4 وظیفه اصلی مدیران بازرگانی در سازمان‌ها

استخدام مدیر بازرگانی با هدف گسترش سهم بازار و افزایش مشتریان شرکت صورت می‌گیرد. مدیران بازرگانی نقش مهمی در ایجاد برنامه های استراتژیک جهت رسیدن به اهداف فروش در بازارهای داخلی و بین المللی دارند.

استخدام مدیر بازرگانی با هدف گسترش سهم بازار و افزایش مشتریان شرکت صورت می‌گیرد. مدیران بازرگانی نقش مهمی در ایجاد برنامه های استراتژیک جهت رسیدن به اهداف فروش در بازارهای داخلی و بین المللی دارند. وظایف مدیر بازرگانی بستگی زیادی به حوزه فعالیت (داخلی یا خارجی) و صنعت و شرکت محل فعالیت دارد. اما به طور کلی مدیران بازرگانی چند وظیفه مشترک و مهم دارند که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مدیر بازرگانی چه کاری انجام می‌دهد؟

استخدام مدیر بازرگانی با هدف کمک به رشد و رسیدن به اهداف توسعه بازار شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف صورت می‌گیرد. مدیران بازرگانی داده‌های شرکت را برای اندازه گیری میزان موفقیت پروژه‌های گذشته و ایجاد تغییرات مفید در پروژه‌های آینده تجزیه و تحلیل می‌کنند. وظیفه آن‌ها نظارت بر پروژه‌های تجاری، نظارت بر بودجه، برنامه ریزی برای گسترش بازار، مواجهه با مسائل خرد و کلان مرتبط با فروش، و جذب و استخدام افراد حرفه‌ای و نظارت بر نحوه عملکرد آن‌ها برای رسیدن به اهداف فروش و ارائه خدمات به مشتریان است.

وظایف و مسئولیت های مدیر بازرگانی

همانطور که اشاره شد، ممکن است مسئولیت‌ها و وظایف مدیران بازرگانی بسته به حیطه فعالیت و صنعت مورد نظر متفاوت باشد. به طور کلی شرح وظایف در آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی شامل موارد زیر است:

  • ایجاد استراتژی‌های رشد برای کمک به دستیابی به اهداف و مقاصد فروش سازمان
  • ایجاد و بهبود روابط با مشتریان برای افزایش فروش
  • ایجاد ارتباطات صنعتی به منظور تسهیل رشد کسب و کار
  • حصول اطمینان از پیروی سازمان از مقررات و انجام تعهدات در قراردادها
  • مشخص کردن KPI ها در ارتباط با مدیران سایر بخش‌ها
  • انجام تحقیقات بازار برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک تجاری در همکاری با سایر مدیران
  • نظارت بر عملکردهای بازاریابی و برندسازی و حصول اطمینان از همسو بودن آن‌ها با اهداف تجاری شرکت
  • مذاکره با مشتریان جدید در مورد پروژه‌ها و شرایط قرارداد
  • تجزیه و تحلیل و مدیریت لجستیک صادرات و واردات
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها و یکپارچه سازی CRM
  • تهیه گزارش‌های هفتگی و ماهانه فروش
  • حصول اطمینان از توزیع، قیمت‌گذاری و تبلیغات مناسب در ارتباط با تامین کنندگان

4 وظیفه اصلی و مهم مدیران بازرگانی

پیش‌تر به وظایف و مسئولیت‌های کلی مدیران بازرگانی در شرکت‌های مختلف اشاره نمودیم. در این بخش 4 وظیفه اصلی و مهم که در هنگام استخدام مدیر بازرگانی در شرکت‌‌های مختلف مورد توجه قرار دارند را بررسی می‌کنیم.

مدیریت تیم بازرگانی

یکی از وظایف اصلی مدیران بازرگانی، مدیریت تیم بازرگانی است. انتخاب و استخدام افراد در موقعیت های شغلی مختلف تیم بازرگانی، ارائه کمک، پشتیبانی و راهنمایی در مورد کلیه مسائل تجاری مربوط به پروژه‌ها، حصول اطمینان از رسیدن کارکنان به حداکثر پتانسیل خود، توسعه و گسترش دانش تجاری تیم، بازبینی طرح‌های تجاری و ارائه مشاوره قراردادی در طول فرآیند مناقصه به افراد تیم و مشتریان از مسئولیت‌های مرتبط با مدیریت تیم بازرگانی است.

