رگولاتوری برای خاموشی 3G نظرخواهی می‌کند

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار فراخوانی از فعالان صنعت ICT خواست نظر خود را درباره خاموش شدن نسل سوم تلفن همراه (3G Sunset) اعلام کنند. این سازمان پیشنهاد کرده است تا پایان سال ۱۴۰۶ شبکه نسل ۳ در ایران خاموش شود و جای خود را به نسل‌های بالاتر بدهد.

فاواپرس: خاموش کردن سایت‌های نسل ۳ تلفن همراه از سال‌ها پیش در دنیا آغاز شده و حتی در کشورهایی مانند هند نیز اجرایی شده است. این روند با توجه به ظهور و گسترش شبکه‌های نسل ۵ سرعت بیشتری یافته است. اپراتورهای تلفن همراه در ایران پیش‌بینی می‌کردند خاموشی نسل ۳ در سال‌های ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ انجام شود؛ اما رگولاتوری تازه چنین تصمیمی گرفته و در فراخوانی از فعالان صنعت خواسته است نظر خود را درباره پیش‌نویس «مقررات و ضوابط خاموشی نسل سوم ارتباطات تلفن همراه (3G Sunset)» اعلام کنند.

این پیش‌نویس که در سایت رگولاتوری منتشر شده، پیشنهاد کرده است پس از یک دوره تنفس یک ساله که از ۱۴۰۳ آغاز می‌شود، روند خاموشی 3G از آغاز ۱۴۰۴ شروع شده و در پایان ۱۴۰۶ به اتمام برسد؛ البته برای اپراتور سوم تلفن همراه (رایتل) تا سال ۱۴۰۷ فرصت در نظر گرفته شده است. رایتل که در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ کار خود را آغاز کرد، پروانه 3G داشت و پس از چند سال شبکه خود را به سمت 4G برد؛ اما هنوز به صورت کامل به نسل ۴ مهاجرت نکرده است.

براساس آخرین آماری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت ICT کشور منتشر کرده است، ۸ درصد مشترکان باندپهن سیار از 3G استفاده می‌کنند که حدود ۸.۵ میلیون مشترک می‌شود. این آمار مربوط به پایان فصل بهار سال ۱۴۰۲ است.

در پیش‌نویس سند رگولاتوری آمده است که در صورت نهایی شدن آن، اپراتورها حق توسعه 3G را ندارند و باید مشترکان خود را برای مهاجرت به 4G آماده کنند.

افزایش کیفیت خدمات باندپهن و استفاده بهینه از منابع فرکانسی عمده‌ترین دلایل خاموشی 3G به شمار می‌روند.

علاقه‌مندان برای اظهار نظر در مورد پیش‌نویس «مقررات و ضوابط خاموشی نسل سوم ارتباطات تلفن همراه (3G Sunset)» تا ۲۴ اسفند ماه سال جاری فرصت دارند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.