از این بسته ۱.۵ گیگابایتی یک‌روزه ۷۴۰۰ تومان (گیگی ۴۹۳۳ تومان) بود و اکنون ۹۹۰۰ تومان (گیگی ۶۶۰۰ تومان) است.

همچنین بسته یک گیگابایتی یک‌ماهه ایرانسل از ۱۰۵۰۰ تومان به ۱۴۱۰۰ تومان رسیده است. با افزایش حجم بسته قیمت هر گیگ آن نیز کاهش می‌یابد. به عنوان مثال بسته ۷ گیگابایتی یک‌ماهه ایرانسل ۲۸۲۰۰ تومان (گیگی ۴۰۲۸ تومان) بوده که اکنون ۳۸۰۰۰ تومان (گیگی ۵۴۲۸ تومان) به فروش می‌رسد.

در میان اپراتورها هنوز رایتل لیست بسته‌های اینترنتی خود را اعلام نکرده است.

عمر کوتاه بسته‌های بلندمدت

اپراتورها به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعهد داده‌اند قیمت بسته‌های اینترنت خود را بیش از ۳۴ درصد افزایش ندهند با این حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی با صداوسیما اعلام کرد رگولاتوری دستور حذف برخی از بسته‌‌ها که شائبه‌ افزایش قیمت بیش از ۳۰ درصد داشته را داده‌ است تا قیمت این بسته‌ها دوباره بررسی شود.

اشاره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بسته‌های بلندمدت ۶ ماهه و یک‌ساله اپراتورهاست. وزیر ارتباطات نیز تاکید می‌کند که این بسته‌‌ها جزو بسته‌های موجود اپراتورها نبوده و دوباره تعریف شده‌اند.

در لیست جدید همراه اول بسته ۶ماهه ۲۰ گیگابایتی ۱۵۰ هزار تومان (گیگی ۷۵۰۰ تومان) و بسته ۶ماهه ۸۰ گیگابایتی ۴۸۲ هزار تومان (گیگی ۶۰۲۵ تومان) است.

ایرانسل مانند همراه اول دو بسته ۲۰ و ۸۰ گیگابایتی همراه اول ارائه کرده است که به‌ترتیب هر گیگ ۷۵۰۰ و ۶۰۲۵ تومان محاسبه می‌شود.

همراه اول و ایرانسل بسته‌های بلندمدت خود را فروردین‌ماه ۱۴۰۱ حذف کردند. در آن زمان بسته‌های بلندمدت زیر کف قیمت تعیین‌شده به فروش می‌رفت و اپراتورها می‌گفتند صرفه اقتصادی ندارد، به همین علت رگولاتوری اجازه داد حذف شوند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.