سرنوشت بازار کلاهبرداری رمزارزها چه می‌شود؟

با وجود از بین رفتن سرمایه ایرانیان زیادی در بازارهای مختلف مانند شرکت‌های هرمی، موسسات مالی غیرمجاز و بورس در سال‌های گذشته، این بار بازار رمزارزها، هیجان‌آفرین شد تا هزاران میلیارد تومان از جیب مردم را به درون خود بکشد و پس از یک دوره هیجان، نم پس ندهد و ضررهای هنگفت را به مردم و به اقتصاد ایران وارد نماید، اما ظاهرا بازارهای کلاهبرداری کماکان داغ خواهند ماند چون مال‌باختگان از یکدیگر درس نمی‌گیرند و در کنار خلاءهای قانونی، ولع ثروت‌های یک‌شبه، پایان‌ناپذیر است.

به گزارش فاواپرس به نقل از کارآفرین نیوز؛ ایرانیان زیادی تا به حال سرمایه‌های خود را در بازارهای مختلف از دست داده‌اند، در سال‌های گذشته، عده‌ای با ورشکسته شدن برخی موسسات مالی، سرمایه خود را از دست دادند تا دولت قبلی، هزاران میلیارد تومان از جیب مردم خسارت بپردازد تا جایی که به گفته کارشناسان، بخشی از تورم سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مربوط به این هزاران میلیارد تومانی بود که خلق شد، پس از آن مردم بدون مطالعه و بر اثر اغوای تبلیغات، وارد بازار بورس شدند و سرمایه خود را در آنجا جا گذاشتند و با ضررهای زیادی از این بازار بیرون آمدند. این بار، بازار دیگری ایجاد شد تا پول های مردم ایران را ببلعد با این تفاوت که امکان رهگیری خاصی هم ندارد؛ بازار رمزارزها!

کارشناسان همواره تاکید دارند که اگر پولی به عنوان سرمایه یا پس انداز دارید با مطالعه یا با مشورت با اهل فن، آن را وارد بازار نمایید اما کم توجهی به این موضوع از یکسو و اغوای تبلیغات از سوی دیگر، هر از گاهی باعث می شود که بخش عمده ای از مردم هزینه های هنگفتنی داده و ضررهای زیادی را متحمل شوند.

هنوز ضررهای ورشکستگی برخی موسسات مالی و پس از آن، ریزش های فراوان در بازار بورس فراموش نشده که این بار سقوط آزاد بازار رمزارزها جیب بخش زیادی از مردم ایران را تکاند و خالی نمود.

برافروخته شدن تب پولداری

اگرچه رمزارزها از بدو تولد، مورد تایید بسیاری از کارشناسان اقتصادی و کارآفرینان جهانی نبوده و نسبت به آن، همواره سوظن داشته اند اما افزایش قیمت های عجیب و سودهای کلان باعث شد که مردم را به طمع سود، وسوسه کند تا ریال های خود را به بیت کوین، اتریوم، تتر، بایننس، کاردانو، شیبا و… تبدیل نمایند یا با مخارج سنگین وارد حوزه استخراج رمزارز شوند.

فاواپرس / سرنوشت بازار کلاهبرداری رمزارزها چه می‌شود؟ بیت کوین

قیمت بیت کوین به عنوان محبوب ترین رمزارز از ۲۰۱۷ رو به صعود گذاشت و در اواخر این سال به مرز ۱۵ هزار دلار رسید، پس از آن در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بعد از یک سقوط، روند افزایش ملایم خود را طی نمود و در پایان ۲۰۱۹ به حدود ۴۵۰۰ دلار رسیده بود تا اینکه در سال ۲۰۲۰ دیوانه وار از دیوار قیمت ها بالا رفت و در همان اوایل ۲۰۲۱ خود را فراتر از خط ۴۰ هزار دلاری دید. پس از یک سقوط، این دیوانگی ادامه یافت و این بار خود را به فراتر از کانال ۶۶ هزار دلار کشاند.

تمامی این ایام، تب پولدار شدن بسیار داغ شده بود و مردم، کرور کرور به بازار رمزارزها هجوم می بردند تا ریال خود را به بیت کوین و سایر رمزارزها تبدیل نمایند، درست مانند زمانی که با کمترین آشنایی با بازار بورس، راهی دفاتر خدماتی شدند تا کد بورسی بگیرند این بار، راهی صرافی های ارز دیجیتال و برخی فروشندگان شدند تا کیف پول دیجیتال داشته باشند!

