سخنگوی قوه قضاییه: کلاهبرداری در حوزه رمزارز افزایش یافته است

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود از بانک مرکزی خواست تا هرچه سریع‌تر برای حوزه رمز‌ارزها تعیین تکلیف شود، چرا که کلاهبرداری در حوزه رمزارز رو به‌ افزایش است.

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه از پرونده‌های ثبت‌شده در نهادهای قضایی که حاکی از کلاهبرداری ‌های ۱۶۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومانی هستند خبر داد و از نهادهای مسئول مانند بانک مرکزی خواست تا اگر بنا به ساماندهی برای این حوزه است تعیین تکلیف در این بخش زودتر صورت گیرد و اگر بنا به ممنوعیتی است این کار را سریع‌تر انجام دهند.

خداییان با اشاره به افزایش کلاهبردار در حوزه رمزارزها اعلام کرد: متأسفانه در حوزه رمز‌ارزها کلاهبرداری بسیاری صورت می‌گیرد و آن هم به‌خاطر این است که هنوز قوانین و مقررات لازم برای این حوزه تدوین نشده است. در حال حاضر پرونده‌های متعددی در نهادهای قضایی ثبت شده است که شاید یکی از معروف‌ترین آن‌ها پرونده شرکت کریپتولند باشد.

بر‌ اساس گفته‌های او این شرکت تقریباً ۲۸۹ هزار کاربر داشته و گردش مالی آن در ۶ ماه حدود ۳ هزار میلیار تومان بوده است. طبق اعلام خداییان از بین این ۲۸۹ هزار کاربر، ۵۲ هزار نفر احراز هویت شده‌اند. خداییان تأکید کرده که میزان کلاهبرداری که این شرکت انجام داده ۴۲ میلیون دلار یا بیشتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است که خوشبختانه به دلیل اقدام سریع دستگاه قضایی و ضابطان دادگستری قسمتی از اموال مدیران این شرکت شناسایی و بین افراد متضرر توزیع شده است.

خداییان تأکید می‌کند که این تنها پرونده‌ای نیست که در مورد کلاهبرداری در حوزه رمزارز کشف شده و در حال‌ حاضر پرونده‌های کلاهبرداری بین ۱۶۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومانی در نهادهای قضایی ثبت و در ‌حال بررسی است.

خداییان ادامه داد: متأسفانه بحث کلاهبرداری با استفاده از رمزارز ادامه دارد؛ به‌همین‌خاطر رئیس قوه قضائیه نسبت به فعالیت در این بخش اعلام خطر کرده و گفته‌اند که دستگاه‌های متولی نباید به‌راحتی از کنار این موضوع رد شوند، چون هر روز به پرونده‌های کلاهبرداری در حوزه رمز ارز افزوده می‌شود.

خداییان اعلام کرد قبل اینکه تعداد کلاهبردی در این زمینه افزایش پیدا کند و مردم متضرر شوند، باید مسئولان مربوطه همکاری کنند و تکلیف فعالیت در این بخش را مشخص کنند. خداییان تأکید کرد که در این بین دستگاه قضا هم همکاری لازم را با این مسئولان خواهد داشت تا پیشگیری و سوءاستفاده از مردم در این بخش کاهش پیدا کند و به مردم کمتر خسارت وارد شود. او یادآور شد که اگر در این زمینه به موقع عمل نشود دچار پشیمانی خواهیم شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.