سامانه یکپارچه خودرو حذف شد

بنابر اعلام منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، سامانه یکپارچه خودرو از فرآیند عرضه و فروش خودرو به طور کامل حذف شده است.

فاواپرس: بنابر اعلام منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، سامانه یکپارچه خودرو از فرآیند فروش و عرضه خودرو در کشور کنار گذاشته شده است. خودروسازان از این پس محصولات خود را به صورت مجزا عرضه خواهند کرد. بنابراین همانند گذشته‌های نه چندان دور، متقاضیان بایستی از طریق سایت فروش ایران خودرو،‌ سایپا و دیگر خودروسازان نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

اظهارات ناگهانی منوچهر منطقی در حالی صورت می‌گیرد که برخی خودروسازان آماده شرکت در مرحله سوم سامانه یکپارچه شده بودند. سایپا از عرضه محصولات جدید خود یعنی شاهین اتوماتیک، سهند و اطلس در جریان مرحله سوم خبر داده بود. پارس خودرو نیز قصد داشت تا زوتی DL5 را از طریق این سامانه به فروش برساند. خودروسازان خصوصی نیز محصولاتی را برای عرضه در قالب این سامانه آماده کرده بودند. بنابراین ممکن است طی روزهای ‌آتی، موجی از تاییدها و تکذیب‌ها در مورد این مساله مطرح شود.

دور دوم سامانه یکپارچه خودرو و شکست شورای رقابت

برگزاری دور دوم سامانه یکپارچه خودرو، شکستی تمام عیار را برای شورای رقابت و تیم سابق وزارت صمت به همراه داشت. تنها چهار خودروساز در این مرحله حضور داشتند که یکی از آن‌ها خودروساز بزرگ دولتی بود. متقاضیان خرید خودروهای سایپا در این مرحله فراوان بودند و سایپا نیز موعدهای تحویل طولانی‌مدت را برای متقاضیان در نظر گرفت. قیمت خودروهای مونتاژی نیز پس از چرخش شورای رقابت در تیرماه به نرخ‌های سابق بازگشت. از این رو موجی از انصراف‌ها را شاهد بودیم. پیش‌بینی می‌شود تاکنون حدود 70 درصد متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه، انصراف داده باشند.

تیم جدید وزارت صمت اعتقادی به قیمت‌گذاری دستوری و همچنین عرضه خودرو در سامانه یکپارچه ندارد. وزیر جدید صمت به طور علنی مسئولیت سیستم یکپارچه عرضه خودرو را متوجه شورای رقابت کرده است. خودروسازان بزرگ نیز که در ضرر به سر می‌برند، همواره از قیمت‌گذاری دستوری ناراضی هستند. اگر تیم جدید وزارت صمت قادر به حذف ساز و کار عرضه خودرو در قالب سیستم یکپارچه و قیمت‌گذاری دستوری باشد، فاصله چندانی تا آزادسازی قیمت خودرو و ایجاد تعادل کامل در بازار نخواهیم داشت.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.