این ماجرا ادامه داشت و علی زنجانی مدیر خانه بلاک‌چین ایران از درگیری ۱۲.۵ میلیون نفر ایرانی در بازار رمزارزها با گردش مالی ۷ هزار میلیارد تومانی خبر داد بدون اینکه بگوید که با کاهش چشمگیر قیمت رمزارزها و لیکویید شدن میلیاردها دلار، چه میزان ضربه مالی به تریدرها و هولدرها وارد شده است.

از ایلان ماسک تا بیل گیتس

خسارت ناشی از سقوط آزاد رمزارزها تنها مختص به ایرانیان این بازار نبوده است، اما اگر بخواهیم از یکی از افراد موثر در تهییج بازار رمزارزها نام ببریم یقینا ایلان ماسک ثروتمندترین انسان جهان خواهد بود تا جایی که تنها با یک توییت قیمت ها را صعودی می کرد.

البته منتقدان ایلان ماسک، اگرچه دیر، اما وارد صحنه شدند و او را به باد انتقاد گرفتند به طوری که بیل گیتس بارها به طعنه با او سخن گفت و بنیانگذار دوج کوین نیز او را کلاهبردار خواند.

ایلان ماسک که مدت‌هاست به چهره مرموز رسانه‌ها و بازار جهانی تبدیل شده بود و بازارهای مختلف را دستخوش تغییر می کرد و نمودار بازار رمزارزها را تغییر می داد، توسط جکسون پالمر بنیانگذار دوج‌کوین، کلاهبردار خوانده شد، در حالی که خودش نیز با ساخت دوج کوین در معرض همین اتهام بود!

اما در روزهای گذشته، بیل گیتس که بنیان‌گذار بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا مایکروسافت به حساب می‌آید در ادعای خود در رابطه با رمزارزها و NFT، سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را ایده احمقانه‌ای تلقی کرد و گفت که این موارد صرفا برای گول زدن کاربران به وجود آمده‌اند.

بیل گیتس که قبلا هم مخالفت خود را در رابطه با سرمایه‌گذاری در رمزارزها به صراحت بیان کرده بود، این بار برخلاف عادت گذشته ظاهر نشد و به شدت به رمزارزها و NFT ها تاخت. او حتی به کنایه گفت که «تصاویر دیجیتالی میمون‌ها دنیا را به جای بهتری تبدیل خواهند کرد» که در واقع اشاره داشت به کسانی که جهت سرمایه‌گذاری، مبلغ هنگفتی را برای خرید این NFTها هزینه می‌کنند.

بنیان‌گذار مایکروسافت تاکید کرد که بازار رمزارز و NFT هیچ‌ سود و ارزش افزوده‌ای برای جامعه بشری ندارد و خودش در هیچ یک از این بخش‌ها سرمایه‌گذاری نکرده چرا که آن را ایده‌ای برای فریب کاربران می‌داند و سرمایه‌گذاری روی این چیزها احمقانه‌ است.

فاواپرس / ایلان ماسک بیل گیتس / سرنوشت بازار کلاهبرداری رمزارزها چه می‌شود؟

شواهد نشان می دهد نگرانی فعالان بازار ارزهای دیجیتال از آینده قیمت ها چندان بی دلیل نیست و افت قیمت بیت کوین به کانال ۱۹ هزار دلار هم دوباره باعث ایجاد ترس بیشتر در این بازار شده است.

