به گزارش فاواپرس به نقل از CNN، نمایندگان این شرکت های هواپیمایی در روز چهارشنبه در نامهای خواستار به تعویق افتادن راهاندازی این فناوری در نزدیکی فرودگاهها شدند. دنیای هوانوردی بیم این را دارد که سیگنالهای ۵G در فناوری سامانههای هوانوردی از جمله ارتفاع سنج موجود در هواپیماها اختلال ایجاد کند.
در این نامه آمده بود: «عواقب این کار از شمار خارج است. رک و راست بگوییم، اقتصاد کشور دچار وقفه خواهد شد.» در این نامه ذکر شده که شرکت های هواپیمایی و مخابراتی همچنان در حال رایزنی برای یافتن راه حل هستند.
شرکت های مخابراتی Verizon Wireless و AT&T ابتدا راه اندازی ۵G را تا ژانویه به تاخیر انداختند و سپس توافق کردند که باز هم راه اندازی این فناوری را در محدوده ی فرودگاه ها تا مدت زمان معینی ـ که این هفته به پایان می رسد ـ به تعویق بیندازند.
این نامه خطاب به کاخ سفید، دپارتمان حمل و نقل، کمیسیون فدرال ارتباطات و اداره هوانوردی فدرال نوشته شده بود. امضاکنندگان این نامه شامل اعضای خطوط هوایی امریکا می شوند: مدیران آلاسکا ایرلاینز، امریکن ایرلاینز، اطلس ایر، دلتا ایرلاینز، هاوایین ایرلاینز، جت بلو ایرویز، ساوت وست ایرلاینز و یونایتد ایلاینز.
یونایتد ایرلاینز دوشنبه شب از «تاثیر ویرانگر فناوری ۵G بر روی هوانوردی در صورت به کار گیری در نزدیکی فرودگاه ها» سخن گفت. این شرکت در بیانیه ای هشدار داد: «اگر این فناوری در حوالی باند فرودگاه ها مستقر شود، سیگنال های آن می تواند با تجهیزات ایمنی که خلبانان در هوای طوفانی برای تیک آف و فرود ازشان استفاده می کنند، تداخل ایجاد کند.»
این شرکت هواپیمایی هشدار داده بود که نگرانی های مربوط به مسائل ایمنی می توانند به «محدودیت های چشمگیری» در توانایی فعالیت هواپیماها در فرودگاه هایی نظیر هیوستن، نیوارک، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و شیکاگو منجر شود.
شرکت Verizon چندی پیش گفته بود: «هیچ مدرکی وجود ندارد که عملیات ۵G با استفاده از طیف باند C، خطری برای هوانوردی ایجاد کند، همان طور که تجربه دنیای واقعی در ده ها کشوری که قبل تر از طیف ۵G استفاده می کردند این موضوع را تایید می کند. استفاده از ۵G در طیف باند C هیچ خطری برای ایمنی هوا ندارد.»