ارائه گزارش

از دیگر موارد مهم در شرح وظایف آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی، توانایی تحلیل و ارائه گزارش است. بررسی ماهانه نتایج و عملکرد قراردادها، ارائه گزارش جریان نقدی و پروژه‌های در حال اجرا، مدیریت و بررسی هزینه‌ها برای تکمیل گزارشات و پیش بینی ملزومات در پروژه‌های آتی و هرگونه گزارش مرتبط با خرید و فروش (اقلام خریداری شده، قیمت تمام شده و…) از وظایف مدیر بازرگانی تحت عنوان ارائه گزارش هستند.

ارزش گذاری مالی و مدیریت هزینه‌ها

پیش بینی بودجه مورد نیاز پروژه، بررسی مسائل مربوط به قیمت ‌گذاری، بررسی قیمت تمام شده محصولات، مذاکره مالی نهایی و تسویه حساب و مدیریت فرآیند جبران خسارت بخشی از مسئولیت‌های اصلی مدیر بازرگانی در حوزه مسائل مالی شرکت هستند.

نظارت و بررسی

اطمینان از انطباق کامل امور مرتبط با توسعه بازار و فروش با قوانین و رویه‌های تجاری شرکت، نظارت بر نحوه انجام خریدها و ثبت سفارش، نظارت بر چگونگی اجرای کنترل‌‌های اعمال شده در مورد پیمانکاران، کنترل و تایید قراردادها و نظارت بر نحوه اجرایی نمودن برنامه‌های مرتبط با رشد و توسعه سهم بازار، بخشی از وظایف نظارتی مدیران بازرگانی هستند.

مهارت‌ها و صلاحیت‌های مهم در استخدام مدیر بازرگانی

مدیران بازرگانی علاوه بر قابلیت های فنی و تسلط به زبان انگلیسی، نیازمند داشتن مهارت‌های نرم و صلاحیت‌های خاصی هستند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره نمودیم.

  • مهارت‌های ارتباطی: یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای هر مدیر بازرگانی، مهارت ارتباطی کلامی و غیرکلامی است. مدیران بازرگانی بیشتر زمان کاری خود را صرف برقراری ارتباط با دیگران می‌کنند. ارتباط با مدیران پروژه، فروشندگان، پیمانکاران و مدیران سازمان همگی برای تکمیل و پیشبرد وظایف مدیر بازرگانی بسیار مهم هستند.
  • مدیریت پروژه: مدیران بازرگانی وظیفه مدیریت پروژه را از زمان ارائه پیشنهاد اولیه تا تکمیل نهایی برعهده دارند. بنابراین داشتن مهارت‌های سازمانی و مدیریت پروژه قوی در استخدام مدیر بازرگانی اهمیت زیادی دارد.
  • رهبری: مهارت‌های رهبری به مدیر تجاری در توسعه روابط، مدیریت پیمانکاران و پیشبرد پروژه‌های جدید کمک می‌کند. مدیران بازرگانی برای فروش خدمات سازمانی که در آن کار می‌کنند به مهارت‌های رهبری خوب نیاز دارند.
  • حل مسئله: داشتن مهارت حل مساله برای مدیران بازرگانی مانند سایر مدیران اهمیت دارد. مدیران بازرگانی نیز برای شناسایی مشکل و انجام اقدامات لازم برای رفع آن، ضمن در نظر گرفتن محدودیت‌های عملکردی و مالی، به مهارت‌های حل مسئله قوی نیاز دارند.

جمع‌بندی

استخدام مدیر بازرگانی با هدف کمک به توسعه و گسترش بازار کسب و کارهای مختلف صورت می‌گیرد. فعالیت در شغل مدیریت بازرگانی نیازمند دارا بودن دانش کافی و تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی یا شرکت در دوره های تخصصی است. مدیران بازرگانی بسته به حوزه های کاری (داخلی یا بین الملل)، صنعت و شرکت محل فعالیت، ممکن است حیطه وظایف متفاوتی داشته باشند. اما به طور کلی تمامی مدیران بازرگانی 4 وظیفه اصلی و مهم دارند که در این مقاله بررسی نمودیم.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.