این اتفاقات در شرایطی است که رمزارزها در ایران به صورت رسمی هنوز قانونی نیست، اما استفاده از آنها در کشور جرم هم نیست. در واقع، تریدرها و هولدرها در فضای مبهم وارد این بازار شده اند بطوریکه هنوز مشخص نیست در ایران، علاقمندان به این بازار، مجاز به خرید و نگهداری چه نوعی از ارزهای دیجیتال هستند؟ یا هنگام خرید ارزهای دیجیتال چه مدارکی باید ارائه دهند و مبنای قانونی آنها چیست؟ یا اینکه مقررات تخصیص مالیات به ارزهای دیجیتال در کشور چگونه است؟

فاواپرس / بیت کوین / سرنوشت بازار کلاهبرداری رمزارزها چه می‌شود؟

هر چند وجود تورم دو رقمی در ایران طی سالیان متوالی باعث شده که عده ای برای حفظ سرمایه خود وارد بازار رمزارزها شوند، ولی عدم شفافیت بازار ارزهای دیجیتال و عدم امکان پیش بینی شرایط آن، باعث شده که سرمایه ایرانیان در این بازار با تهدید مواجه باشد. تهدیداتی که بارها توسط کارشناسان هشدار داده شد اما هیجان بازار و نمودارهای صعودی مانع از شنیدن آن شدند.

این هشدارها تا جایی پیش رفت که حتی شرکت آمریکایی کوین بیس به ۹۸ میلیون مشتری خود هشدار داد ممکن است با سقوط سهام، تمام رمزارزهای خود را از دست بدهند. طبق وب سایت آن، این شرکت بیش از ۹۸ میلیون کاربر تایید شده در بیش از ۱۰۰ کشور جهان دارد که هر سه ماهه حدود ۳۱۰ میلیارد دلار ارز دیجیتال معامله می‌کنند.

مخالفان و موافقان رمزارزها

اما در ایران، کارشناسان و فعالان بازار نیز بودند که معتقدند با وجود گرایش گسترده مردم به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، دولت باید واقعیت ارزهای دیجیتال را بپذیرد و نقش رگولاتور را ایفا کند.

این دسته از کارشناسان که نگاه خوش بینانه به بازار رمزارزها داشتند، تاکید می کردند دولت اکنون در مرحله انکار و فردا در مرحله حسرت قرار خواهد گرفت، و پیشنهاد می دادند که «ایجاد آگاهی و آموزش‌های زیربنایی»، «ایجاد حس آرامش در فضای عمومی جامعه برای استفاده از رمزارزها»، «اجرای مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت و سندهای پیشنهادی مورد اجماع سه تشکل بخش‌خصوصی»، «تقویت و تسریع رگولاتوری حوزه فناوری بلاکچین و رمزارز با رویکرد سندباکس»، «ایجاد یک ساختار فنی و حقوقی مشابه شاپرک یا شتاب»، «ایجاد پروتکل‌های قضایی مربوطه» و «به رسمیت شناخته شدن دارایی‌های دیجیتال در کشور» در برنامه های دولت در مواجهه با رمزارزها قرار بگیرد.

فاواپرس / بیت کوین / سرنوشت بازار کلاهبرداری رمزارزها چه می‌شود؟

اما کارشناسان دیگری نیز بودند که نگاه مثبتی به این بازار نداشتند و معتقد بودند اگرچه عدم‌ثبات اقتصادی و وجود انتظارات تورمی سبب شده که مردم اغلب بدون دانش کافی و در نظر گرفتن مبانی سرمایه‌گذاری، رفت‌وآمد عجولانه‌ای به بازارهای مختلف داشته باشند اما لازم است که مسئولان، تدبیری اساسی برای مدیریت این رفتارهای هیجانی بیندیشند.

شرکت‌های هرمی، ‌موسسات مالی غیرمجاز، بازار بورس و اکنون بازار رمزارزها، ایرانیان مال باخته زیادی را به خود دیده است، جالب اینکه اکنون با وجود پیش‌بینی ریزش بیت‌کوین و رسیدن آن به کانال ۱۹ هزار دلار، برخی از کارشناسان عقیده دارند اتریوم در سال ۲۰۲۲ رشد می‌کند! از جمله نیکلاس مرتن، تحلیلگر بازار رمزارزها عقیده دارد احتمالا اتریوم در سال ۲۰۲۲ جای بیت‌کوین را می‌گیرد، این تحلیلگر در ویدئوی جدید به ۵۰۰ هزار کاربر خود در یوتیوب گفت: چرخش ارزش بازار اتریوم و پیشی گرفتن از بیت‌کوین با نسخه دوم محتمل است.

ظاهرا بازارهای کلاهبرداری کماکان داغ خواهند ماند، چون مال باختگان از یکدیگر درس نمی گیرند و ولع ثروت های یک شبه پایان ناپذیر است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.