شورای رقابت اعلام کرد؛

پرونده عجیب شکایت تپسی از اسنپ و محکومیت اسنپ!

شورای رقابت از پرونده عجیب میان دو شرکت تاکسی اینترنتی و محکومیت شرکت اسنپ به دلیل شکایت شرکت تپسی خبر داد.

فاواپرس: سپهر دادجوی توکلی،‌ مدیر روابط عمومی شورای رقابت، با اشاره به جلسه ۵۵۵ شورای رقابت اظهار کرد: در این جلسه شرکت اسنپ بر اساس شکایت شرکت تپسی به رویه ضد رقابتی محکوم شده است. بر اساس شکایت تپسی شرکت اسنپ به دلیل استفاده از مالکیت ۱۰۰۰ سیم‌کارت و ساخت حساب‌های کاربری به عنوان کاربر مسافر در سامانه شرکت تپسی و دسترسی به اطلاعلات تماس حدود ۱۴۰۰۰ راننده شرکت تپسی بر اساس ماده ۶۱ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم شده است و باید جریمه پرداخت کند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر شرکت اسنپ ۱۰۰۰ سیمکارت خریداری کرده است و به عنوان مسافر وارد سامانه شرکت تپسی شده و به اطلاعات تماس راننده‌ها دست پیدا کرده و پس آن به راننده‌های شرکت تپسی پیشنهاد همکاری با حقوق بالاتری داده است. از انجایی که راننده‌ها پیشنهاد شرکت اسنپ را قبول کرده‌اند، به شرکت تپسی خسارت مالی وارد شده است و شرکت اسنپ که به رویه ضد رقابتی محکوم شده است باید جریمه نقدی پرداخت کند.

فاواپرس / شکایت تپسی از اسنپ

جزییات پرونده شکایت تپسی از اسنپ

موضوع شکایت تپسی از اسنپ به این برمی‌گردد که اسنپ مالکیت هزار عدد سیمکارت را در اختیار گرفته و آنها را تحت عنوان مسافر در سامانه تپسی ثبت کرده و بدین طریق اطلاعات تماس 14 هزار راننده تپسی را به دست آورده است؛ کاری که شورای رقابت به توقف آن و بازگشت مبالغی از سوی اسنپ رای داده است.

شورای رقابت در جلسه ۵۵۵ خود، با بررسی شکایت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس (تپسی) به استناد بند ۳ ماده ۶۱، به توقف رویه ضد رقابتی از سوی شرکت ایده‌گزین ارتباطات روماک دارنده (اسنپ) رای داد.

بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز ملی رقابت، پیرو شکایت تپسی از اسنپ، شورای رقابت شرکت اسنپ را به دلیل «استفاده از مالکیت هزار سیمکارت و ساخت حساب‌های کاربری به عنوان کاربر مسافر در سامانه شرکت تپسی و دسترسی به اطلاعات تماس حدود ۱۴ هزار راننده شرکت تپسی»، به ارتکاب رویه ضدرقابتی محکوم کرد.

بدین ترتیب، این شورا دستور داده که این «رویه ضد رقابتی» باید متوقف شود.

شورای رقابت همچنین به استرداد (بازگرداندن) اضافه‌درآمد شرکت اسنپ از طریق مراجع قضایی ذی‌صلاح رأی داد.

این نخستین دعوای حقوقی این دو شرکت تاکسی‌های اینترنتی نیست.

در سال 1396 یعنی زمانی که تاکسی‌های اینترنتی هنوز نوپا محسوب می‌شدند، شرکت تپسی با این ادعا که شرکت رقیب خود یعنی اسنپ، محدودیت‌هایی برای اخلال در رقابت در بازار تاکسی آنلاین ایجاد می‌کند، به شورای رقابت شکایتی را ارائه کرد. اگرچه نظر گروه اقلیت شورا موافق با ایجاد اخلال رقابتی در پی این محدودیت‌ها بود، اما اکثریت شورا به عدم اخلال رقابتی در بازار به‌دنبال این محدودیت‌ها رای دادند.

در شکایتی دیگر، شرکت تپسی اعلام کرده بود که اسنپ به رانندگان خود اجازه همکاری با تپسی را نمی‌دهد و بدین ترتیب در رویه‌ای ضدرقابتی، حق انتخاب رانندگان سلب شده است؛ اما شورای رقابت در آن پرونده رای به رقابتی بودن این رویه داد و شکایت رد شد.

حالا در آخرین پرونده شکایت تپسی از اسنپ، شورای رقابت به نفع تپسی رای داده است. این پرونده در جلسه‌ای که اواخر اسفند 1401 برگزار شده بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت رویه اسنپ «غیررقابتی» تشخیص داده شد.

مدیر روابط عمومی تپسی در این رابطه به اکوایران توضیح داد: ماجرا از این قرار بود که شرکت اسنپ هزار سیمکارت ایرانسل در اختیار گرفته و آنها را با عنوان مسافر در سامانه تپسی ثبت‌نام کرده بود. با همان شماره‌ها سفرهایی درخواست می‌شد و وقتی یکی از رانندگان تپسی سفر را قبول می‌کرد، اطلاعات تماس او را برمی‌داشتند و سفر را لغو می‌کردند.

نگار عرب با اشاره به دریافت اطلاعات تماس ۱۴ هزار راننده شرکت تپسی از سوی اسنپ با همین روش، ادامه داد: بعد از برداشتن اطلاعات تماس رانندگان تپسی، با آنها تماس می‌گرفتند و پکیجی ارائه می‌دادند تا از این طریق آنها را از شرکت تپسی جدا و به اسنپ جذب کنند.

به گفته او، این اقدام شرکت اسنپ مربوط به طی آذر و دی‌ماه 1398 بوده است. ما در آن بازه زمانی متوجه غیرعادی بودنِ میزان افزایش لغو سفرها شدیم و بعد از آن بررسی کردیم و در نهایت متوجه شدیم سیمکارت‌ها متعلق به شرکت اسنپ است. این پیگیری‌ها تا سال 99 ادامه پیدا کرد و نهایتا آن سال شکایت خود را به شورای رقابت بردیم که اخیرا رای آن اعلام شد.

مدیر روابط عمومی تپسی البته تصریح کرد که هنوز متن کامل رای به دست این شرکت نرسیده و ابلاغ نشده و مدیران این شرکت جزئیات بیشتری از حکم مورد اشاره را در اختیار ندارند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.